Onderwijsbehoeften zijn de voorwaarden of dingen die een kind nodig heeft om goed te kunnen leren. De onderwijsbehoeften verschillen per kind; een kind met dyslexie heeft andere onderwijsbehoeften dan een hoogbegaafd kind.
De onderwijsbehoefte kan betrekking hebben op diverse aspecten van het onderwijs, zoals: de instructie, de leerstof, de leertijd, de feedback, de werkvormen, de motivatie of de leeromgeving. De leerkracht heeft als taak om aan te sluiten bij de individuele onderwijsbehoeften van zijn leerlingen.
Onderwijsbehoeften en HGW
Binnen het kader van handelingsgericht werken (HGW) in het onderwijs verwijst onderwijsbehoeften naar de specifieke voorwaarden die een leerling nodig heeft om succesvol te leren. In het HGW-proces begint het met het helder krijgen van problemen, waarbij de leerkracht de individuele behoeften van de leerling identificeert. Dit omvat een grondige analyse van factoren die van invloed zijn op het leerproces.
Na de probleemverheldering stelt de leerkracht haalbare doelen op, waarbij meetbare criteria de richting aangeven voor het behalen van deze doelen. Het ontwikkelen van een plan van aanpak volgt, waarbij samenwerking tussen leerkrachten, ouders en andere betrokkenen essentieel is. Dit plan omvat de benodigde ondersteuning en interventies.
Uitvoering van het plan gaat hand in hand met nauwgezette evaluaties om de effectiviteit te meten en het plan indien nodig aan te passen. Handelingsgericht werken streeft naar een inclusieve leeromgeving waarin elke leerling, met respect voor hun unieke onderwijsbehoeften, de optimale kans krijgt om te floreren en zich te ontwikkelen.
Meer dan onderwijs
Theorie en praktijk van het onderwijs in de basisschool
Laatst geactualiseerd op 11 december 2023