Attitude
Een attitude is de houding die je hebt ten opzichte van een persoon, plaats of onderwerp, zoals gebeurtenissen, dingen en meningen. Andere definities definiëren attitude als een denkwijze of een opstelling. Een attitude is een innerlijke houding, die gevormd is en wordt door kennis of ervaring. Deze innerlijke houding heeft invloed op hoe iemand zich gedraagt en handelt.
Het is als leraar daarom belangrijk om je eigen attitude ten opzichte van ouders, leerlingen en school regelmatig te evalueren. De attitude kan het contact met hen namelijk erg beïnvloeden en het kan vooroordelen geven. Zo blijkt uit meerdere onderzoeken dat leraren met vooroordelen over kinderen van een andere etniciteit hen lager beoordeelden dan kinderen met dezelfde etniciteit als de leraar, terwijl ze het even goed hadden gedaan. Kinderen met dezelfde etniciteit werden zelfs veel hoger beoordeeld.
Een attitude kan dus positief, negatief of neutraal zijn. Een leraar kan bijvoorbeeld een positieve attitude hebben ten opzichte van zorgleerlingen of ouders kunnen een negatieve attitude hebben naar school toe.
In het onderwijs gaat het naast het verwerven van kennis en vaardigheden ook om het ontwikkelen van attitudes bij de leerlingen.
Er is een psychologische stroming die er van uit gaat dat mensen door de juiste attitude veel problemen kunnen overwinnen. Er wordt dan gefocused op een positieve attitude waardoor je de dingen in het juiste perspectief ziet. Er zijn dan stappenplannen beschikbaar om deze manier van zelfmotivatie te ondersteunen.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 15 februari 2022
Gerelateerd
Scholing

Gezondheid en veiligheid
Creëer een gezond en (sociaal) veilig schoolklimaat voor leerling én werknemer.
oo.nl
oo.nl


Leren zichtbaar maken met formatieve assessment - In de praktijk.
Arja Kerpel

Beter leren en onthouden met kunst
Vera Meewis

Passend onderwijzen vanuit vier dimensies
Peter Mol

Tekenen als omgaan met de visuele wereld - creativiteit
Vera Meewis

Het belang van attitudes in Passend Onderwijs
Anke de Boer

Sociogram: inzicht in sociale relaties en tips voor de leerkracht
Arja Kerpel

Talent en talentontwikkeling van en door leraren en scholen
Hanno van Keulen

De Brede School: passend onderwijs en integratie
Anke de Boer

Wat leer je van kunst? - Tien positieve effecten
Vera Meewis

Democratisering van scholen en onderwijs door Student Voice
Carien Verhoeff

Formatief toetsen in relatie tot didactisch handelen
Dominique Sluijsmans

Toetsing als motor voor leren: naar succeservaringen voor alle leerlingen
Dominique Sluijsmans

Toetsing als kans voor leren - Intro
Dominique Sluijsmans

Hoe organiseer je formatief evalueren en wat is het effect? (2)
Dominique Sluijsmans

Wat vraagt formatief van (teams van) leraren? (3)
Dominique Sluijsmans

Wereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 4
Hartger Wassink

Zelfregulerend leren - Effectiever leren met leerstrategieën
Arja Kerpel

Meester Mark vraagt door
Helèn de Jong

Meester Mark draait door - ten onder in het onderwijs
Arja Kerpel

Hoe zet je sociogrammen bruikbaar in?

Hoe bevorder je duurzaam afvalgedrag van leerlingen?

Wat onthouden vo-leerlingen aan kennis na verloop van tijd?

Participeren in een leernetwerk: goed voor ontwkkeling van praktijkbegeleiders?

Heeft stoeien op school altijd een positief effect op kinderen?
[extra-breed-algemeen-kolom2]