Schoolklimaat
In een gezond schoolklimaat voelen zowel leerlingen als leerkrachten zich aangenaam. Het schoolklimaat beïnvloedt en bepaalt de sfeer in de school.
Belangrijke elementen die het schoolklimaat bepalen zijn:
- Veiligheid: Kinderen moeten zich op sociaal gebied veilig voelen.
- Betrokkenheid: het meeleven en de betrokkenheid van leerkrachten bepalen of het kind zich gezien voelt.
- Structuur: een rustig leerklimaat wordt gevormd door duidelijke regels en structuur.
Er wordt ook wel het begrip pedagogisch klimaat gebruikt, omdat het gaat om het welbevinden van het kind.
Er zijn grofweg vier soorten schoolklimaten.
- Het eerste type is het ondersteunende klimaat, waarin het sociale element het belangrijkste is.
- Het tweede type is het innovatieve klimaat, met veel ruimte voor initiatief, groei en stimulans.
- Het derde type is het klimaat waarin respect voor regels centraal staat. Er is veel aandacht voor structuur, veiligheid en uniformiteit.
- Het vierde type is gericht op productiviteit en efficiëntie.
Een team moet zich bewust zijn van het schoolklimaat dat zij (willen) hebben, en nadenken over de eventuele schaduwkanten daarvan.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 22 maart 2022
Gerelateerd
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![De beste nascholing volg je bij Medilex Onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/Logo.png)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Roos van Leary in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/testen-toetsen-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Het misbruik van de term precedent](https://wij-leren.nl/images/iconen/precedent-misbruik-term-uniciteit-100-.jpg)
![Tips voor mentoren in begeleiding problematiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/mentor-begeleidingsgesprek-tips-100.jpg)
![Pedagogische tact gepersonaliseerd onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/gepersonaliseerd-onderwijs-pedagogisch-tact-100.jpg)
![Leerbevorderende feedback](https://wij-leren.nl/images/iconen/feedback-geven-leerbevorderend-tips-praktijk-100.jpg)
![Didactisch coachen 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/didactisch-coachen-feedback-deel1-reflectie-relatie-100.jpg)
![Leerstofjaarklassensysteem](https://wij-leren.nl/images/iconen/leraar-leerling-groep-hattie-100.jpg)
![Sturen door luisteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-sturen-100.jpg)
![No blame-methode](https://wij-leren.nl/images/iconen/pester-gepeste-no-blame-100.jpg)
![Autonomie counseling](https://wij-leren.nl/images/iconen/autonomie-counseling-100.jpg)
![Luisteren naar leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-naar-kinderen-100.jpg)
![Luistergedrag](https://wij-leren.nl/images/iconen/integratief-luisteren-100.jpg)
![Pesten groepsaanpak](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesten-groep-100.jpg)
![Korte counseling](https://wij-leren.nl/images/iconen/oplossing-counseling-100.jpg)
![Probleemgedrag in gradaties](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-gedragsproblemen-100.jpg)
![Oud zeer in schoolorganisaties en weg tot herstel](https://wij-leren.nl/images/iconen/oud-zeer-schoolorganisatie-herstel-100.jpg)
![Sociale veiligheid, wat is het](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-veiligheid-oorzaken-100.jpg)
![Sociaal emotionele vaardigheden, basis voor je leven](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociaal-emotioneel-vo-1-100.jpg)
![Sociale veiligheid - omgaan met angst en boosheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-veiligheid-bang-en-boos-100.jpg)
![Preventie van gedragsproblemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/Schoolklimaat-preventie-gedragsproblemen-100.jpg)
![Sociale veiligheid consequent betrouwbaar toegankelijk polyvaaltheorie](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-veiligheid-consequent-betrouwbaar-toegankelijk-100.jpg)
![boek kindermishandeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindermishandeling-en-sexueel-misbruik-100.jpg)
![Goed gedrag aanleren vraagt om een professionele schoolcultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/goed-gedrag-aanleren-is-teamsport-100.jpg)
![Sociale cohesie in klaslokaal](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-cohesie-klaslokaal-100.jpg)
![Sociale cohesie en individualiteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-cohesie-individualiteit-100.jpg)
![Filosoferen met pubers](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-pubers-100.jpg)
![Filosoferen met pubers](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-pubers-100.jpg)
![Filosoferen met pubers](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-pubers-100.jpg)
![Oordeel van de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/oordeel-LKC-landelijke-klachtencommissie-onderwij-100.jpg)
![Feedback in professionele context](https://wij-leren.nl/images/iconen/Kom-maar-op-met-je-feedback-100.jpg)
![Alles over pesten](https://wij-leren.nl/images/iconen/alles-over-pesten-100.jpg)
![Pesten aanpakken](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesten-aanpakken-100.jpg)
![Groepsklimaat](https://wij-leren.nl/images/iconen/gelukkige-kinderen-gelukkige-klas-100.jpg)
![Succesvolle schoolprofilering](https://wij-leren.nl/images/iconen/succesvolle-schoolprofilering-100.jpg)
![Sociale veiligheid in school](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-veiligheid-in-school-100.jpg)
![Onderwijssysteem en creativiteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleurplaat-100.jpg)
![Hoe maak je van een schoolplein een aantrekkelijke, groene speelomgeving?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Jitske Kramer - Culturen en tribes in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Groepsdynamica in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Pedagogisch klimaat in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)