Lerend netwerk
Een lerend netwerk is een groep mensen die rond een bepaald thema met elkaar verbonden zijn en met elkaar leren. Kenis en Provan (2008) onderscheiden een aantal vormen van sturing (governance) van organisatienetwerken.
Het zelfregulerend netwerk is de eenvoudigste vorm. Die bestaat uit verschillende organisaties die op een collectieve manier samenwerken maar geen afzonderlijke besturingseenheid hebben. De besturing van gemeenschappelijke activiteiten berust bij de netwerkleden zelf.
Het leiderorganisatienetwerk is verder een vorm waarin verticale relaties bestaan tussen afnemers en aanbieders of tussen subsidiërende en ontvangende organisaties. In een leiderorganisatienetwerk delen alle leden in zekere mate een gemeenschappelijke doelstelling en is er in zekere mate sprake van samenwerking en interactie. Echter, in het leiderorganisatienetwerk worden alle activiteiten en belangrijke besluiten gecoördineerd door één van de leden van het netwerk die als besturingseenheid optreedt.
Een netwerk administratieve organisatie (of NAO) is een afzonderlijke entiteit die wordt opgezet in het netwerk en de specifieke taak heeft om het netwerk te managen en activiteiten te coördineren. Net als een leiderorganisatiemodel coördineert en onderhoudt de NAO het netwerk, maar de NAO is dus niet één van de partijen die ook actief is in het primaire proces van het netwerk. De NAO is apart opgericht en heeft de besturing van het netwerk als exclusieve taak.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 1 augustus 2022
Gerelateerd
Scholing

Team en leiderschap
Maak je samen sterk, zowel in als rondom het klaslokaal
oo.nl
oo.nl

cursus

Intercollegiaal coachen (onderwijs)
Het leren coachen van gelijkwaardige collega`s
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs

E-learning module

Zo maak je richtinggevend beleid voor je school
Gratis korte module met downloads
Wij-leren.nl Academie
Wij-leren.nl Academie


Samen werken en leren in een professionele leergemeenschap
Myriam Lieskamp

De meerwaarde van professionele leergemeenschappen en lerende netwerken
Naomi Mertens

Ontwikkeling en stagnatie van lerende netwerken
Naomi Mertens

10 werkzame principes voor professionele ontwikkeling en innovatie
Machiel Karels

Pedagogisch kader professionele netwerken onderwijs en kinderopvang
Helèn de Jong

Omix Webtalks met Joost Leenders - Excelleren in het onderwijs
redactie

Eric van 't Zelfde - De verdeling van onze onderwijskwaliteit
redactie

Marco de Witte over de essentie van veranderen in organisaties
redactie

Kim Spinder - Succesvolle innovatiestrategie in het onderwijs
redactie

Patronen doorbreken en beweging krijgen in organisaties
redactie

Hoe kunnen organisaties spelend veranderen? Tjipcast 022
redactie

Hoe kun je als professional regie nemen over innovatie? Tjipcast 037
redactie

Hoe organiseer je als school kwalitatief goed onderwijs? Tjipcast 044
redactie

Hoe krijg je hoopgeleide mensen met een WW-uitkering voor de klas?
redactie

Wat is een lerende organisatie? En hoe word je het? Tjipcast 019
redactie

Welke competenties zijn nodig voor begeleiders in hybride leeromgevingen?

Hoe help je zwakke basisscholen verder?

Hoe stimuleer je actief kennisdeling?

Hoe kun je als leraar effectief van elkaar leren?

Hoe voer je innovaties schoolbreed in?

Welke mix van talenten heeft een ideaal managementteam?

Welke groepssamenstelling zorgt voor de beste leerresultaten in het mbo?

Veranderbereidheid van leraren: welke leiderschapsskills zijn daarbij helpend?

Hebben teacher leaders effect?

Wat voegen kenniswerkplaatsen toe aan schoolontwikkeling?

Professionele leergemeenschappen in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs: Effecten van wederzijdse afhankelijkheid o...

Teamleren in het kader van competentiegericht beroepsonderwijs

Individueel maatwerk in voortgezet onderwijs (MEGAband)

Professionaliseren en samenwerken in het primair onderwijs

Professionele ontwikkeling van leraren
[extra-breed-algemeen-kolom2]