Lumpsum

Lumpsum is - in de onderwijscontext -  de financiële bijdrage die het Ministerie van OCW aan de Nederlandse scholen geeft. Het is eigenlijk een grote pot geld, waarover de scholen vrije beschikking hebben. Doel van de overheid hierbij is de scholen autonomie te geven in het besteden van deze middelen. De overheidssubsidie is dus niet meer onderverdeeld in geld voor het personeel en geld voor materialen.

Naast deze vrije beschikking over geldelijke middelen stelt de overheid eisen aan de school over een goed bestuur van de school en informatievoorziening over de school.

De lumpsumfinanciering voor het basisonderwijs is in 2006 ingevoerd, voor het voortgezet onderwijs in 1995.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 10 december 2021

Gerelateerd

Cursus
Leidinggeven aan een professionele schoolcultuur
Leidinggeven aan een professionele schoolcultuur
Cultuurbouwer in een lerende organisatie
Medilex Onderwijs 
Webinar
Burgerschap door sociale cohesie in de klas
Burgerschap door sociale cohesie in de klas
Webinar met Gert-Jan Veerman
Wij-leren.nl Academie 
Bezoek raad van toezicht
Aandachtspunten bezoek raad van toezicht
Harm Klifman
Varianten bestuur en toezicht
Varianten voor scheiding van bestuur en intern toezicht
Harm Klifman
Samenwerkingsverbanden passend onderwijs
Samenwerkingsverbanden: de belangrijkste punten op een rij
Joost Karels
10 vragen over autonomie
10 vragen over autonomie
Machiel Karels
Handboek onderwijsrecht
Handboek onderwijsrecht
Myriam Lieskamp


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Maarten van Buuren over autonomie en zelfsturing volgens Spinoza
Maarten van Buuren over autonomie en zelfsturing volgens Spinoza
redactie
Onderwijskwaliteit in een video van één minuut uitgelegd
Onderwijskwaliteit in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Het belang van maakonderwijs op de basisschool. Tjipcast 020
Het belang van maakonderwijs op de basisschool. Tjipcast 020
redactie
Hoe organiseer je als school kwalitatief goed onderwijs? Tjipcast 044
Hoe organiseer je als school kwalitatief goed onderwijs? Tjipcast 044
redactie
Wat is een lerende organisatie? En hoe word je het? Tjipcast 019
Wat is een lerende organisatie? En hoe word je het? Tjipcast 019
redactie
Wat zijn de meest hardnekkige onderwijsmythes? Tjipcast 030
Wat zijn de meest hardnekkige onderwijsmythes? Tjipcast 030
redactie
Hoeveel eigenaarschap kunnen professionals aan? Tjipcast 0012
Hoeveel eigenaarschap kunnen professionals aan? Tjipcast 0012
redactie
Het belang van autonomie en zelfsturing: Tjipcast 002
Het belang van autonomie en zelfsturing: Tjipcast 002
redactie
[extra-breed-algemeen-kolom2]



autonomie
bedrijfsvoering
curriculum
duurzame organisatieontwikkeling
facilitaire organisatie
financiering van het onderwijs
gezonde schoolkantine
goed bestuur
hygiëne schoolgebouw
inkoop
lerarenbeurs
loonadministratie
lumpsum
medezeggenschapsraad
onderwijsbegroting-schoolbegroting
onderwijskwaliteit
onderwijsrecht
raad van toezicht
toezichtkader
verantwoording
vrijheid van onderwijs
wet op het primair onderwijs (WPO)

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest