Persoonlijke ontwikkeling
De persoonlijke ontwikkeling is het proces waarbij de mens streeft naar het ontplooien van zijn individuele mogelijkheden. Het is van belang om te blijven ontwikkelen, een mens is –als het goed is – nooit uitgeleerd.
Het is goed om vast te leggen aan welke persoonlijke leerdoelen je werkt en hoe je die doelen wilt bereiken. Dat kan in een persoonlijk ontwikkelplan (POP), een document waarin jij met je werkgever afspraken maakt over je ontwikkeling.
Werkgevers hechten ook veel waarde aan de blijvende ontwikkeling van hun personeel en zijn vaak bereid om er tijd en geld in te steken, bijvoorbeeld door je in de gelegenheid te stellen om een training of cursus te volgen.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 2 augustus 2022
Gerelateerd
![Burgerschap: noodzaak of hype?](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogisch-contact-aanraken-theorie-haptonomie-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Hoogbegaafdheidscoach in het primair onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/Hoogbegaafd po wijleren.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Overdenken en doen](https://wij-leren.nl/images/iconen/over-denken-en-doen-100.jpg)
![Professionele vrijheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/professionele-vrijheid-100.jpg)
![Verantwoordelijkheid nemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/luc-stevens-leerkracht-onderwijs-100.jpg)
![Onderwijsverslag 2013-2014](https://wij-leren.nl/images/iconen/staat-van-het-onderwijs-2013-2014.png)
![Opbrengst toetsen en doel van onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/opbrengst-toetsen-summatief-evalueren-100.jpg)
![Tijd voor pedagogiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/tijd-voor-pedagogiek-inaugurele-rede-inleiding-100.jpg)
![Professionalisering](https://wij-leren.nl/images/iconen/professionalisering-100.jpg)
![Pedagogiek handelingswetenschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogiek-een-betrokken-handelingswetenschap-100.jpg)
![Talentenscan motiveert](https://wij-leren.nl/images/iconen/talentenscan-motivatie-kindgesprekken-100.jpg)
![Innerlijkheid en humaniteit pedagogiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/Pedagogiek-innerlijkheid-en-humaniteit-100.jpg)
![Volwassen in de wereld](https://wij-leren.nl/images/iconen/Volwassen-in-de-wereld-willen-zijn-100.jpg)
![Subjectificatie - ander curriculum](https://wij-leren.nl/images/iconen/subjectiverend-onderwijs-het-curriculum-op-zijn-kop-100.jpg)
![Uitgangspunt bij onderwijs: leerkracht of leerling?](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerkracht-en-leerling-centraal-100.jpg)
![Persoonsvorming: socialisatie of subjectificatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonsvorming-biesta-socialisatie-subjectificatie100.jpg)
![High Tech High](https://wij-leren.nl/images/iconen/high-tech-high-projectgestuurd-curriculum-100.jpg)
![Werkdruk bespreekbaar maken (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/cao-primair-onderwijs-normjaartaak-opslagfactor-deeltijd-100.jpg)
![Werkdruk bespreekbaar maken (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-cao-primair-onderwijs-werktijdfactor-taakbeleid-100.jpg)
![Kind is eigenaar van zijn ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/kind-is-eigenaar-ontwikkeling-100.jpg)
![Reflectie-instrument voor werkdruk en werkplezier](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-werkplezier-reflectie-ontwikkel-instrument-100.jpg)
![Spiritualiteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/spiritualiteit-bestuur-management-100.jpg)
![Drijfveren voor leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/drijfveren-leren-motivatie-bij-e-learning-100.jpg)
![Excellentie bevorderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/excellentie-bevorderden-talentontwikkeling-100.jpg)
![Intern begeleider](https://wij-leren.nl/images/iconen/intern-begeleider-passend-onderwijs-professionalisering-100.jpg)
![Leerkracht centrale factor](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerkracht-professioneel-autonomie100.jpg)
![40-urige werkweek](https://wij-leren.nl/images/iconen/40-urige-werkweek-werkdruk-100.jpg)
![Subjectificatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonsvorming-subjectificatie-100.jpg)
![Wereldgericht onderwijs -2-](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-biesta-wereldgericht-onderwijs-100.jpg)
![Professional in de spiegel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/professional-in-de-spiegel-100.jpg)
![Professional in de spiegel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/professional-in-de-spiegel-1-100.jpg)
![Het lerarenregister](https://wij-leren.nl/images/iconen/lerarenregister-registerleraar-100.jpg)
![Verantwoordelijkheid geven](https://wij-leren.nl/images/iconen/verantwoordelijkheid-communicatie-100.jpg)
![Talenten herkennen en ontwikkelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/talenten-herkennen-en-ontwikkelen-100.jpg)
![evidence-based](https://wij-leren.nl/images/iconen/is-het-wel-evidence-based-100.jpg)
![ontbrekende schakel - conatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontbrekende-schakel-conatie-kolbe-101.jpg)
![Commentaar curriculum.nu door Gert Biesta](https://wij-leren.nl/images/iconen/commentaar-curriculum.nu-gert-biesta-100.jpg)
![Commentaar curriculum.nu door Gert Biesta](https://wij-leren.nl/images/iconen/commentaar-curriculum.nu-gert-biesta-100.jpg)
![burgerschapsvorming eigenheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/burgerschapsvorming-pedagogische-levensbeschouwelijke-eigenheid-100.jpg)
![De basishouding van de docent in de ontwikkeling van de leerling](https://wij-leren.nl/images/iconen/ego-ontwikkeling-regiefuncties-basishouding-100.jpg)
![Staat van onderwijs en hoe verder](https://wij-leren.nl/images/iconen/staat-van-onderwijs-en-hoe-verder-100.jpg)
![De macht van de leerkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/wereldgericht-onderwijs-schoolleiderschap-1-100.jpg)
![De macht van de leerkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/wereldgericht-onderwijs-schoolleiderschap-1-100.jpg)
![Het belang van subjectificatie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/wereldgericht-onderwijs-schoolleiderschap-2-100.jpg)
![Vrijheid en verantwoordelijkheid als kaders voor ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/wereldgericht-onderwijs-schoolleiderschap-3-100.jpg)
![Eigenaarschap en denken in driehoeken -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/eigenaarschap-en-denken-in-driehoeken-1-100.jpg)
![Eigenaarschap en denken in driehoeken -2](https://wij-leren.nl/images/iconen/eigenaarschap-en-denken-in-driehoeken-2-100.jpg)
![Eigenaarschap en denken in driehoeken -3](https://wij-leren.nl/images/iconen/eigenaarschap-en-denken-in-driehoeken-3-100.jpg)
![De lerende mens](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-lerende-mens-100.jpg)
![Professioneel leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/professioneel-leren-en-ontwikkelen-100.jpg)
![Mindset](https://wij-leren.nl/images/iconen/mindset-nieuw-100.jpg)
![Professionele leergemeenschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-professionele-leergemeenschap-100.jpg)
![Effectief leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-zeven-eigenschappen-van-effectief-leiderschap-100.jpg)
![Bewegen naar optimale arbeidsmobiliteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/bewegen-naar-optimale-arbeidsmobiliteit-100.jpg)
![Erken de ongelijkheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/erken-de-ongelijkheid-100.jpg)
![Leren in verbondenheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-in-verbondenheid-100.jpg)
![](https://wij-leren.nl/images/iconen/professionele-groei-van-leraren-en-andere-onderwijsprofessionals-100.jpg)
![Professionele Leergemeenschap het handboek](https://wij-leren.nl/images/iconen/cover-PLG-handboek-voorkant-100.jpg)
![Staat van de leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/staat-van-de-leraar-100.jpg)
![Kwaliteit opleiding](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteit-opleiding-100.jpg)
![Omix Webtalks met Joost Leenders - Excelleren in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Eric van 't Zelfde - De verdeling van onze onderwijskwaliteit](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Marco de Witte over de essentie van veranderen in organisaties](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Kim Spinder - Succesvolle innovatiestrategie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe is de mens geworden wie hij is? Tjipcast 006](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe krijg je middelbare scholieren geïnteresseerd in het vak van leerkracht?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe organiseer je als school kwalitatief goed onderwijs? Tjipcast 044](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe krijg je hoopgeleide mensen met een WW-uitkering voor de klas?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is professionaliteit? Tjipcast 015](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Psychologische basisbehoeften in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
80 kernkwaliteiten
57 lerarenregister
87 mindset
53 persoonlijk ontwikkelingsplan (pop)
70 professionele leergemeenschap
34 psychologische basisbehoeften
16 pygmalio effect
31 registerleraar
56 SBL competenties
31 wet BIO
![Werkboek Lef](https://wij-spelen.nl/images/iconen/werkboek-lef-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Mindset Gesprekskaarten](https://wij-spelen.nl/images/iconen/mindset-gesprekskaarten-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Mindset Gesprekskaarten](https://wij-spelen.nl/images/iconen/mindset-gesprekskaarten-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Werkboek Mindset](https://wij-spelen.nl/images/iconen/werkboek-mindset-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Prikkelpraatjes](https://wij-spelen.nl/images/iconen/intenso-nieuw-100.jpg)
![](img/linkwl.png)