Onderwijskwaliteit
De onderwijskwaliteit is de kwaliteit van het onderwijs dat op een school gegeven wordt. Veel dingen zijn meetbaar, zoals de toetsresultaten, maar niet alles is te meten.
De onderwijskwaliteit omvat niet alleen het effectief aanleren van kennis en vaardigheden, maar ook het vormen van kinderen tot zelfstandige, zelfverantwoordelijke personen. En dat is niet in cijfers uit te drukken.
Het is belangrijk dat de school de onderwijskwaliteit goed bewaakt en probeert te verbeteren. Dit heet kwaliteitszorg. De Inspectie van het Onderwijs heeft als kerntaak om de onderwijskwaliteit te controleren.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 23 november 2021
Gerelateerd
![7 valkuilen bij veranderprocessen in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/machiel-karels-2020-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Mediation voor schoolleiders](https://wij-leren.nl/images/iconen/Mediation voor schoolleiders - nieuw.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Leren zichtbaar maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-zichtbaar-maken.jpg)
![Professionele vrijheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/professionele-vrijheid-100.jpg)
![Vrijheid voor onderwijs: wat heeft de school nodig om school te zijn?](https://wij-leren.nl/images/iconen/biesta-over-vrijheid-van-onderwijs-100.jpg)
![Onderwijsverslag 2013-2014](https://wij-leren.nl/images/iconen/staat-van-het-onderwijs-2013-2014.png)
![Stellingen #2032](https://wij-leren.nl/images/iconen/visie-onderwijs-2032-moreel-kompas-100.jpg)
![Kleine klassen hebben voordelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleine-klassen-voordelen-onderzoek-100.jpg)
![Ontwikkelingsgerichte audit](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwikkelingsgerichte-audit-100.jpg)
![Balanceren tussen vrijheid en deugdelijkheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleurrijk-onderwijs-artikel-23-balanceren-vrijheid-en-deugdelijkheid-100.jpg)
![Passend onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-artikel.jpg)
![Onderwijsverslag 2012/2013](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijsverslag-2012-2013-100.jpg)
![Kwaliteitskaarten School aan Zet](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteitskaarten-school-aan-zet-100.jpg)
![Samenwerking teams](https://wij-leren.nl/images/iconen/samen-kijken-meer-zien-beter-beslissen-100.jpg)
![Wat er niet klopt bij John Hattie](https://wij-leren.nl/images/iconen/hattie-wat-klopt-niet-slavin-100.jpg)
![Werkend schoolplan](https://wij-leren.nl/images/iconen/schoolplan-valkuil-hanteerbaar-100.jpg)
![Nee, dan Finland!](https://wij-leren.nl/images/iconen/interview-karin-amatmoekrim-nee-dan-finland-100.jpg)
![nieuwe vorm inspectietoezicht in 2017](https://wij-leren.nl/images/iconen/nieuw-inspectietoezicht-tweeduizendzeventien-bestuur-kwaliteit-verantwoording-100.jpg)
![Flip the System (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/flip-the-system-kwaliteitsbeoordeling-zelfevaluatie-100.jpg)
![Schrijfonderwijs verbeteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-schrijfonderwijs-door-formatieve-feedback-100.jpg)
![Groepsplanloos](https://wij-leren.nl/images/iconen/planmatig-groepsplan-inspectie-leerlijnen-onderwijsbehoeften-100.png)
![Leerstofjaarklassensysteem](https://wij-leren.nl/images/iconen/leraar-leerling-groep-hattie-100.jpg)
![Meedenken aan onderwijskwaliteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijskwaliteit-leraar-professionele-leergemeenschap-100.jpg)
![Ruimte voor leraren](https://wij-leren.nl/images/iconen/ruimte-maatwerk-leraren-100.jpg)
![Toezicht onderwijskwaliteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijskwaliteit-toezicht-100.jpg)
![Subjectificatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonsvorming-subjectificatie-100.jpg)
![Wereldgericht onderwijs -2-](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-biesta-wereldgericht-onderwijs-100.jpg)
![Kwaliteit met NSCCT](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijskwaliteit-nscct-100.jpg)
![De staat van het onderwijs in 2020](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-staat-van-het-onderwijs-2020-100.jpg)
![Leven lang leren: uitdaging!](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-leven-lang-ontwikkelen-grote-uitdaging-100.jpg)
![Commentaar curriculum.nu door Gert Biesta](https://wij-leren.nl/images/iconen/commentaar-curriculum.nu-gert-biesta-100.jpg)
![nadelen directe instructie](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-nadelen-100.jpg)
![Laat de professionele leergemeenschap slagen](https://wij-leren.nl/images/iconen/professionele-leergemeenschap-verbetercultuur-100.jpg)
![leesonderwijs en directe instructie](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-leesonderwijs-di-100.jpg)
![directe instructie onderzoek](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-trainen-kleuters-100.jpg)
![directe instructie conditioneringspsychologie](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-conditioneringspsychologie-100.jpg)
![De invloed van classificatie op het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/classificatie-normen-100.jpg)
![Ruimte in het mbo om het onderwijs flexibel vorm te geven](https://wij-leren.nl/images/iconen/flexibel-onderwijs-mbo-100.jpg)
![Leerprocessen van professionals in de school begeleiden](https://wij-leren.nl/images/iconen/collega-begeleiden-professionele-cultuur-100.jpg)
![Goed gedrag aanleren vraagt om een professionele schoolcultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/goed-gedrag-aanleren-is-teamsport-100.jpg)
![Vijf pijlers voor kwaliteitsbewustzijn op Agorascholen](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteitsbewustzijn-agorascholen-100.jpg)
![Staat van onderwijs en hoe verder](https://wij-leren.nl/images/iconen/staat-van-onderwijs-en-hoe-verder-100.jpg)
![De samenhang tussen ambitie, basiskwaliteit en een kwaliteitscultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/ambitie-goed-onderwijs-100.jpg)
![Jezelf blijven bij inspectiebezoek](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijsinspectie-doe-maar-gewoon-100.jpg)
![Schoolontwikkeling, ambities naar doelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/schoolontwikkeling-ambities-kansengelijkheid-100.jpg)
![10 vragen aan de onderwijsinspectie](https://wij-leren.nl/images/iconen/10-vragen-aan-de-onderwijsinspectie-100.jpg)
![Maak je kwaliteitszorg levend](https://wij-leren.nl/images/iconen/maak-je-kwaliteitszorg-levend-100.jpg)
![Een excellente school - 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-excellente-school-2-100.jpg)
![Een excellente school -1](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-excellente-school-deel-1-100.jpg)
![Het belang van subjectificatie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/wereldgericht-onderwijs-schoolleiderschap-2-100.jpg)
![Tien werkzame principes voor een lerend team](https://wij-leren.nl/images/iconen/tien-werkzame-principes-voor-een-lerend-team-100.jpg)
![10 vragen onderwijsinspectie 2024](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-staat-van-het-onderwijs-2024-100.jpg)
![10 mindframes](https://wij-leren.nl/images/iconen/10-mindframes-hattie-100.jpg)
![Toetsrevolutie](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsrevolutie-100.jpg)
![Het prachtige risico van onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/het-prachtige-risico-van-onderwijs-biesta-100.png)
![Kwaliteitszorg onderzoek](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteitszorg-onderzoek-100.jpg)
![Toegevoegde waarde](https://wij-leren.nl/images/iconen/verleidingen-toegevoegde-waarde-100.jpg)
![Onderwijssysteem en creativiteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleurplaat-100.jpg)
![Visie en kernwaarden](https://wij-leren.nl/images/iconen/kernwaarden-visie-medewerkers-100.jpg)
![Ontwikkeling kwaliteitszorg](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteitszorg-onderwijs-leiderschap-100.jpg)
![Lezend in Biesta](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-biesta-onderwijs-filosofie-100.jpg)
![Vreemde talen onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/platform-onderwijs2032-vreemde-talen-onderwijs-100.jpg)
![Kwaliteit in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteit-in-de-klas-100.jpg)
![Organisatie als rotonde](https://wij-leren.nl/images/iconen/organisatie-als-rotonde-100.jpg)
![Eric van 't Zelfde - De verdeling van onze onderwijskwaliteit](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Kim Spinder - Succesvolle innovatiestrategie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Schoolontwikkeling in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe kunnen organisaties spelend veranderen? Tjipcast 022](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Is het tijd voor een digitale revolutie in het beroepsonderwijs?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Veranderen in organisaties: Klein maar fijn? Tjipcast 028](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Vaart maken in organisaties. Tjipcast 016](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Veranderen in organisaties: hoe hou je het simpel? Tjipcast 039](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)