Kwaliteitszorg
Kwaliteitszorg omvat alle activiteiten en maatregelen waarmee de school de onderwijskwaliteit bewaakt en verbetert. Het team moet actief nagaan wat de onderwijsbehoeften van de leerlingenpopulatie is. Het onderwijsleerproces moet daarop afgestemd worden. Het team moet ook systematisch kijken hoe de leerlingen zich handhaven in het onderwijs en of de gestelde doelen behaald zijn.
Evalueren is erg belangrijk als het gaat om kwaliteitszorg, want juist door te kijken wat wel en niet goed gaat, kunnen de werkpunten verbeterd worden. Een goede school evalueert dus regelmatig de kwaliteit van het onderwijsaanbod.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 5 augustus 2022
Gerelateerd
![De intern begeleider als kwaliteitscoördinator](https://wij-leren.nl/images/iconen/De intern begeleider als kwaliteitscoördinator.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Zo doe je een ontwikkelingsgerichte audit](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-zaakvakgericht-leesonderwijs-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Onderwijsverslag 2013-2014](https://wij-leren.nl/images/iconen/staat-van-het-onderwijs-2013-2014.png)
![Ontwikkelingsgerichte audit](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwikkelingsgerichte-audit-100.jpg)
![Balanceren tussen vrijheid en deugdelijkheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleurrijk-onderwijs-artikel-23-balanceren-vrijheid-en-deugdelijkheid-100.jpg)
![Passend onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-artikel.jpg)
![Kwaliteitskaarten School aan Zet](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteitskaarten-school-aan-zet-100.jpg)
![Werkend schoolplan](https://wij-leren.nl/images/iconen/schoolplan-valkuil-hanteerbaar-100.jpg)
![Flip the System (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/flip-the-system-kwaliteitsbeoordeling-zelfevaluatie-100.jpg)
![Duo-collega](https://wij-leren.nl/images/iconen/deeltijder-duo-leerkracht-parttime-100.jpg)
![Toezicht onderwijskwaliteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijskwaliteit-toezicht-100.jpg)
![Overladenheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/overladenheid-curriculum-100.jpg)
![Management en organisatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/vak-bedrijfseconomie-management-organisatie-100.jpg)
![Rijnlandse besturing](https://wij-leren.nl/images/iconen/toezichtkader-rijnlands-denken-100.jpg)
![Kwaliteit met NSCCT](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijskwaliteit-nscct-100.jpg)
![De staat van het onderwijs in 2020](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-staat-van-het-onderwijs-2020-100.jpg)
![Ruimte in het mbo om het onderwijs flexibel vorm te geven](https://wij-leren.nl/images/iconen/flexibel-onderwijs-mbo-100.jpg)
![Goed gedrag aanleren vraagt om een professionele schoolcultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/goed-gedrag-aanleren-is-teamsport-100.jpg)
![Vijf pijlers voor kwaliteitsbewustzijn op Agorascholen](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteitsbewustzijn-agorascholen-100.jpg)
![De samenhang tussen ambitie, basiskwaliteit en een kwaliteitscultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/ambitie-goed-onderwijs-100.jpg)
![Jezelf blijven bij inspectiebezoek](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijsinspectie-doe-maar-gewoon-100.jpg)
![Schoolontwikkeling, ambities naar doelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/schoolontwikkeling-ambities-kansengelijkheid-100.jpg)
![Maak je kwaliteitszorg levend](https://wij-leren.nl/images/iconen/maak-je-kwaliteitszorg-levend-100.jpg)
![Maak je kwaliteitszorg levend](https://wij-leren.nl/images/iconen/maak-je-kwaliteitszorg-levend-100.jpg)
![Een excellente school - 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-excellente-school-2-100.jpg)
![Een excellente school -1](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-excellente-school-deel-1-100.jpg)
![Kwaliteitszorg onderzoek](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteitszorg-onderzoek-100.jpg)
![Toegevoegde waarde](https://wij-leren.nl/images/iconen/verleidingen-toegevoegde-waarde-100.jpg)
![Staat van de leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/staat-van-de-leraar-100.jpg)
![Ontwikkeling kwaliteitszorg](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteitszorg-onderwijs-leiderschap-100.jpg)
![Eric van 't Zelfde - De verdeling van onze onderwijskwaliteit](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Kim Spinder - Succesvolle innovatiestrategie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Onderwijskwaliteit in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Schoolontwikkeling in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe kunnen organisaties spelend veranderen? Tjipcast 022](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Is het tijd voor een digitale revolutie in het beroepsonderwijs?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Veranderen in organisaties: Klein maar fijn? Tjipcast 028](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Vaart maken in organisaties. Tjipcast 016](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Veranderen in organisaties: hoe hou je het simpel? Tjipcast 039](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)