Een examencommissie is verbonden aan een opleiding of universiteit om de kwaliteit van de opleiding te waarborgen. De leden zijn deskundig op het gebied van de opleiding.
Taken van een examencommissie kunnen zijn:
- Vaststellen van het examenpakket, het uitvaardigen van richtlijnen voor examens en tentamens;
- Verlenen van vrijstellingen, compensatieregelingen;
- Aanwijzen van examinatoren;
- Maatregelen treffen om plagiaat en fraude tegen te gaan;
- Het toekennen van individuele herkansingen;
- Het afgeven van diploma’s of getuigschriften;
- Het bemiddelen bij geschillen over examens en tentamens;
- Adviserende taken.
Aanspreekpunt voor een examencommissie is doorgaans de secretaris.
Sinds 1 augustus 2021 is het verplicht voor elke school voor voortgezet onderwijs om een examencommissie te hebben. Er worden ook eisen aan de samenstelling en deskundigheid van de examencommissie gesteld.
Zie verder:
Laatst geactualiseerd op 5 augustus 2022