Cognitieve ontwikkeling
De cognitieve ontwikkeling is de ontwikkeling van het denken, de waarneming, en de fantasie. Ook de begrippen intelligentie en geheugen horen hierbij.
De ontwikkelingspsycholoog Jean Piaget heeft de fasentheorie ontwikkeld, waarin hij de cognitieve ontwikkeling onderverdeelt in vier fasen:
- Het sensori-motorische stadium (0 tot 2 jaar), waarin het kind vooral handelt op basis van zintuiglijke indrukken.
- Het pre-operationele stadium (2 – 7 jaar), waarin imitatie een belangrijke rol speelt.
- Het concreet-operationele stadium (7 tot 11 jaar). In dit stadium ziet het kind al wel logische verbanden, maar heeft het nog steeds de behoefte heeft aan concreet materiaal.
- Het formeel-operationele stadium (vanaf 12 jaar). Vanaf dit stadium is het kind in staat om abstract te redeneren.
De invloed van Piaget is erg groot geweest, maar er is ook kritiek gekomen. De kritiek is dat Piaget de waarde van het sociale contact onvoldoende onderkend heeft.
Boek: Zet in op de ontwikkeling van cognitieve functies!
Dit boek van Emiel van Doorn en Floor van Loo geeft handvatten om de cognitieve functies te stimuleren.
Cognitieve functies zijn de bouwstenen die leerlingen nodig hebben om te kunnen denken en handelen. Niet alleen op cognitief, maar ook op emotioneel en sociaal niveau.
Voorbeelden van cognitieve functies zijn:
- nauwkeurig zijn
- gegevens verzamelen
- relaties leggen
- classificeren
- plannen
- veronderstellingen maken
Leerlingen ontwikkelen de cognitieve functies tijdens alledaagse activiteiten en interacties. Meestal gebeurt dit onbewust. Soms zijn er echter situaties waarin het van belang is de cognitieve functies bewust te stimuleren. In die situaties biedt 'de omgekeerde piramide' een handvat. Dit analyse- en begeleidingsinstrument staat centraal in dit boek. Het kan worden gebruikt in groeps- en klassensituaties, en tijdens één-opéén begeleiding.
Boek: Ontwikkelingspsychologie
Een uitgebreide inleiding in het vakgebied
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 9 december 2023
Gerelateerd
![De beste nascholing volg je bij Medilex Onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/Logo.png)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Zone van naaste ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/ict-kennis-geheugen-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Misverstanden hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/misverstanden-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Creativiteit ontwikkelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/creativiteit-ontwikkelen-leerlijn-100.jpg)
![Jean Piaget](https://wij-leren.nl/images/iconen/jean-piaget-100.jpg)
![Flexibel puberbrein](https://wij-leren.nl/images/iconen/flexibel-puberbrein-100.jpg)
![Werkmodel leerling](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkmodel-leerling-100.jpg)
![Piaget: objectpermanentie](https://wij-leren.nl/images/iconen/piaget-kinderpsychologie-100.jpg)
![Piaget: epistemologie](https://wij-leren.nl/images/iconen/piaget-genetisch-structuralisme-100.jpg)
![Piaget: empirisme](https://wij-leren.nl/images/iconen/piaget-empirisme-100.jpg)
![Piaget: leertheorie](https://wij-leren.nl/images/iconen/piaget-leertheorie-psychoanalyse-100.jpg)
![Hoe kinderen leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-kinderen-leren.jpg)
![Ontwikkelingspsychologie](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwikkelingspsychologie.jpg)
![Rekenen hoogbegaafde leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/automatiseren-memoriseren-hoogbegaafde-leerlingen-100.jpg)
![Verrijkend themaonderwijs kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/thema-verrijken-kleuters-ontwikkelingsvoorsprong-100.jpg)
![Manier van leren moet kloppen](https://wij-leren.nl/images/iconen/manier-van-leren-moet-kloppen-100.jpg)
![Systeemdenken 21e eeuw](https://wij-leren.nl/images/iconen/duurzaam-leren-systeemdenken-100.jpg)
![Acht dimensies](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-definitie-acht-dimensies-100.jpg)
![Lerend werken](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-werken-werksituaties-100.jpg)
![Cognitieve balans](https://wij-leren.nl/images/iconen/brein-cognitieve-balans-ict-100.jpg)
![Ontwikkeling hersenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwikkeling-hersenen-100.jpg)
![De inspectie gaat mank](https://wij-leren.nl/images/iconen/inspectie-statistiek-100.jpg)
![Kleuters en vrij spel](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleuter-vrij-spel-100.jpg)
![Letters leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/letters-leren-100.jpg)
![Leren denken](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-denken-100.jpg)
![Leerhouding als basis](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerhouding-succes-100.jpg)
![Systeemdenken en denkgewoonten](https://wij-leren.nl/images/iconen/systeemdenken-in-de-klas-100.jpg)
![Intelligentiekloof](https://wij-leren.nl/images/iconen/IQ-test-verbaal-performaal-100.jpg)
![Fase jonge schoolkind](https://wij-leren.nl/images/iconen/fase-het-jonge-schoolkind-100.jpg)
![Onderzoekend leren bij kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderzoekend-leren-kleuters-orientatiefase-100.jpg)
![nadelen directe instructie](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-nadelen-100.jpg)
![leesonderwijs en directe instructie](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-leesonderwijs-di-100.jpg)
![directe instructie onderzoek](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-trainen-kleuters-100.jpg)
![vloeiend van groep 2 naar 3](https://wij-leren.nl/images/iconen/overgang-groep-2-naar-3-vloeiend-100.jpg)
![directe instructie conditioneringspsychologie](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-conditioneringspsychologie-100.jpg)
![Directe instructie onderzoek](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-onderzoek-100.jpg)
![directe instructie kleuteronderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-kleuteronderwijs-100.jpg)
![Goed gedrag aanleren vraagt om een professionele schoolcultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/goed-gedrag-aanleren-is-teamsport-100.jpg)
![Cognitieve functies](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-definitie-cognitie-100.jpg)
![Cognitieve kennis](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-cognitieve-kennis-100.jpg)
![Overzicht serie cognitieve en executieve functies](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-intro-overzicht-100.jpg)
![cognitieve functies uitwerking](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitwerking-cognitieve-functies-100.jpg)
![cognitieve functies uitwerking deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitwerking-cognitieve-functies-deel-twee-100.jpg)
![Executieve functies definitie](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitleg-executief-functioneren-100.jpg)
![Executieve functies discussie](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-indeling-discussie-100.jpg)
![Componenten executieve functies](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-componenten-ontwikkeling-100.jpg)
![belang executief functioneren](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-belang-executief-functioneren-100.jpg)
![cognitieve en executieve functies informatieverwerking](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-model-informatieverwerking-100.jpg)
![Executieve en cognitieve functies praktisch handelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-praktisch-handelen-100.jpg)
![Cognitieve kennis](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-cognitieve-kennis-100.jpg)
![Overzicht serie cognitieve en executieve functies](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-intro-overzicht-100.jpg)
![Cognitieve kennis](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-cognitieve-kennis-100.jpg)
![cognitieve functies uitwerking](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitwerking-cognitieve-functies-100.jpg)
![cognitieve functies uitwerking](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitwerking-cognitieve-functies-100.jpg)
![cognitieve functies uitwerking deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitwerking-cognitieve-functies-deel-twee-100.jpg)
![cognitieve functies uitwerking deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitwerking-cognitieve-functies-deel-twee-100.jpg)
![Nieuw boek over 10 jaar Agora-onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/agora-onderwijs-boek-10-jaar-agora-12.jpg)
![10 veelgestelde vragen executieve functies](https://wij-leren.nl/images/iconen/executieve-functies-jong-kind-100.jpg)
![Basisonderwijs met/zonder basis](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-met-zonder-basis-100.jpg)
![Ontwikkeling jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwikkeling-psychologie-100.jpg)
![Beelddenkers, als kwartjes vallen…](https://wij-leren.nl/images/iconen/beelddenkers-100.jpg)
![Catharsia - Agora onderwijs in Roermond](https://wij-leren.nl/images/iconen/catharsia-bestrijding-educatieve-alzheimer-100.jpg)
![Klimroos leerlingvolgsysteem](https://wij-leren.nl/images/iconen/klimroos-leerlingvolgsysteem-100.jpg)
![Hoogbegaafd of ontwikkelingsvoorsprong](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafd-of-ontwikkelingsvoorsprong-100.jpg)
![10 jaar Agora onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/agora-onderwijs-sjef-drummen-jan-fasen-100.png)
![Paradigma in het onderwijs: wat komt eerst?](https://wij-leren.nl/images/iconen/paradigma-ontwikkeling-versus-onderwijs-100.jpg)
![Meer aandacht voor hart en handen, niet alleen voor het hoofd](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-eenzijdig-gericht-op-kennisresultaat-100.jpg)
![verband visies op cognitie, leren, bestuur en beleid](https://wij-leren.nl/images/iconen/verband-visie-op-cognitie-leren-bestuur-en-beleid-100.jpg)
![Creativiteit in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Het belang van maakonderwijs op de basisschool. Tjipcast 020](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Metacognitie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Is creativiteit te leren? Tjipcast 009](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
27 cognitivisme
57 creativiteit
86 metacognitie
52 ontwikkelingspsychologie
15 scaffolding
62 systeemdenken
![Twiddler](https://wij-spelen.nl/images/iconen/Twiddler-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Via Ligni](https://wij-spelen.nl/images/iconen/via-ligni-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Penguins on Ice](https://wij-spelen.nl/images/iconen/penguins-on-ice-100.png)
![](img/linkwl.png)
![Anti-virus](https://wij-spelen.nl/images/iconen/anti-virus-100.png)
![](img/linkwl.png)
![Troy](https://wij-spelen.nl/images/iconen/troy-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Airport](https://wij-spelen.nl/images/iconen/airport-traffic-controle-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Ben jij een cheetah?](https://wij-spelen.nl/images/iconen/ben-jij-een-cheetah-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Happy Cube](https://wij-spelen.nl/images/iconen/happy-cube-overzichtsfoto-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Torri](https://wij-spelen.nl/images/iconen/torri-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![The 4th dimension](https://wij-spelen.nl/images/iconen/the-4th-dimension-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![The 4th dimension](https://wij-spelen.nl/images/iconen/the-4th-dimension-100.jpg)
![](img/linkwl.png)