Attitude
Een attitude is de houding die je hebt ten opzichte van een persoon, plaats of onderwerp, zoals gebeurtenissen, dingen en meningen. Andere definities definiëren attitude als een denkwijze of een opstelling. Een attitude is een innerlijke houding, die gevormd is en wordt door kennis of ervaring. Deze innerlijke houding heeft invloed op hoe iemand zich gedraagt en handelt.
Het is als leraar daarom belangrijk om je eigen attitude ten opzichte van ouders, leerlingen en school regelmatig te evalueren. De attitude kan het contact met hen namelijk erg beïnvloeden en het kan vooroordelen geven. Zo blijkt uit meerdere onderzoeken dat leraren met vooroordelen over kinderen van een andere etniciteit hen lager beoordeelden dan kinderen met dezelfde etniciteit als de leraar, terwijl ze het even goed hadden gedaan. Kinderen met dezelfde etniciteit werden zelfs veel hoger beoordeeld.
Een attitude kan dus positief, negatief of neutraal zijn. Een leraar kan bijvoorbeeld een positieve attitude hebben ten opzichte van zorgleerlingen of ouders kunnen een negatieve attitude hebben naar school toe.
In het onderwijs gaat het naast het verwerven van kennis en vaardigheden ook om het ontwikkelen van attitudes bij de leerlingen.
Er is een psychologische stroming die er van uit gaat dat mensen door de juiste attitude veel problemen kunnen overwinnen. Er wordt dan gefocused op een positieve attitude waardoor je de dingen in het juiste perspectief ziet. Er zijn dan stappenplannen beschikbaar om deze manier van zelfmotivatie te ondersteunen.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 15 februari 2022
Gerelateerd
Professionalisering
![Cursussen, congressen en opleidingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/Logo.png)
Cursussen, congressen en opleidingen
Gemiddeld beoordelen deelnemers ons met een 8,4
Medilex Onderwijs![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Webinar
![Burgerschap: noodzaak of hype?](https://wij-leren.nl/images/iconen/ouders-kansengelijkheid-kansrijk-adviseren-100.jpg)
Burgerschap: noodzaak of hype?
In gesprek met Jan Bransen - gratis toegang
Wij-leren.nl Academie![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Formatieve assessment](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-zichtbaar-maken-met-formatieve-assessment-100.jpg)
Leren zichtbaar maken met formatieve assessment - In de praktijk.
Arja Kerpel
![Leren met kunst](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-leren-en-onthouden-met-kunst-100.jpg)
Beter leren en onthouden met kunst
Vera Meewis
![Professionele houding](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-professionaliteit-leraar-100.jpg)
Passend onderwijzen vanuit vier dimensies
Peter Mol
![Tekenles](https://wij-leren.nl/images/iconen/tekenen-ontwikkelingen-zelfvertrouwen-visueel-100.jpg)
Tekenen als omgaan met de visuele wereld - creativiteit
Vera Meewis
![Attitude in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/attitude-sociogram-100.jpg)
Het belang van attitudes in Passend Onderwijs
Anke de Boer
![Sociogram](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociogram-tips-100.jpg)
Sociogram: inzicht in sociale relaties en tips voor de leerkracht
Arja Kerpel
![Techniek attitude](https://wij-leren.nl/images/iconen/techniek-talentontwikkeling-100.jpg)
Talent en talentontwikkeling van en door leraren en scholen
Hanno van Keulen
![Brede school en integratie](https://wij-leren.nl/images/iconen/brede-school-passend-onderwijs-100.jpg)
De Brede School: passend onderwijs en integratie
Anke de Boer
![Tien effecten van kunst](https://wij-leren.nl/images/iconen/kunst-curriculum-100.jpg)
Wat leer je van kunst? - Tien positieve effecten
Vera Meewis
![Leerlingen aan het woord: luister je echt?](https://wij-leren.nl/images/iconen/democratisering-onderwijs-door-student-voice-2-100.jpg)
Democratisering van scholen en onderwijs door Student Voice
Carien Verhoeff
![formatief toetsen didactisch handelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/didactisch-formatief-summatief-toetsen-1.jpg)
Formatief toetsen in relatie tot didactisch handelen
Dominique Sluijsmans
![toetsing als motor voor leren en succeservaringen](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsing-motor-voor-leren-succeservaringen-100.jpg)
Toetsing als motor voor leren: naar succeservaringen voor alle leerlingen
Dominique Sluijsmans
![Toetsing als kans voor leren - Intro](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsing-kans-voor-leren-intro-referenties-100.jpg)
Toetsing als kans voor leren - Intro
Dominique Sluijsmans
![Formatief evalueren organiseren effecten](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-organiseren-effecten-100.jpg)
Hoe organiseer je formatief evalueren en wat is het effect? (2)
Dominique Sluijsmans
![Formatief leren en de implementatie daarvan](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-leraren-plg-implementatie-100.jpg)
Wat vraagt formatief van (teams van) leraren? (3)
Dominique Sluijsmans
![De rol van ouders, aanwijzen en de schoolleider in subjectificatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/wereldgericht-onderwijs-schoolleiderschap-4-100.jpg)
Wereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 4
Hartger Wassink
![Eigenaarschap en denken in driehoeken -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/eigenaarschap-en-denken-in-driehoeken-1-100.jpg)
Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs -1-
Albert de Boer
![Eigenaarschap en denken in driehoeken -2](https://wij-leren.nl/images/iconen/eigenaarschap-en-denken-in-driehoeken-2-100.jpg)
Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs -2
Albert de Boer
![inclusie en attitude](https://wij-leren.nl/images/iconen/agora-onderwijs-1000.jpg)
Inclusie een kwestie van attitudes
Anke de Boer
![Eigenaarschap en denken in driehoeken -3](https://wij-leren.nl/images/iconen/eigenaarschap-en-denken-in-driehoeken-3-100.jpg)
Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs
Albert de Boer
![Zelfregulerend leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/Zelfregulerend-leren-100.jpg)
Zelfregulerend leren - Effectiever leren met leerstrategieën
Arja Kerpel
![Meester Mark -2-](https://wij-leren.nl/images/iconen/meester-mark-vraagt-door-100.jpg)
Meester Mark vraagt door
Helèn de Jong
![Meester Mark -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/meester-mark-draait-door-100.jpg)
Meester Mark draait door - ten onder in het onderwijs
Arja Kerpel
[extra-breed-algemeen-kolom2]