Onderwijsvernieuwing
Onderwijsvernieuwingen zijn veranderingen en vernieuwingen in het onderwijs. Het begrip onderwijsontwikkeling is beter, want dat laat zien dat er sprake is van een verbeteringsproces. En dat is uiteindelijk het doel van elke onderwijsvernieuwing.
Onderwijsvernieuwingen kunnen op allerlei terreinen binnen het onderwijs plaatsvinden. Bijvoorbeeld rond de onderwijsvisie, de organisatiestructuur en de leerprocessen. De vernieuwingen kunnen door de school gestuurd worden, maar het kan ook door de overheid opgelegd zijn.
Er zijn diverse methoden ontwikkeld om onderwijsvernieuwingen succesvol door te voeren. Een vernieuwing doorloopt een aantal fasen:
- kennisnemen;
- bewust worden;
- een voorstelling maken van de verandering;
- scholing;
- een plan ontwerpen;
- testen;
- evalueren en bijstellen.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 13 december 2022
Gerelateerd
![7 valkuilen bij veranderprocessen in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/machiel-karels-2020-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Positief leiderschap vanuit transactionele analyse](https://wij-leren.nl/images/iconen/Positief leiderschap TA wijleren.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Beleid school maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/richtinggevend-beleid-100.jpg)
![Groepsdoorbrekend werken](https://wij-leren.nl/images/iconen/groepsdoorbrekend-werken-100.jpg)
![Voorkom vastlopen onderwijsverandering](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijsverandering-vastlopen-100.jpg)
![Wat doen Daltonscholen anders?](https://wij-leren.nl/images/iconen/dat-doen-wij-anders-want-we-zijn-een-daltonschool-100.jpg)
![Onderweg naar kindgericht onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderweg-naar-kindgericht-onderwijs-100.jpg)
![Onderwijswaarden](https://wij-leren.nl/images/iconen/waarden-tijdloos-schoolklimaat-eenentwintig-eeuwse-vaardigheden-100.jpg)
![Duurzaam onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/autopoiesis-toekomstgericht-duurzaam-onderwijs-100.jpg)
![Biesta reflectie](https://wij-leren.nl/images/iconen/reflectie-het-prachtige-risico-van-onderwijs-gert-biesta-100.jpg)
![Ontwikkelen van wijsheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwikkelen-van-wijsheid-100.jpg)
![Overladenheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/overladenheid-curriculum-100.jpg)
![Management en organisatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/vak-bedrijfseconomie-management-organisatie-100.jpg)
![Visie op kernwaarden en structuren van macht](https://wij-leren.nl/images/iconen/visie-kernwaarden-structuren-macht-100..jpg)
![De staat van het onderwijs in 2020](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-staat-van-het-onderwijs-2020-100.jpg)
![Samen Leren en Innoveren op Maat](https://wij-leren.nl/images/iconen/samen-leren-SLIM-flexibilisering-inclusief-100.jpg)
![Het waarom en het hoe van veranderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/aan-de-slag-met-onderwijsvernieuwing-100.jpg)
![Leerlingen aan het woord: luister je echt?](https://wij-leren.nl/images/iconen/democratisering-onderwijs-door-student-voice-2-100.jpg)
![Laat de professionele leergemeenschap slagen](https://wij-leren.nl/images/iconen/professionele-leergemeenschap-verbetercultuur-100.jpg)
![Hybride leeromgeving (2): onderwijsvisie en leerinhoud](https://wij-leren.nl/images/iconen/hybride-leeromgeving-onderwijsvisie-100.jpg)
![Hybride leeromgeving (3): het ontwerp](https://wij-leren.nl/images/iconen/hybride-leeromgeving-ontwerp-100.jpg)
![Waarden als kompas](https://wij-leren.nl/images/iconen/waarden-als-kompas-100.jpg)
![](https://wij-leren.nl/images/iconen/koersplan-schoolplan-100.jpg)
![Praktijkvoorbeelden bij het voorkomen van schoolproblemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/preventie-schoolproblemen-praktijkvoorbeelden-3-100.jpg)
![Tien werkzame principes voor een lerend team](https://wij-leren.nl/images/iconen/tien-werkzame-principes-voor-een-lerend-team-100.jpg)
![Vormingsdoelen en de leeromgeving](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-vormingsdoelen-leeromgeving-100.jpg)
![Nieuw boek over 10 jaar Agora-onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/agora-onderwijs-boek-10-jaar-agora-12.jpg)
![Deep Learning](https://wij-leren.nl/images/iconen/deep-learning-nl-100.jpg)
![Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict](https://wij-leren.nl/images/iconen/leidinggeven-onderwijsinnovatie-met-ict-100.jpg)
![Catharsia - Agora onderwijs in Roermond](https://wij-leren.nl/images/iconen/catharsia-bestrijding-educatieve-alzheimer-100.jpg)
![Leren anders organiseren](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-anders-organiseren-100.jpg)
![10 jaar Agora onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/agora-onderwijs-sjef-drummen-jan-fasen-100.png)
![Vijf tips onderwijs discussie](https://wij-leren.nl/images/iconen/vijf-tips-zinnige-onderwijs-discussie-100.jpg)
![Kwaliteitszorg onderzoek](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteitszorg-onderzoek-100.jpg)
![21st century skills](https://wij-leren.nl/images/iconen/21st-century-skills-aandacht-100.jpg)
![Onderwijssysteem en creativiteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleurplaat-100.jpg)
![Onderwijsontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/truijens-onderwijsvernieuwing-overheid-100.jpg)
![Visie en kernwaarden](https://wij-leren.nl/images/iconen/kernwaarden-visie-medewerkers-100.jpg)
![Platform #onderwijs2032](https://wij-leren.nl/images/iconen/platform-onderwijs-2032-100.jpg)
![Ontwikkeling kwaliteitszorg](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteitszorg-onderwijs-leiderschap-100.jpg)
![Lezend in Biesta](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-biesta-onderwijs-filosofie-100.jpg)
![Vreemde talen onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/platform-onderwijs2032-vreemde-talen-onderwijs-100.jpg)
![Kwaliteit in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteit-in-de-klas-100.jpg)
![Nationaal curriculum](https://wij-leren.nl/images/iconen/vorming-nationaal-curriculum-onderwijs-2032-100.jpg)
![21st century skills](https://wij-leren.nl/images/iconen/21st-century-skills-nieuw-100.jpg)
![Pedagogiek en didactiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/didactiek-en-pedagogiek-hebben-elkaar-nodig-100.jpg)
![Meer aandacht voor hart en handen, niet alleen voor het hoofd](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-eenzijdig-gericht-op-kennisresultaat-100.jpg)
![Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/-over-ambitieuze-en-duurzame-onderwijsinnovatie-1-technologie-foto-100).jpg)
![Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/over-ambitieuze-en-duurzame-onderwijsinnovatie-twee-curriculum (2).jpg)
![Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/over-ambitieuze-en-duurzame-onderwijsinnovatie-3-wetenschappelijke-ondersteuning-100.jpg)
![Omix Webtalks met Adjiedj Bakas - De onderwijsinrichting van morgen](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Eric van 't Zelfde - De verdeling van onze onderwijskwaliteit](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Ben Tiggelaar - Leiderschap en verandering in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Kim Spinder - Succesvolle innovatiestrategie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Onderwijskwaliteit in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Schoolontwikkeling in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe kunnen organisaties spelend veranderen? Tjipcast 022](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Is het tijd voor een digitale revolutie in het beroepsonderwijs?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Veranderen in organisaties: Klein maar fijn? Tjipcast 028](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Vaart maken in organisaties. Tjipcast 016](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)