Lerend netwerk
Een lerend netwerk is een groep mensen die rond een bepaald thema met elkaar verbonden zijn en met elkaar leren. Kenis en Provan (2008) onderscheiden een aantal vormen van sturing (governance) van organisatienetwerken.
Het zelfregulerend netwerk is de eenvoudigste vorm. Die bestaat uit verschillende organisaties die op een collectieve manier samenwerken maar geen afzonderlijke besturingseenheid hebben. De besturing van gemeenschappelijke activiteiten berust bij de netwerkleden zelf.
Het leiderorganisatienetwerk is verder een vorm waarin verticale relaties bestaan tussen afnemers en aanbieders of tussen subsidiërende en ontvangende organisaties. In een leiderorganisatienetwerk delen alle leden in zekere mate een gemeenschappelijke doelstelling en is er in zekere mate sprake van samenwerking en interactie. Echter, in het leiderorganisatienetwerk worden alle activiteiten en belangrijke besluiten gecoördineerd door één van de leden van het netwerk die als besturingseenheid optreedt.
Een netwerk administratieve organisatie (of NAO) is een afzonderlijke entiteit die wordt opgezet in het netwerk en de specifieke taak heeft om het netwerk te managen en activiteiten te coördineren. Net als een leiderorganisatiemodel coördineert en onderhoudt de NAO het netwerk, maar de NAO is dus niet één van de partijen die ook actief is in het primaire proces van het netwerk. De NAO is apart opgericht en heeft de besturing van het netwerk als exclusieve taak.
Gerelateerd
cursus

Teamcoach
Driedaagse cursus om een vaardigere teamcoach te worden
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs

adviestraject

Visie? Naar buiten met je team!
Dag op de hei: visie bepalen en teamontwikkeling in één.
Wij-leren.nl schoolontwikkeling
Wij-leren.nl schoolontwikkeling


Samen werken en leren in een professionele leergemeenschap
Myriam Lieskamp

De meerwaarde van professionele leergemeenschappen en lerende netwerken
Naomi Mertens

Ontwikkeling en stagnatie van lerende netwerken
Naomi Mertens

Pedagogisch kader professionele netwerken onderwijs en kinderopvang
Helèn de Jong

Patronen doorbreken en beweging krijgen in organisaties
redactie

Hoe kunnen organisaties spelend veranderen? Tjipcast 022
redactie

Hoe kun je als professional regie nemen over innovatie? Tjipcast 037
redactie

Wat is een lerende organisatie? En hoe word je het? Tjipcast 019
redactie

Wat is professionaliteit? Tjipcast 015
redactie

Marco de Witte over de essentie van veranderen in organisaties
redactie

Grote innovatie in kleine stappen. Tjipcast 029
redactie

Hoe maak je van kleine stappen een grotere innovatie beweging?
redactie

Hoe ontwerp je een goed leertraject? Tjipcast 013
redactie

Leren en opleiden aantrekkelijk maken: Tjipcast 001
redactie

Hoe kun je als leraar effectief van elkaar leren?

Hoe voer je innovaties schoolbreed in?

Welke groepssamenstelling zorgt voor de beste leerresultaten in het mbo?

Veranderbereidheid van leraren: welke leiderschapsskills zijn daarbij helpend?

Hebben teacher leaders effect?

Wat voegen kenniswerkplaatsen toe aan schoolontwikkeling?

Hoe zijn leeropbrengsten zichtbaar te maken?

Hoe kan feedback docenten motiveren om te professionaliseren?

Wisselende leerkrachten op één dag: heeft dat invloed op het welbevinden?

Verhindert werkdruk van docenten in mbo goed onderwijs?

Teamleren in het kader van competentiegericht beroepsonderwijs

Individueel maatwerk in voortgezet onderwijs (MEGAband)

Professionaliseren en samenwerken in het primair onderwijs

Professionele ontwikkeling van leraren

Praktische toepasbare kennis over onderwijs ontstaat in communities
[extra-breed-algemeen-kolom2]