Performaal
De term performale intelligentie komt vanuit de verouderde intelligentietest WISC-III. De performale intelligentie gaat over onder andere:
- Het ruimtelijk inzicht
- Het oplossen van problemen
- Het plannen
- Het praktisch denken
In de WISC-III stond performale intelligentie naast verbale intelligentie. Verbale intelligentie heeft betrekking op woordenschat, taalgevoel en redeneringsvermogen. Als er een groot verschil tussen beide was, sprak met wel van een V-P- kloof. Dit suggereert iets onoverbrugbaars. Daarom spreken experts liever van een disharmonisch profiel.
Sinds 2018 is in Nederland de WISC-V in gebruik. Daarin komt de term performaal niet meer voor, maar daarin gaat het onder meer over fluïde redeneren en visuele informatieverwerking.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 1 februari 2022
Gerelateerd
![Hoogbegaafdheidscoach in het primair onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/Hoogbegaafd po wijleren.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Zone van naaste ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/slim-maar-cover-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/kenmerken-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Tips in de klas - nld](https://wij-leren.nl/images/iconen/tips-gedragsproblemenindeklas-nld -100.jpg)
![Creatief begaafd](https://wij-leren.nl/images/iconen/uitdagend-onderwijs-creatief-begaafdheid-100.jpg)
![RAKIT-2 intelligentietest](https://wij-leren.nl/images/iconen/iq-test-rakit-100.jpg)
![IQ onderzoek](https://wij-leren.nl/images/iconen/iq-test-intelligentie-100.jpg)
![Intelligentiekloof](https://wij-leren.nl/images/iconen/IQ-test-verbaal-performaal-100.jpg)
![IQ-test beelddenkers](https://wij-leren.nl/images/iconen/iq-test-beelddenken-101.jpg)
![Visies op begaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/visie-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Talentontwikkeling van executieve functies](https://wij-leren.nl/images/iconen/talentontwikkeling-executieve-functies-100.jpg)
![Wat gaat er fundamenteel mis in het onderwijs?](https://wij-leren.nl/images/iconen/wat-gaat-er-fundamenteel-mis-in-het-onderwijs-100.jpg)
![Hoe hebben wij intelligentie gefundeerd?](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-hebben-wij-intelligentie-gefundeerd-100.jpg)
![Het overschatte hoofd](https://wij-leren.nl/images/iconen/het-overschatte-hoofd-100.jpg)
![Succesvol begeleiden van hoogbegaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/succesvol-begeleiden-van-hoogbegaafde-kinderen-en-jongeren-100.jpg)
![De Gids](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-gids-100.jpg)
![Ik snap het wel, maar niet zo snel…](https://wij-leren.nl/images/iconen/ik-snap-het-wel-100.jpg)
![Slim maar...](https://wij-leren.nl/images/iconen/slim-maar-cover-100.jpg)
![Sociaal? Vaardig!](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociaal-vaardig-steven-pont-100.jpg)
![Kei in hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/kei-in-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Kei in hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/kei-in-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Beelddenkers, als kwartjes vallen…](https://wij-leren.nl/images/iconen/beelddenkers-100.jpg)
![Intelligentie Structuur Test](https://wij-leren.nl/images/iconen/iq-intelligentie-test-100.jpg)
![IQ test in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)