Jonge kind
Het begrip jonge kind wordt gebruikt om kinderen aan te duiden in de leeftijd van ongeveer 2 tot 8 jaar. Dit begrip wordt vaak als alternatief gebruikt voor het begrip kleuter, maar heeft een minder scherpe leeftijdsafbakening. Sommigen betrekken er zelfs kinderen bij vanaf 0 jaar, maar meestal wordt het gebruikt vanaf de peuterfase tot een jaar of 7/8.
Gerelateerd
Scholing

Toetsen en evalueren
Welke vormen van toetsen en evalueren zijn er en hoe zet jij ze in? Kijk op oo.nl voor meer informatie en tips.
oo.nl
oo.nl

congres

Hoogsensitieve kleuters
Ondersteunen van prikkelgevoelige kleuters in de klas
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs


Leesrijpheid moet je toetsen! Maar op welke manier?.
Ewald Vervaet

Analyse van de toets Taal voor Kleuters Deel 2.
Ewald Vervaet

Hoe kinderen leren: intelligentie - leerprocessen
Arja Kerpel

Hoogbegaafdheid - kenmerken - gedrag - tips aanpak
Arja Kerpel

Verrijking bij thema's in de kleuterklas
Martine Blonk - Meulenkamp

Ontluikende geletterdheid stimuleren met digitale prentenboeken: verschillen tussen kleuters
redactie

De Vertaalcirkel bij kleuters
Ceciel Borghouts

Werken met een groepsplan in de onderbouw - HGW met kleuters
Sonja de Lange

Taalachterstand
Sieneke Goorhuis

Ontwikkeling hersenen
Sieneke Goorhuis

Taalontwikkeling bij het jonge kind
Sieneke Goorhuis

De kleuter leert alleen spelend in vrij spel
Ewald Vervaet

Je zal maar kleuter mogen zijn!
Dolf Janson

De fase van het jonge schoolkind - kunnen kleuters leren lezen?
Ewald Vervaet

Rekenonderwijs in groep 1-2
Ceciel Borghouts

Zelfsturing van jonge kinderen stimuleren
Lilian van der Bolt

Zelfsturing bij peuters en kleuters en de rol van de ib'er
Lilian van der Bolt

Een doorgaande lijn in zelfsturing
Lilian van der Bolt

Oei, dat weet ik niet, laten we het samen onderzoeken
Martine Blonk - Meulenkamp

Zelfsturing en executieve functies stimuleren in spel
Lilian van der Bolt

Rijk spel stimuleren met prentenboeken over vroeger
Bertine van den Oever

Ouder en jonge kind betrekken bij het onderwijsleerproces
Ite Wolters

De mondelinge taalontwikkeling van jonge kinderen -1-
Paul Filipiak

De mondelinge taalontwikkeling van jonge kinderen -2-
Paul Filipiak

De mondelinge taalontwikkeling van jonge kinderen -3-
Paul Filipiak

Vloeiend doorstromen van groep 2 naar groep 3
Aafke Bouwman

Rollenspel als middel om de rekenwoordenschat te ontwikkelen
Aafke Bouwman

Instructie voor kleuters - de leerkracht als model
Aafke Bouwman

Instructie voor kleuters - Tips en voorbeelden
Aafke Bouwman

Begeleid rollenspel versterkt rekentaal
Aafke Bouwman

Kleuters in de hoek - haal meer uit je rekenhoek
Aafke Bouwman

Visie & Beleid op onderwijs aan jonge kinderen.
Bertine van den Oever

Niet alleen voor kleuters
Aafke Bouwman

Wat is subiteren en hoe kun je het stimuleren?
Aafke Bouwman

Kindgericht onderwijs voor het jonge kind
Bertine van den Oever

Succesvol begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren
Arja Kerpel

Breinhelden - Doordacht werken aan executieve functies
Marleen Legemaat

Werken in een kleuterwereld - met juf Bianca
Marleen Legemaat

Werkmap Begrijpend luisteren en woordenschat
Machiel Karels

Werkmap Fonemisch bewustzijn
Machiel Karels

De Gids - Over begaafdheid in het basisonderwijs
Arja Kerpel

Naar school - Psychologie van 3 tot 8 jaar
Arja Kerpel

Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw
Arja Kerpel

Kei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht
Arja Kerpel

Vloeiend van groep 2 naar 3
Marleen Legemaat

Kei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht
Arja Kerpel

Spelen in uitdagende hoeken
Marleen Legemaat

Stapsgewijs onderwijs: Het kind centraal!
Lianne Jongsma

Stapsgewijs onderwijs: Het kind centraal!
Lianne Jongsma

Stapsgewijs onderwijs: Het kind centraal!
Lianne Jongsma

Kiezen voor het jonge kind
Lianne Jongsma

Zet je EF-bril op
Bertine van den Oever

Werk met peuters en kleuters in één groep
Lianne Jongsma

Meesterlijk kleuteronderwijs - van eigenwijs tot onderwijs
Marleen Legemaat

Al pratend wijs; het belang van een goede vroege mondelinge taalvaardigheid
Paul Filipiak

De kleutervriendelijke school
Bertine van den Oever

Werken in een kleuterwereld-deel 2
Lianne Jongsma

Stapsgewijze educatie Praktijk en theorie over kinderen van 0-4 jaar
Lianne Jongsma

Kleuterleerkracht, het naslagwerk voor kwaliteitsvol kleuteronderwijs
Lianne Jongsma

Stop het testen van peuters en kleuters. Ervaren leerkrachten zijn deskundig.
Dick van der Wateren

Psychosociale ontwikkeling jonge kinderen gebaat bij vrij spel
Louise Berkhout

Peuters en kleuters zijn niet toetsbaar
Sieneke Goorhuis

Eisen inspectie strijdig met eigen visie op kleuters
Ewald Vervaet

Kleuters worden dommer van iPads
Sieneke Goorhuis

Kleuters leren meer van spel dan van school
Sieneke Goorhuis

Vier jaar! Hoe stimuleer je een soepele overgang naar de basisschool?

Kleuters die wel kunnen maar niet willen, hoe ga je daar mee om?

Kleuters in een combinatieklas: gezamenlijke instructie of apart?

Welke ontwikkelingsaspecten van kleuters voorspellen leerprestaties in groep 3?

Op welke manier is oefenen met toetsen in het basisonderwijs effectief voor een betere beheersing van de lesstof, in plaats v...

Heeft begrijpend luisteren invloed op begrijpend lezen?

Zingend of zoemend lezen: heeft dit impact op kleuteronderwijs?

Welk VVE programma heeft het meest effect? Langdurig of kort en intensief?lijkblijvende intensiteit of met toenemende intensi...

Wat doe je in groep 1 en 2 aan voorbereidend schrijven?

Trainen van het auditief geheugen bij kleuters, waar doe je het voor?

Leereffecten computerspel voor rekenen bij kleuters

Het effect van Taallijn bij peuters en kleuters

Verhaalbegrip van kleuters met ICT en digitale boeken

Leergedrag kleuters legt belangrijke basis voor het leren lezen
[extra-breed-algemeen-kolom2]