AVI-niveau
AVI is de afkorting van Analyse van Individualiseringsvormen. Het is een systeem dat is ontwikkeld vanuit de gemiddelde leesontwikkeling van kinderen om de leesvaardigheid van kinderen te kunnen meten. Ook kan door middel van het AVI-niveau de moeilijkheidsgraad van een tekst bepaald worden.
Het AVI systeem bestaat uit AVI-toetskaarten en heeft 12 niveaus. De aanduiding is gekoppeld aan het leerjaar van de basisschool.
De twaalf AVI-niveaus zijn:
AVI-Start - M3 - E3 - M4 - E4 - M5 - E5 - M6- E6- M7 - E7 - AVI Plus.
Het M3 niveau is het niveau wat halverwege groep 3 bereikt moet zijn. Daarna volgt E3, het niveau van eind groep 3. Zo gaat dat door tot en met groep 7. Het laatste niveau heet AVI-Plus.
Op vrijwel alle kinderboeken staat het AVI-niveau op de achterflap vermeld. De uitgever kan het AVI-niveau laten meten en bepalen door CITO.
Eerder werd een ander AVI-systeem gebruikt met 9 niveaus.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 11 juni 2022
Gerelateerd
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Spellingvaardigheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/spelling-aanpak-100.jpg)
![De speller](https://wij-leren.nl/images/iconen/spellingvaardigheid-100.jpg)
![Spelling instructie](https://wij-leren.nl/images/iconen/spelling-instructie-100.jpg)
![Leesonderwijs voor zwakke lezers](https://wij-leren.nl/images/iconen/innovatie-transitie-transformeren-motivatie-van-binnenuit-100.jpg)
![Lezen van teksten](https://wij-leren.nl/images/iconen/makkelijk-moeilijk-tekst-lezen-100.jpg)
![Close Reading](https://wij-leren.nl/images/iconen/close-reading-begrijpend-studerend-lezen-100.jpg)
![Tijdig signaleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/dyslexie-tijdig-signaleren-100.jpg)
![Effectief leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/aantrekkelijk-effectief-leesonderwijs - kopie-100.jpg)
![Vloeiend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/vloeiend-lezen-begrijpend-lezen-100.jpg)
![Tips motivatie lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerlingenzorg.jpg)
![Letters leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/letters-leren-100.jpg)
![Lettertype Dyslexie](https://wij-leren.nl/images/iconen/dyslexie-lettertype-100.jpg)
![Lezen en spellen](https://wij-leren.nl/images/iconen/lezen-spellen-100.jpg)
![Dyslexie behandeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/dyslexie-behandeling-100.jpg)
![Goed taal- en leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/taal-lezen-onderwijs-100.jpg)
![werken met website Lezeninhetvmbo.nl](https://wij-leren.nl/images/iconen/positieve-leesspiraal-vmbo-2-100.jpg)
![leesproblemen, dyslexie, breinlezen deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-breinlezen-leesbanen-deel-een-100.jpg)
![Leesproblemen, dyslexie, woordbenoeming, deel twee](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-woordbenoeming-woordherkenning-begripsprobleem-deel-tweeshutterstock_274068050-100.jpg)
![leesproblemen, dyslexie, comorbiditeit deel 3](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-comorbiditeit-hyperlexie-tos-deel-drie-100.jpg)
![leesproblemen, dyslexie, dysgrafie deel vier](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-fonologische-dyslexie-dysgrafie-deel-vier-100.jpg)
![Leesprolemen, dyslexie, hardnekkigheid, leessnelheid, deel vijf](https://wij-leren.nl/images/iconen/Leesproblemen-dyslexie-hardnekkigheid-leessnelheid-deel-vijf-100.jpg)
![Leesproblemen-dyslexie deel zes, preventie en leeshulp](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-preventie-leeshulp-leesobservatie-deel-zes-100.jpg)
![Leesproblemen-dyslexie deel zeven, preventie](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-toetsing-methode-dyslexieverklaring-deel-zeven-100.jpg)
![Leesproblemen-dyslexie, deel acht, goed leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-goed-leesonderwijs-deel-acht-100.jpg)
![Leesproblemen - dyslexie - hulpporgramma - deel negen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-hulpprogrammas-deel-negen-100.jpg)
![pijlers leescultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/vier-pijlers-leescultuur-100.jpg)
![Leesproblemen - dyslexie; toegankelijkheid- deel tien](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-toegankelijkheid-deel-tien-100.jpg)
![Overzicht LVS-toetsen en toelichting](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-intro-overzicht-100.jpg)
![Beoordeling LVS toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-100.jpg)
![Overzicht LVS-toetsen en toelichting](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-intro-overzicht-100.jpg)
![Hardopdenkend leren leren intro en overzicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-intro-overzicht-100.jpg)
![Hardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-kenmerken-leesonderwijs-100.jpg)
![Hardopdenkend leren leren intro en overzicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-intro-overzicht-100.jpg)
![Hardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-kenmerken-leesonderwijs-100.jpg)
![Drie cruciale fases in het leesonderwijs van groep 3](https://wij-leren.nl/images/iconen/drie-cruciale-fases-leesonderwijs-groep-3-1001.jpg)
![Succesvol beginnend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/succesvol-beginnend-lezen-100.jpg)
![Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/verhelpen-technische-leesproblemen-bij-begrijpend-lezen-100.jpg)
![Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/verhelpen-technische-leesproblemen-bij-begrijpend-lezen-deel-twee-100.jpg)
![Succesvol beginnend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/succesvol-beginnend-lezen-100.jpg)
![Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/verhelpen-technische-leesproblemen-bij-begrijpend-lezen-100.jpg)
![Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/verhelpen-technische-leesproblemen-bij-begrijpend-lezen-deel-twee-100.jpg)
![Letterkennis en lettervloeiendheid in groep 4](https://wij-leren.nl/images/iconen/letterweken-begin-groep-4-100.jpg)
![Doorgaande leeslijn groep 3 naar groep 4](https://wij-leren.nl/images/iconen/doorgaande-leeslijn-van-groep-3-naar-groep-4-100.jpg)
![Close Reading](https://wij-leren.nl/images/iconen/close-reading-dieper-tekstbegrip-100.jpg)
![Zo ontdek ik het lezen!](https://wij-leren.nl/images/iconen/zo-ontdek-ik-het-lezen-ewald-vervaet-100.jpg)
![Technisch lezen in een doorlopende lijn](https://wij-leren.nl/images/iconen/technisch-lezen-in-een-doorlopende-lijn-100.jpg)