Ontwikkelingsvoorsprong
Een ontwikkelingsvoorsprong is de voorsprong in ontwikkeling die een kind heeft in vergelijking met het niveau wat op zijn leeftijd verwacht wordt.
De term ontwikkelingsvoorsprong wordt vooral gebruikt bij kleuters. Bij jonge kinderen kan je namelijk niet spreken van hoogbegaafdheid. Want op jonge leeftijd is het nog niet duidelijk of de voorsprong in de ontwikkeling tijdelijk is of van blijvende aard. Dat komt omdat de ontwikkeling van het jonge kind in sprongen verloopt. Soms gaat de ontwikkeling heel hard, maar het kan ook een poos langzaam gaan.
Het is belangrijk om kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong genoeg uitdaging te geven, want anders lopen zij kans op onderpresteren. Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong hebben speciale onderwijsbehoeften. De activiteiten moeten daarop afgestemd zijn. Kenmerken van geschikte activiteiten voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong zijn:
- Open en uitnodigend om te ontdekken.
- Complex, grote denksprongen mogelijk maken en ruimte bieden voor creativiteit.
- Tegemoetkomen aan de behoefte om te leren lezen, schrijven en rekenen
- Bijdragen aan een brede ontwikkeling.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 23 november 2020
Gerelateerd
![Serie webinars over actuele onderwijskundige thema's](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Wat is begaafdheid?](https://wij-leren.nl/images/iconen/basisonderwijs-34.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Hoogbegaafdheidscoach in het primair onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/Hoogbegaafd po wijleren.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Plusklas of inclusie onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/plusklas-of-inclusie-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Lapbook maken met kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/lapbook-maken-met-kleuters-100.jpg)
![Lapbook maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/lapbook-maken-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/kenmerken-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Onderpresteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/artikel-onderpresteren-100.jpg)
![Dabrowski](https://wij-leren.nl/images/iconen/dabrowski-theorie-positieve-desintegratie-overprikkelbaarheden-100.jpg)
![Doorgaande lijn voor hoogbegaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-doorgaande-lijn-100.jpg)
![RAKIT-2 intelligentietest](https://wij-leren.nl/images/iconen/iq-test-rakit-100.jpg)
![Leerstof hoogbegaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerstof-hoogbegaafden-100.jpg)
![Onderpresteerders](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-onderpresteren-100.jpg)
![Slimme kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafde-kleuters-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid leerkrachtcompetenties](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-leerkrachtcompetenties-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid en gevoelige periodes in de ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-gevoelige-periodes-ontwikkeling-100.jpg)
![Gevoelige periodes - integratie leerwinsten](https://wij-leren.nl/images/iconen/gevoelige-periodes-integratie-leerwinsten-100.jpg)
![Directe instructie onderzoek](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-onderzoek-100.jpg)
![Een ontwerp van Optimaliserend Onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/preventie-schoolproblemen-criteria-kenmerken-optimaliserend-onderwijs-2-100.jpg)
![Succesvol begeleiden van hoogbegaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/succesvol-begeleiden-van-hoogbegaafde-kinderen-en-jongeren-100.jpg)
![De Gids](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-gids-100.jpg)
![Passend onderwijs voor begaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-begaafden-100.jpg)
![Gevoelig hoogbegaafd](https://wij-leren.nl/images/iconen/gevoelig-hoogbegaafd-100.jpg)
![Ontwikkeling jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwikkeling-psychologie-100.jpg)
![Kei in hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/kei-in-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Kei in hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/kei-in-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Leven met intensiteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/leven-met-intensiteit-100.jpg)
![Uitdagende peuters en kleuters uitdagen](https://wij-leren.nl/images/iconen/uitdagende-peuters-en-kleuters-uitdagen-100.jpg)
![Uitdagende peuters en kleuters uitdagen](https://wij-leren.nl/images/iconen/uitdagende-peuters-en-kleuters-uitdagen-100.jpg)
![Huiswerkbegeleiding](https://wij-leren.nl/images/iconen/huiswerkbegeleiding-hoogbegaafd-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![IQ test in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)