Creativiteit

Creativiteit is het vermogen om nieuwe dingen te bedenken en/of te creëren. Door creatief denken kun je originele oplossingen en vernieuwende werkwijzen uitdenken. Creativiteit kan betrekking hebben op het denken of op het doen.

Creatief denken

Kernwoorden bij creatief denken zijn: ontdekken, nieuwe ideeën, originaliteit, verbeelding en out-of-the-box denken. 

Als het creatief denken goed ontwikkeld is, ben je doorgaans sterk in:

  • Nieuwe dingen bedenken, ontwerpen en inbrengen
  • Fantasie, dingen anders voorstellen en dagdromen
  • Rollenspellen en toneelspelen
  • Denken in beelden
  • Componeren
  • Dieper nadenken over gewone dingen
  • Ongebruikelijke oplossingen bedenken

Creativiteit is een onderdeel van je intelligentie. Robert Sternberg beschrijft dat intelligentie bestaat uit een analytisch, een creatief en een praktisch deel. Om succesvol intelligent te zijn, moet je deze drie delen succesvol kunnen managen. Synoniemen van creativiteit zijn vindingrijkheid en scheppingsdrang. 

Creatief bezig zijn

Creativiteit kan ook betrekking hebben op creatief zijn met je handen. Bij creativiteit van kinderen gaat het dan om creatief bezig zijn bij knutselen en dergelijke activiteiten.

Kinderen die creatief met hun handen zijn, zijn dan goed in het bedenken en uitvoeren van praktische oplossingen en technieken.

Creatieve ontwikkeling

De creatieve ontwikkeling van kinderen kan bevorderd worden door denkactiviteiten te oefenen. Er zijn werkvormen beschikbaar waarmee het creatief denken geoefend kan worden.

 

Gerelateerd

Masterclass
Masterclass 'Mindmaps maken'
Masterclass 'Mindmaps maken'
Voor je eigen lesorganisatie én om leerlingen slimmer te leren leren
Medilex Onderwijs 
Leeromgevingen
Leeromgevingen: rol leerkracht - didactische werkvormen - differentiatie
Arja Kerpel
Hoogbegaafdheid
Hoogbegaafdheid - kenmerken - gedrag - tips aanpak
Arja Kerpel
Ontdekkend leren
Ontdekkend leren: uitleg - kenmerken - stappenplan
Arja Kerpel
Cultuureducatie basisschool
Cultuureducatie op de basisschool. 8 lessen van koplopers
Vera Meewis
Projectgericht werken zoals op High Tech High
Ontwikkel op jouw school een project volgens de High Tech High-aanpak
Gerdineke van Silfhout
Een klas van denkers
Een klas van denkers
Dick van der Wateren
(Creatieve) denkvaardigheden stimuleren
De vergeten gave van creativiteit
Martine Blonk - Meulenkamp
Kunst in curriculum
Kunst integreren in het curriculum
Vera Meewis
Kind centraal
Met kunst het hele kind centraal
Vera Meewis
Leren met kunst
Beter leren en onthouden met kunst
Vera Meewis
Praten over kunst
Zeven manieren om over kunst te praten
Vera Meewis
Creativiteit bevorderen
Creativiteit in je klas
Dick van der Wateren
Cultuurcoördinator
10 jaar cultuurcoördinatoren op school. Hoe staat het ermee?
Sanne van den Hoek
Componeren
Componeren in de klas
Vera Meewis
Tekenles
Tekenen als omgaan met de visuele wereld - creativiteit
Vera Meewis
Het vrije spel
Het vrije spel
Sieneke Goorhuis
Leren denken
Leren denken als basis voor succes op school
Dolf Janson
Systeemdenken en denkgewoonten
Systeemdenken in de klas - Systeemdenken en denkgewoonten
Jan Jutten
Kunstonderwijs
Kunstonderwijs en 21st century skills
Vera Meewis
Humor in de klas
Humor in de klas: een serieuze zaak. Geen grappen daarover.
Casper Hulshof
Succesvol begeleiden van hoogbegaafden
Succesvol begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren
Arja Kerpel
De Gids
De Gids - Over begaafdheid in het basisonderwijs
Arja Kerpel
Onderwijsmythes
Jongens zijn slimmer dan meisjes - 35 mythes over leren en onderwijs
Arja Kerpel
Het Grote Vindingrijkboek
Het Grote Vindingrijkboek - Creativiteit ontwikkelen in het onderwijs
Arja Kerpel
Kei in hoogbegaafdheid
Kei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht
Arja Kerpel
Kei in hoogbegaafdheid
Kei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht
Arja Kerpel


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Doorgaande lijn van voorschool naar vroegschool
Heeft een soepele overgang vanaf de voorschool voordelen?
Authentieke rekencontexten en motivatie
Authentieke rekencontext: spreekt dat aan?
Talentontwikkeling bij multidiversiteit
Hoe zorg je dat leerlingen die minder goed mee komen het toch leuk vinden op school?
Effect muziek tijdens zelfstandig werken
Helpt muziek luisteren onder het zelfstandig werken?
Kritisch denkvermogen stimuleren
Hoe stimuleer je kritisch denkvermogen?
Effect educatieve tv-programma's op jonge kind
Wat leren jonge kinderen van educatieve tv-programma's?
Differentiatie in kleine kring onderbouwklas
Werken met een kleine kring in de onderbouwklas
Onderzoekende houding leraren
Hoe bevorder je een onderzoekende houding in het voortgezet onderwijs?
Project-based-learning (PBL)
Hoe vergroot project-based-learning vaardigheden van vo-leerlingen?
Gebruik en nut van theorie over Meervoudige Intelligentie (MI)
Inzet van theorie over Meervoudige Intelligentie: werkt dat?
Opdrachtgestuurd leren
Differentiatie in de klas middels opdrachtgestuurd leren
Motivationele differentiatie
Invloed van cognitieve en motivationele differentiatie bij hoogbegaafde en getalenteerde leerlingen
Bevorderen intelligentie
Bevorderen van de ontwikkeling van intelligentie in de bovenbouw van de basisschool
Wiskundige denktactiviteit
Wiskundige denkactiviteit in wiskunde op havo en vwo
Schoolkenmerken cognitieve prestatie
Onderwijssystemen, schoolkenmerken en cognitieve prestatie
[extra-breed-algemeen-kolom2]



Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.