Verrijken
Verrijken is het aanbieden van verrijkingsstof aan kinderen die meer uitdaging nodig hebben. Intelligente kinderen hebben minder herhaling nodig om tot beheersing van de stof te komen. Daarom is het goed om in de herhalingsstof te schrappen en deze kinderen verrijkingsstof aan te bieden. Verrijkingstaken komen dus niet bovenop het gewone werk, maar in plaats van overbodige herhaling.
Verrijking is te splitsen in verbreding en verdieping. Verdiepingsstof sluit aan op het reguliere curriculum, terwijl verbreding een uitbreiding is van het reguliere curriculum. Een voorbeeld van verbreding is het aanbieden van sterrenkunde of een moderne vreemde taal, zoals Spaans.
Verrijking stelt kinderen in de gelegenheid om in de vrijgekomen tijd te werken aan aansprekende opdrachten op hun eigen niveau. Dat heeft een positieve invloed op hun motivatie.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 1 augustus 2022
Gerelateerd
![De intern begeleider als kwaliteitscoördinator](https://wij-leren.nl/images/iconen/De intern begeleider als kwaliteitscoördinator.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Wat is de taxonomie van Bloom?](https://wij-leren.nl/images/iconen/aanraken-kinderen-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Leeromgevingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leeromgevingen.jpg)
![Misverstanden hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/misverstanden-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Plusklas of inclusie onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/plusklas-of-inclusie-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Lapbook maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/lapbook-maken-100.jpg)
![Differentiatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/differentiatie-uitleg-100.jpg)
![Rekenen hoogbegaafde leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/automatiseren-memoriseren-hoogbegaafde-leerlingen-100.jpg)
![Verrijkend themaonderwijs kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/thema-verrijken-kleuters-ontwikkelingsvoorsprong-100.jpg)
![Begeleiding hoogbegaafden met ontwikkelingsstoornis](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-begeleiden-dubbel-bijzondere-leerlingen-100.jpg)
![Leerhonger bij hoogbegaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerhonger-uitdagende-doelen-hoogbegaafd-100.jpg)
![Hoogbegaafd zonder voorsprong](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafd-zonder-didactische-voorsprong-100.jpg)
![Compacten en verrijken](https://wij-leren.nl/images/iconen/verrijken-compacten-hoogbegaafd-kind-100.jpg)
![Extra zorgvraag](https://wij-leren.nl/images/iconen/school-hoogbegaafd-kind-depressie-100.jpg)
![Klas overslaan](https://wij-leren.nl/images/iconen/klas-overslaan-versnellen-hoogbegaafd-100.jpg)
![Vakspecifiek verrijken](https://wij-leren.nl/images/iconen/vakspecifiek-verrijken-uitdagend-differentieren-100.jpg)
![Creatief begaafd](https://wij-leren.nl/images/iconen/uitdagend-onderwijs-creatief-begaafdheid-100.jpg)
![Uitdagend onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-begeleiden-uitdagend-onderwijs-100.jpg)
![Leerstof hoogbegaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerstof-hoogbegaafden-100.jpg)
![Ontwikkeling kleuter](https://wij-leren.nl/images/iconen/groep-1-en-2-ontwikkeling-100.jpg)
![Visies op begaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/visie-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Onderzoekend leren bij kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderzoekend-leren-kleuters-orientatiefase-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid en gevoelige periodes in de ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-gevoelige-periodes-ontwikkeling-100.jpg)
![Gevoelige periodes - integratie leerwinsten](https://wij-leren.nl/images/iconen/gevoelige-periodes-integratie-leerwinsten-100.jpg)
![Kenmerken van optimaliserend onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/optimaliserend-onderwijs-kansengelijkheid-100.jpg)
![Onderwijskwaliteit hoogbegaafde leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijskwaliteit-hoogbegaafde-leerlingen-100.jpg)
![Uitdagend rekenmateriaal](https://wij-leren.nl/images/iconen/uitdagend-rekenmateriaal-voor-goede-rekenaars-100.jpg)
![landelijk kerncurriculum, vrij schoolcurriculum](https://wij-leren.nl/images/iconen/landelijk-kerncurriculum-vrij-schoolcurriculum-100.jpg)
![Doorlopende leerprocessen en verantwoorde zelfregulatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/doorlopende-leerprocessen-verantwoorde-zelfregulatie-100.jpg)
![Hindernissen leerprocessen hoogbegaafde leerlingen deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/hindernissen-leerprocessen-hoogbegaafde-leerlingen-deel-2-100.jpg)
![Hindernissen leerprocessen hoogbegaafde leerlingen deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/hindernissen-leerprocessen-hoogbegaafde-leerlingen-deel-1-100.jpg)
![Succesvol begeleiden van hoogbegaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/succesvol-begeleiden-van-hoogbegaafde-kinderen-en-jongeren-100.jpg)
![De Gids](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-gids-100.jpg)
![Passend onderwijs voor begaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-begaafden-100.jpg)
![Kei in hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/kei-in-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Kei in hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/kei-in-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Onderwijs aan zeer makkelijk lerenden of hoogbegaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-aan-zeer-makkelijk-lerenden-of-hoogbegaafden-100.jpg)
![Hoe dan?! Pakkend onderwijs voor begaafde leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-dan-pakkend-onderwijs-voor-begaafde-leerlingen-100.jpg)
![Uitdagende peuters en kleuters uitdagen](https://wij-leren.nl/images/iconen/uitdagende-peuters-en-kleuters-uitdagen-100.jpg)
![Uitdagende peuters en kleuters uitdagen](https://wij-leren.nl/images/iconen/uitdagende-peuters-en-kleuters-uitdagen-100.jpg)
![Hoogbegaafd of ontwikkelingsvoorsprong](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafd-of-ontwikkelingsvoorsprong-100.jpg)
![Alle leerlingen bij de les](https://wij-leren.nl/images/iconen/alle-leerlingen-bij-de-les-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Zeno en co](https://wij-spelen.nl/images/iconen/zeno-en-co-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Via Ligni](https://wij-spelen.nl/images/iconen/via-ligni-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Twiddler](https://wij-spelen.nl/images/iconen/Twiddler-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Penguins on Ice](https://wij-spelen.nl/images/iconen/penguins-on-ice-100.png)
![](img/linkwl.png)
![Anti-virus](https://wij-spelen.nl/images/iconen/anti-virus-100.png)
![](img/linkwl.png)
![Troy](https://wij-spelen.nl/images/iconen/troy-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Airport](https://wij-spelen.nl/images/iconen/airport-traffic-controle-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Chicken Shuffle](https://wij-spelen.nl/images/iconen/chicken-shuffle-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Ben jij een cheetah?](https://wij-spelen.nl/images/iconen/ben-jij-een-cheetah-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Happy Cube](https://wij-spelen.nl/images/iconen/happy-cube-overzichtsfoto-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Torri](https://wij-spelen.nl/images/iconen/torri-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![The 4th dimension](https://wij-spelen.nl/images/iconen/the-4th-dimension-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![The 4th dimension](https://wij-spelen.nl/images/iconen/the-4th-dimension-100.jpg)
![](img/linkwl.png)