Gepersonaliseerd leren

Gepersonaliseerd leren is onderwijs dat niet uitgaat van een vaste methode of opleidingsprogramma, maar dat afgestemd kan worden op de mogelijkheden, wensen en voorkeuren van een leerling of student.

Gepersonaliseerd onderwijs stelt leerlingen of studenten in staat een groot deel van hun eigen leerroute te bepalen. Dit is altijd in samenspraak met de leraar, die daarbij een coachende rol inneemt.

De kern van gepersonaliseerd leren is steeds dat het onderwijs meer wordt vormgegeven op basis van de betrokkenheid en de zelfstandigheid van de leerling, waarbij meer variëteit in leerroutes en werkvormen wordt geboden, ondersteund door ICT.

Personaliseren van het onderwijs betekent dus dat je als leraar het onderwijs optimaal inricht en daarbij de leerling als uitgangspunt neemt. Dat betekent voor cognitief zwakkere leerlingen bijvoorbeeld meer instructie en minder zelfstandig leren, minder onderzoekend leren en meer nadruk op kennis verwerven, meer tijd voor automatiseren. En bij de cognitief sterkere leerlingen liggen die verhoudingen dan anders. Bij alle leerlingen zorg je er als leraar voor dat zij het beter doen dan in een klassieke onderwijssetting.

Gepersonaliseerde leerpaden

Gepersonaliseerde leerpaden bestaan uit een combinatie van leeractiviteiten die is toegesneden op de individuele behoefte van leerlingen of studenten. Met een gepersonaliseerd leerpad kunnen de lerenden zelf bepalen aan welke cursussen zij deelnemen en welke leeractiviteiten ze doen om bepaalde kennis of vaardigheden te verwerven. Een gepersonaliseerd leerpad kan ook onderdeel zijn van een onderwijseenheid of module.

Misverstanden over ​gepersonaliseerd leren

Er zijn veel misverstanden over gepersonaliseerd leren. De belangrijkste zijn:

Misverstand 1: "Gepersonaliseerd leren is hetzelfde als individueel leren".​

Bij gepersonaliseerd leren wordt meer dan bij traditioneel onderwijs gebruik gemaakt van individueel werken aan oefeningen en opdrachten. Maar het personaliseren van het onderwijs vraagt juist ook regelmatige momenten van bijwonen van instructiemomenten, deelnemen aan groepsgesprekken en samenwerken met medeleerlingen. Goed gepersonaliseerd onderwijs kiest voor elke leerling de juiste mix van deze werkvormen.

Misverstand 2: "Gepersonaliseerd leren is digitaal le​ren".

Bij gepersonaliseerd leren wordt gebruik gemaakt van eigentijdse leermiddelen, waar digitale oefensoftware vaak deel van uitmaakt. Maar dit wordt doorgaans niet meer dan anderhalf á twee uur per dag ingezet. Het grootste deel van het onderwijs bestaat uit werkvormen waarbij digitale middelen hooguit een bijrol spelen.

Misverstand 3: "Bij gepersonaliseerd leren bepaalt de​ leerling helemaal zelf alles wat hij leert."

Bij gepersonaliseerd onderwijs speelt eigenaarschap en zelfsturing van de leerlingen een belangrijke rol. Maar dat is tegelijkertijd een afstemmingsproces waarbij de leraar als coach doorlopend in beeld is. Je hebt immers ook gewoon te maken met kerndoelen en exameneisen waaraan gewoon gewerkt moet worden?

Misverstand 4: "Bij gepersonaliseerd leren is de leerling vooral onderzoekend aan het l​eren."

Onderzoekend leren is in het traditionele onderwijs een ondergeschoven kindje. Op het moment dat je rekening gaat houden met de manier waarop kinderen leren, komt onderzoekend leren nadrukkelijk in beeld. Maar dat betekent zeker niet dat onderzoekend leren nog maar de enige manier is waarop leerlingen kennis tot zich nemen. Er zijn ook gewoon situaties waarin kennisoverdracht vanuit de leraar de meest efficiente manier is om een volgende leerstap te maken. Het hangt van het leerdoel af welke manier van leren er wordt ingezet.

Misverstand 5: "Gepersonaliseerd onderwijs is niet bewezen effic​iënt"

Dit misverstand geldt ook voor klassikaal en traditioneel onderwijs. Je kan namelijk een onderwijssysteem niet wetenschappelijk bewijzen vanwege de complexiteit van een dergelijk systeem. Je kunt hooguit onderzoek doen naar het gebruik van een specifiek model voor een specifiek doel. Zo is bijvoorbeeld het model directe instructie geschikt voor het aanleren van kennis voor een kennistoets. 

Daarnaast zijn er van aspecten van gepersonaliseerd onderwijs zeker positieve effecten bekend. Het gaat dan met name om het aspect zelfsturing en het gebruik van ICT. Een interessant samenvattend artikel hierover is "Heeft gepersonaliseerd onderwijs effect op álle leerlingen?

Bron: Karels, M. K., 5 misverstanden over gepersonaliseerd leren.

Gerelateerd

Organiseren gepersonaliseerd leren
Hoe organiseer je gepersonaliseerd onderwijs?
Tijl Rood
FTC: praktijk
Flipping The Classroom: populair, maar wat gebeurt er in de les?
Sylvia Peters
Adaptieve software
Adaptieve software zet onderwijs op zijn kop
Tijl Rood
Gepersonaliseerd onderwijs
Wat is gepersonaliseerd onderwijs?
Tijl Rood
Gepersonaliseerd onderwijs
Wat is gepersonaliseerd onderwijs?
Tijl Rood
Uitdagend leren in de 21e eeuw
Uitdagend leren in de 21e eeuw
Jos Cp
Leraarvaardigheden kindgericht onderwijs
Leraarvaardigheden voor kindgericht onderwijs
Machiel Karels
Doelen gepersonaliseerd onderwijs
Doelen stellen bij het gepersonaliseerd onderwijs
Tijl Rood
Pedagogische tact gepersonaliseerd onderwijs
Pedagogische tact past bij gepersonaliseerd onderwijs
Tijl Rood
Digitale leermiddelen in het onderwijs
Digitaal of analoog, het maakt wat uit!
Wendy Brasz en Myra den Haan
Gepersonaliseerd onderwijs versus EDI
Is gepersonaliseerd onderwijs een tegenhanger van effectieve instructie?
Machiel Karels
Rol ouders gepersonaliseerd leren
Gepersonaliseerd onderwijs zet ouders aan het roer
Tijl Rood










Lerarenvaardigheden in gepersonaliseerd onderwijs
Hoe laten leraren hun vaardigheden in gepersonaliseerd onderwijs zien in de praktijk?
Gepersonaliseerd onderwijs en effect op leerlingen
Heeft gepersonaliseerd onderwijs effect op lle leerlingen?
Invloed digitale leeromgevingen op leraren
Wat doen digitale leeromgevingen met leraren?
Voelen studenten VO zich klant?
Klantbeleving studenten VO: hoe breng je dat in beeld?
Meetinstrument gepersonaliseerd leren
Hoe meet je doelen als zelfregulatie en motivatie?
Vaardigheden gepersonaliseerd onderwijs zichtbaar in lespraktijk
Zijn vaardigheden van leraren voor gepersonaliseerd onderwijs zichtbaar?
tijd- en plaatsonafhankelijk gepersonaliseerd leren
De online school: welke voorbeelden zijn daarvan en werkt het?
Schrijf in voor de nieuwsbrief
[extra-breed-algemeen-kolom2]







Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.