Kleuter
Met kleuter wordt over het algemeen bedoeld een jong kind in de leeftijd van 4 tot 6 jaar. Deze fase valt tussen die van peuter en schoolkind. In de kleuterfase treden kinderen uit de egocentrische peuterfase en krijgen zij het besef deel uit te maken van verschillende werelden (Goorhuis-Brouwer en Imelman (2010)).
Tijdens deze periode wordt het kind zich meer bewust en gaat realistischer en abstracter denken. De basisstructuur van de hersenen wordt voltooid. Deze periode is erg belangrijk voor de verdere ontwikkeling.
Een vierjarige kleuter is gemiddeld iets langer dan een meter en weegt ruim 18 kilo. Hij groeit ongeveer acht centimeter per jaar.
Kenmerken en vaardigheden van een beginnende kleuter zijn:
- Spreken in korte zinnetjes, zogeheten driewoordenzinnen
- Duidelijk maken van eigen wil
- Overdag (en meestal ook ’s nachts) zindelijk
- Open staan voor instructie
- Stelt vaak ‘waarom’ vragen
- Eenvoudige tekeningen maken, o.a. koppoters.
- Op een driewieler fietsen, in de loop van de kleutertijd ook op een tweewieler
- Met grote blokken spelen
- Rollenspel
Onderwijs aan kleuters
Jonge kinderen gaan in Nederland vanaf 4 jaar naar de basisschool en verplicht vanaf 5 jaar. Tot die tijd zijn het peuters die thuis zijn of (een gedeelte van hun tijd) in een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal opgevangen worden. Het eerste leerjaar van de basisschool is groep 1. Als een kind vier jaar wordt, mag het na zijn verjaardag naar groep 1. Vanaf 5 jaar geldt er leerplicht. Groep 1 leerlingen worden meestal de jongste kleuters genoemd. Het tweede leerjaar van de basisschool is groep 2. Over het algemeen zijn dit kinderen van 5 en 6 jaar. Deze worden oudste kleuters genoemd.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 4 augustus 2022
Gerelateerd
![Visie op het jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/groene-tips-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gedragsbeïnvloeding bij kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/Gedragsbeinvloeding bij kleuters Website.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Leesrijpheid toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesrijpheidstoets-citotoets-taal-voor-kleuters-100.jpg)
![Leesrijpheid deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/taal-voor-kleuters-leesrijpheid-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/kenmerken-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Verrijkend themaonderwijs kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/thema-verrijken-kleuters-ontwikkelingsvoorsprong-100.jpg)
![opbrengstgericht onderwijs voor jonge kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/opbrengsten-jonge-kind-ontwikkelingsgericht100.jpg)
![Ontluikende geletterdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/digitale-prentenboeken-leren-lezen-100.jpg)
![Vertaalcirkel kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/vertaalcirkel-kleuters-rekenen-100.jpg)
![Groepsplan kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/groepsplan-kleuters-100.jpg)
![Taalachterstand](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalachterstand-100.jpg)
![Ontwikkeling hersenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwikkeling-hersenen-100.jpg)
![Taal bij het jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/jonge-kind-taal-100.jpg)
![Kleuters en vrij spel](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleuter-vrij-spel-100.jpg)
![Ontwikkeling kleuter](https://wij-leren.nl/images/iconen/groep-1-en-2-ontwikkeling-100.jpg)
![Fase jonge schoolkind](https://wij-leren.nl/images/iconen/fase-het-jonge-schoolkind-100.jpg)
![Zelfsturing bij jonge kinderen stimuleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelfsturing-bij-jonge-kinderen-stimuleren-100.jpg)
![Executieve functies bij peuters en kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/executieve-functies-peuters-kleuters-100.jpg)
![Een doorgaande lijn in zelfsturing](https://wij-leren.nl/images/iconen/doorgaande-lijn-zelfsturing-100.jpg)
![Onderzoekend leren bij kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderzoekend-leren-kleuters-orientatiefase-100.jpg)
![Prentenboeken over vroeger](https://wij-leren.nl/images/iconen/prentenboeken-over-vroeger-100.jpg)
![Denkontwikkeling sociale en non verbale taalontwikkeling jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/denk-sociale-non-verbale-taalontwikkeling-jonge-kind-100.jpg)
![Taalontwikkeling jonge kind fonologie en lexicaal begrip](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalontwikkeling-jonge-kind-fonologie-lexicaal-begrip-100.jpg)
![Verwerving zinsopbouw woordopbouw taalontwikkeling (3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/verwerving-zinsopbouw-woordopbouw-100.jpg)
![vloeiend van groep 2 naar 3](https://wij-leren.nl/images/iconen/overgang-groep-2-naar-3-vloeiend-100.jpg)
![rekentaal in rollenspel](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekentaal-in-rollenspel-100.jpg)
![directe instructie conditioneringspsychologie](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-conditioneringspsychologie-100.jpg)
![directe instructie kleuteronderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-kleuteronderwijs-100.jpg)
![instructie kleuters leerkracht model](https://wij-leren.nl/images/iconen/instructiemodel-bij-kleuters-reflectie-100.jpg)
![instructie kleuters tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/instructiemodel-bij-kleuters-voorbeelden-tips-100.jpg)
![rollenspel versterkt rekentaal](https://wij-leren.nl/images/iconen/rollenspel-versterkt-rekentaal-100.jpg)
![Kleuters laten leren en ontdekken in de rekenhoek](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleuters-rekenhoek-100.jpg)
![Visie en beleid op onderwijs aan jonge kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/jonge-kind-onderwijs-visie-beleid-100.jpg)
![Doorstroom van twee naar drie met rekendoelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/doorstroom-kleuters-groep-3-rekendoelen-100..jpg)
![Subiteren stimuleren door middel van spelletjes](https://wij-leren.nl/images/iconen/subiteren-100.jpg)
![De eerste 8 dimensies van Kindgericht Onderwijs voor het jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindgericht-onderwijs-voor-het-jonge-kind-100.jpg)
![spelbegeleiding](https://wij-leren.nl/images/iconen/spelbegeleiding-in-hoeken-100.jpg)
![spelbegeleiding](https://wij-leren.nl/images/iconen/spelbegeleiding-in-hoeken-100.jpg)
![Prentenboeken goed voor woordenschat](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschat-uitbreiden-met-prentenboeken-100.jpg)
![Ideale inrichting lokaal jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/7-tips-ideale-inrichting-lokaal-jonge-kind-100.jpg)
![Succesvol begeleiden van hoogbegaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/succesvol-begeleiden-van-hoogbegaafde-kinderen-en-jongeren-100.jpg)
![Werken in een kleuterwereld](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-in-een-kleuterwereld-100.jpg)
![Gecijferd bewustzijn](https://wij-leren.nl/images/iconen/Werkmap-Gecijferd-bewustzijn-100.jpg)
![Werkmap begrijpend luisteren en woordenschat](https://wij-leren.nl/images/iconen/Werkmap-Begrijpend-luisteren-en-woordenschat-100.jpg)
![Werkmap fonemisch bewustzijn](https://wij-leren.nl/images/iconen/Werkmap-Fonemisch-bewustzijn-100.jpg)
![De Gids](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-gids-100.jpg)
![Ontwikkeling jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwikkeling-psychologie-100.jpg)
![Basisontwikkeling bij OGO](https://wij-leren.nl/images/iconen/basisontwikkeling-voor-peuters-onderbouw-100.jpg)
![Kei in hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/kei-in-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Vloeiend van groep twee naar drie](https://wij-leren.nl/images/iconen/vloeiend-van-groep-twee-naar-drie-100.jpg)
![Kei in hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/kei-in-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Spelen in uitdagende hoeken](https://wij-leren.nl/images/iconen/spelen-in-uitdagende-hoeken-100.jpg)
![Stapsgewijs onderwijs: Het kind centraal](https://wij-leren.nl/images/iconen/stapsgewijs-onderwijs-100.jpg)
![Stapsgewijs onderwijs: Het kind centraal](https://wij-leren.nl/images/iconen/stapsgewijs-onderwijs-100.jpg)
![Stapsgewijs onderwijs: Het kind centraal](https://wij-leren.nl/images/iconen/stapsgewijs-onderwijs-100.jpg)
![Kiezen voor het jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/kiezen-voor-het-jonge-kind-100.jpg)
![Peuters en kleuters in een groep](https://wij-leren.nl/images/iconen/Peuters-en-kleuters-in-een-groep-100.jpg)
![Meesterlijk kleuteronderwijs voor juffen en meesters](https://wij-leren.nl/images/iconen/meesterlijk-kleuteronderwijs-voor-juffen-en-meesters-100.jpg)
![De kleutervriendelijke school](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-kleutervriendelijke-school-100.jpg)
![Werken in een kleuterwereld deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-in-een-kleuterwereld-2-100.jpg)
![Kleuterleerkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleuterleerkracht-naslagwerk-kwaliteitsvol-kleuteronderwijs-100.jpg)
![Stop de kleutertest](https://wij-leren.nl/images/iconen/stop-testen-van-peuters-en-kleuters-100.jpg)
![Kleuters toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleuters-toetsen-100.jpg)
![Kleuters en inspectie](https://wij-leren.nl/images/iconen/inspectie-kleuteronderwijs-100.jpg)
![Kleuters en iPads](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleuters-ipad-steve-jobs-100.jpg)
![Kleuters en spel](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleuter-spel-100.jpg)