Leerlingvolgsysteem (LVS)
Basisscholen zijn sinds het schooljaar 2014-2015 verplicht om te werken met een leerlingvolgsysteem (LVS).
Een leerlingvolgsysteem is een programma dat de leerkrachten inzicht geeft in de ontwikkeling van de leerlingen, zowel op individueel als op groepsniveau. Dit inzicht wordt gebruikt om het onderwijsaanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de groep en de individuele leerlingen.
Waar moet een leerlingvolgsysteem aan voldoen?
In een LVS voert de leerkracht toetsresultaten in van methodetoetsen en methodeonafhankelijke toetsen. Hierbij dienen minimaal de vorderingen en resultaten van de leerlingen bijgehouden te worden op de vakgebieden Nederlandse taal en rekenen-wiskunde.
Het gaat echter niet alleen om studieresultaten, ook informatie over de sociaal-emotionele ontwikkeling komt erin te staan. In een LVS worden de handelingsplannen gemaakt en alle notities opgeschreven. Het biedt verder een mogelijkheid een leerling en zijn ouders of verzorgers inzicht te geven in zijn persoonlijke ontwikkeling.
Een leerkracht in de bovenbouw kan dus precies zien wat er elk jaar bij de overdracht van de leerling besproken is. Ook kan hij terugkijken of de leerresultaten van zijn leerlingen een stijgende of dalende lijn laten zien. En absentie wordt erin bijgehouden.
Er zijn leerlingvolgsystemen waarin een school alleen toetsresultaten kan invoeren, maar er zijn ook leerlingvolgsystemen met een uitgebreid aanbod van toetsen en instrumenten die, naast Nederlandse taal en rekenen-wiskunde, ook andere aspecten zoals de sociaal-emotionele ontwikkeling of het creatief vermogen van leerlingen in kaart brengen.
Veelgebruikte leerlingvolgsystemen zijn Cito LOVS, IEP LVS, ParnasSys, Boom LVS en Dia LVS. Daarnaast zijn er ook systemen op de markt die de ontwikkeling van de kinderen volgen op andere gebieden dan alleen de toetsen. Voorbeelden zijn Seeing Me en Looqin.
Scholen zijn vrij om te bepalen welk leerlingvolgsysteem zij gebruiken. Ze kunnen een leerlingvolgsysteem kiezen dat het beste aansluit bij hun visie op goed onderwijs. Om die reden zijn systemen als IEP LVS, BOOM LVS en DIA-LVS erg in opkomst, aangezien deze leerlingvolgsystemen in lijn zijn met de actuele inzichten op het gebied van ontwikkeling en leren.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 24 januari 2022
Gerelateerd
![Wat is formatieve evaluatie?](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerachterstand-visie-op-leren-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Cursussen, congressen en opleidingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/Logo.png)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Tegenvallende toetsresultaten](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-resultaten-vallen-tegen-wat-nu-100.jpg)
![Schooladvies](https://wij-leren.nl/images/iconen/schooladvies-cito-toets-100.jpg)
![Voorbereiden op toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/voorbereiden-lees-en-woordenschattoetsen-100.jpg)
![Volgen van de ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/volgen-van-ontwikkeling-1.jpg)
![Doubleren of doorstromen](https://wij-leren.nl/images/iconen/doubleren-doorstromen-zittenblijven-voordelen-nadelen-100.jpg)
![Groepsplanloos](https://wij-leren.nl/images/iconen/planmatig-groepsplan-inspectie-leerlijnen-onderwijsbehoeften-100.png)
![Woordenschattoets](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordkennis-woordenschat-toetsen-100.jpg)
![Regeldruk en administratie](https://wij-leren.nl/images/iconen/regeldruk-administratie-100.jpg)
![Ontspannen lesgeven tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-in-het-onderwijs-100.jpg)
![Schoolvaardigheidstoets spelling](https://wij-leren.nl/images/iconen/schoolvaardigheidstoets-spelling-fouten-categoriseren-100.jpg)
![Citoscore hanteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/cito-score-hanteren-100.jpg)
![Leerlingvolgsysteem](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerlingvolgsysteem-wet-100.jpg)
![Citoscore misverstanden](https://wij-leren.nl/images/iconen/cito-score-interpreteren-100.jpg)
![Testen voor het LVS](https://wij-leren.nl/images/iconen/testen-leerlingvolgsysteem-100.jpg)
![Toetsen en hulp(middelen)](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsen-hulpmiddelen-100.jpg)
![Cito spelling toets 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/cito-spelling-toets-100.jpg)
![DLE geschiedenis](https://wij-leren.nl/images/iconen/DLE-scores-100.jpg)
![Ontwikkelingsperspectief](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwikkelingsperspectief-bao-100.jpg)
![Route 8 en IEP eindtoets](https://wij-leren.nl/images/iconen/iep-eindtoets-route-acht-100.jpg)
![Werkdruk werkplezier](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-werkdruk-naar-werkplezier-100.jpg)
![De invloed van classificatie op het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/classificatie-normen-100.jpg)
![Minimale toetsing in schema gezet](https://wij-leren.nl/images/iconen/minimale-toetsing-schema-100.jpg)
![De eerste 8 dimensies van Kindgericht Onderwijs voor het jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindgericht-onderwijs-voor-het-jonge-kind-100.jpg)
![Referentieniveaus basisonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/referentieniveaus-eindtoets-basisonderwijs-100.jpg)
![Hoe de eindtoets het curriculum en het onderwijsmodel bepaalt](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsing-in-het-basisonderwijs-karen-heij-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen woordenschat (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-toelichting-woordenschat-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen begrijpend luisteren technisch lezen (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-begrijpend-luisteren-technisch-lezen-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen begrijpend lezen (3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-begrijpend-lezen-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen spelling taalverzorging (4)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-spelling-taalverzorging-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen schrijfvaardigheid Engels (5)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-schrijfvaardigheid-engels-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen rekenen-wiskunde (6)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-rekenen-wiskunde-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-hoofdrekenen-overig-100.jpg)
![Overzicht LVS-toetsen en toelichting](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-intro-overzicht-100.jpg)
![Beoordeling LVS toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen woordenschat (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-toelichting-woordenschat-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen begrijpend luisteren technisch lezen (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-begrijpend-luisteren-technisch-lezen-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen begrijpend lezen (3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-begrijpend-lezen-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen spelling taalverzorging (4)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-spelling-taalverzorging-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen schrijfvaardigheid Engels (5)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-schrijfvaardigheid-engels-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen rekenen-wiskunde (6)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-rekenen-wiskunde-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-hoofdrekenen-overig-100.jpg)
![Overzicht LVS-toetsen en toelichting](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-intro-overzicht-100.jpg)
![Waarom het reguliere onderwijs systematische valkuilen bevat](https://wij-leren.nl/images/iconen/preventie-schoolproblemen-reguliere-onderwijsorganisatie-1-100.jpg)
![Meester Mark -2-](https://wij-leren.nl/images/iconen/meester-mark-vraagt-door-100.jpg)
![Meester Mark -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/meester-mark-draait-door-100.jpg)
![Naar ontwikkelingsgericht onderwijs: een fundamentele verandering](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-na-covid-19-100.jpg)
![Klimroos leerlingvolgsysteem](https://wij-leren.nl/images/iconen/klimroos-leerlingvolgsysteem-100.jpg)
![Toegevoegde waarde](https://wij-leren.nl/images/iconen/verleidingen-toegevoegde-waarde-100.jpg)
![Kleuters toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleuters-toetsen-100.jpg)
![Toetsen in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Is het tijd om ons onderwijs anders vorm te geven? Tjipcast 011](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
114 cito
103 cito-score
23 groepsplan
25 intern begeleider
42 leerrendement
7 onderwijsadministratie - leerling- en personeelsadministratie
13 rtti
60 teaching to the test
200 toetsen