Bildung
Bildung is algemene en persoonlijke vorming. Het gaat om een streven naar eruditie, beschaving en mentale flexibiliteit.
Bildung is het ontwikkelen van denkvaardigheden, persoonlijkheid en karakter, zodat je kunt omgaan met de complexiteit van de huidige wereld en met het onbekende van de toekomstige wereld.
Bildung vereist denkvaardigheden, persoonlijkheid en karakter.
Het begrip Bildung is ontwikkeld door Wilhelm von Humboldt (1767-1835), maar heeft door de jaren heen bij verschillende mensen verschillende idealen opgeroepen en is qua inhoud dus steeds in ontwikkeling.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 17 mei 2022
Gerelateerd
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Burgerschap: noodzaak of hype?](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleurrijk-onderwijs-artikel-23-balanceren-vrijheid-en-deugdelijkheid-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Opbrengst toetsen en doel van onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/opbrengst-toetsen-summatief-evalueren-100.jpg)
![Tijd voor pedagogiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/tijd-voor-pedagogiek-inaugurele-rede-inleiding-100.jpg)
![pedagogiek en opvoedkunde](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogiek-opvoedkunde-100.jpg)
![Talentenscan motiveert](https://wij-leren.nl/images/iconen/talentenscan-motivatie-kindgesprekken-100.jpg)
![Innerlijkheid en humaniteit pedagogiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/Pedagogiek-innerlijkheid-en-humaniteit-100.jpg)
![Volwassen in de wereld](https://wij-leren.nl/images/iconen/Volwassen-in-de-wereld-willen-zijn-100.jpg)
![Subjectificatie - ander curriculum](https://wij-leren.nl/images/iconen/subjectiverend-onderwijs-het-curriculum-op-zijn-kop-100.jpg)
![Uitgangspunt bij onderwijs: leerkracht of leerling?](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerkracht-en-leerling-centraal-100.jpg)
![Persoonsvorming: socialisatie of subjectificatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonsvorming-biesta-socialisatie-subjectificatie100.jpg)
![leerwensen en persoonlijke ontwikkeling van leerkrachten](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerwensen-reflectie-kernkwaliteiten-ui-model-100.jpg)
![Wereldgericht onderwijs -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-biesta-wereld-gericht-onderwijs-vorming-tot-volwassenheid-100.jpg)
![Biesta reflectie](https://wij-leren.nl/images/iconen/reflectie-het-prachtige-risico-van-onderwijs-gert-biesta-100.jpg)
![Ondernemende pedagogen](https://wij-leren.nl/images/iconen/ondernemende-pedagogen-gezocht-100.jpg)
![Wereldgericht onderwijs -2-](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-biesta-wereldgericht-onderwijs-100.jpg)
![Talenten herkennen en ontwikkelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/talenten-herkennen-en-ontwikkelen-100.jpg)
![Over innovatie en verbinding - pcm](https://wij-leren.nl/images/iconen/brief-uit-mijn-hart-innovatie-verbinding-100.jpg)
![Morele groei Levinas (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/morele-groei-levinas-1-100.jpg)
![Morele groei Levinas (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/morele-groei-levinas-1-100.jpg)
![Hoe ouders en leraren helpen bij morele groei -2](https://wij-leren.nl/images/iconen/morele-groei-praktijk-twee-100.jpg)
![Sociaal emotionele vaardigheden, basis voor je leven](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociaal-emotioneel-vo-1-100.jpg)
![Commentaar curriculum.nu door Gert Biesta](https://wij-leren.nl/images/iconen/commentaar-curriculum.nu-gert-biesta-100.jpg)
![Commentaar curriculum.nu door Gert Biesta](https://wij-leren.nl/images/iconen/commentaar-curriculum.nu-gert-biesta-100.jpg)
![burgerschapsvorming eigenheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/burgerschapsvorming-pedagogische-levensbeschouwelijke-eigenheid-100.jpg)
![Evidence based instructiestrategieën: wordt ons onderwijs beter?](https://wij-leren.nl/images/iconen/instructiestratiegien-evidence-based-effectiviteit-2-100.jpg)
![Staat van onderwijs en hoe verder](https://wij-leren.nl/images/iconen/staat-van-onderwijs-en-hoe-verder-100.jpg)
![Drie instrumenten voor burgerschapsvorming](https://wij-leren.nl/images/iconen/burgerschapsvorming-drie-instrumenten-100.jpg)
![Sociale cohesie in klaslokaal](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-cohesie-klaslokaal-100.jpg)
![Sociale cohesie en individualiteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-cohesie-individualiteit-100.jpg)
![Filosoferen met pubers](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-pubers-100.jpg)
![Filosoferen met pubers](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-pubers-100.jpg)
![Filosoferen met pubers](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-pubers-100.jpg)
![onvoldoende-voor-burgerschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/onvoldoende-voor-burgerschap -100.jpg)
![Filosoferen met pubers](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-pubers-100.jpg)
![Filosoferen met pubers](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-pubers-100.jpg)
![Filosoferen met pubers](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-pubers-100.jpg)
![Filosoferen op de basisschool](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-op-de-basisschool-100..jpg)
![Filosoferen op de basisschool](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-op-de-basisschool-100..jpg)
![Filosoferen op de basisschool](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-op-de-basisschool-100..jpg)
![Vormingsdoelen en de leeromgeving](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-vormingsdoelen-leeromgeving-100.jpg)
![Het prachtige risico van onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/het-prachtige-risico-van-onderwijs-biesta-100.png)
![3000 jaar denkers over onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/3000-jaar-denkers-over-onderwijs.jpg)
![Essential Schools](https://wij-leren.nl/images/iconen/the-essential-schools-in-de-vs-100.jpg)
![Het Alternatief](https://wij-leren.nl/images/iconen/het-alternatief-100.jpg)
![Een school in transitie](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-school-in-transitie-100.jpg)
![Onderwijs als Ambacht](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-als-ambacht-100.jpg)
![Curriculum geen visie](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-biesta-onderwijs-2032-curriculum-nog-geen-visie-100.jpg)
![Brede vorming](https://wij-leren.nl/images/iconen/brede-vorming-mooier-completer-100.jpg)
![Staat van de leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/staat-van-de-leraar-100.jpg)
![Onderwijsontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/truijens-onderwijsvernieuwing-overheid-100.jpg)
![Lezend in Biesta](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-biesta-onderwijs-filosofie-100.jpg)
![Organisatie als rotonde](https://wij-leren.nl/images/iconen/organisatie-als-rotonde-100.jpg)
![Bestaat het menselijk kwaad? Klaas Rozemond](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe? Tjipcast 035](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Groepsdynamica in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)