Formatief toetsen - formatieve evaluatie
- Teacher-assessment: door als leerkracht de juiste vragen te geven en feedback te geven op het leren.
- Peer-assessment: door gesprekken met klasgenoten, praatmaatjes.
- Self-assessment: door te reflecteren op je eigen leerproces en resultaten.
Kenmerken formatieve assessment
- Duidelijke leerdoelen.
- Succescriteria die met de leerlingen opgesteld zijn.
- Een growth mindset en metacognitieve vaardigheden. Leerlingen activeren om eigenaar te worden van hun eigen leerproces.
- Heterogene groepen.
- Goede voorbeelden analyseren en delen, voordat de leerlingen hun eigen product maken.
- Effectieve klassengesprekken, vragen, taken en lesafsluiting.
- Feedback geven die leerlingen vooruithelpt. En coöperatieve feedback van klasgenoten tijdens een time-out in de les. Leerlingen zijn elkaars hulpbron bij het leren. Dit kan door middel van praatmaatjes.
- Leerlingen betrekken bij het voorbereiden van de les om hun motivatie en eigenaarschap te vergroten.
Bron: Clarke, S. Leren zichtbaar maken met formatieve assessment (Bazalt, 2016)
Formatieve feedback
Formatieve feedback geeft leerlingen of studenten inzicht in hun sterke en zwakke punten en helpt hen het eigen leerproces te verbeteren. Digitaal toetsen biedt mogelijkheden om formatieve feedback te standaardiseren en om rijke feedback te geven (bijvoorbeeld links naar relevante achtergrondinformatie).
Peer assessment
Bij peer assessment (ook wel peer review of peer feedback genoemd) beoordelen leerlingen of studenten (peers) elkaars producten en voorzien elkaar van feedback. In sommige digitale toetssystemen kan de mogelijkheid van peer assessment ingesteld worden. (Bron: Surf.nl)
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 6 oktober 2021
Gerelateerd
![Wat is formatieve evaluatie?](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-beste-opstelling-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Examencommissies in het vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/Examencommissies vo.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Formatieve assessment](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-zichtbaar-maken-met-formatieve-assessment-100.jpg)
![Feedback geven](https://wij-leren.nl/images/iconen/feedback-geven-100.jpg)
![Effectieve feedback in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/effectieve-feedback-in-het-onderwijs-100.jpg)
![Groepsfeedback](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkvormen-groepsgewijze-feedback-100.jpg)
![Effect woordbeoordelingen op schoolrapport in plaats van cijfers bo](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerhonger-uitdagende-doelen-hoogbegaafd-100.jpg)
![Team-based learning](https://wij-leren.nl/images/iconen/best-practice-team-based-learning-100.jpg)
![Een klas van denkers](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-klas-van-denkers-100.jpg)
![Effectieve vragen stellen](https://wij-leren.nl/images/iconen/effectieve-vragen-stimuleren-onderzoekende-houding-100.jpg)
![Schrijfonderwijs verbeteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-schrijfonderwijs-door-formatieve-feedback-100.jpg)
![Leren van toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-toetsen-om-te-leren-dtt-strategie-100.jpg)
![Formatief evalueren](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-feedup-feedback-feed-forward-100.jpg)
![Leerwinst formatief toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-toetsen-begeleiding-voorwaarden-technieken-100.jpg)
![Grip op leesbegrip](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsen-evalueren-lezen-begrip-100.jpg)
![ontbrekende schakel - conatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontbrekende-schakel-conatie-kolbe-101.jpg)
![4 manieren om feedback van leerlingen op te halen](https://wij-leren.nl/images/iconen/feedback-van-leerlingen-100.jpg)
![Beter schrijven door afstandsonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-schrijven-afstandsonderwijs-100.jpg)
![formatief toetsen didactisch handelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/didactisch-formatief-summatief-toetsen-1.jpg)
![toetsing als motor voor leren en succeservaringen](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsing-motor-voor-leren-succeservaringen-100.jpg)
![Aan de slag: formatief evalueren met je team](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-leren-met-je-team-100.jpg)
![Toetsing als kans voor leren - Intro](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsing-kans-voor-leren-intro-referenties-100.jpg)
![Formatief evalueren organiseren effecten](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-organiseren-effecten-100.jpg)
![Formatief leren en de implementatie daarvan](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-leraren-plg-implementatie-100.jpg)
![Vijf voorbeelden van formatief evalueren](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-vijf-voorbeelden-100.jpg)
![toetsing kans om te leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsbeleid-motivatie-leerlingen-100.jpg)
![Belemmeringen prettig leerklimaat hoger onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/belemmeringen-effectief-en-plezierig-leerklimaat-in-hoger-onderwijs-100.jpg)
![Toetsing inzetten voor kansengelijkheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/selecteren-onderwijs-kansengelijkheid-100.jpg)
![Beroepsauthentiek toetsen vermindert toetsdruk](https://wij-leren.nl/images/iconen/beroepsauthentiek-toetsen-vermindert-toetsdruk-en-conditionering-cijfers-100.jpg)
![Beroepsauthentiek toetsen vermindert toetsdruk](https://wij-leren.nl/images/iconen/beroepsauthentiek-toetsen-vermindert-toetsdruk-en-conditionering-cijfers-100.jpg)
![Feedback je wijzer](https://wij-leren.nl/images/iconen/feedback-je-wijzer-100.jpg)
![Formatief evalueren, leerproces van individuele leerling](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-leerproces-individuele-leerling-100.jpg)
![Belang van een goed beoordelingsmodel](https://wij-leren.nl/images/iconen/het-belang-van-een-goed-beoordelingsmodel-100.jpg)
![Leerlingen helpen concentreren op leren in plaats van cijfers](https://wij-leren.nl/images/iconen/vijf-manieren-leerlingen-helpen-concentreren-op-leren-in-plaats-van-cijfers-100.jpg)
![Tien lessen over formatief evalueren (1 t/m 4)](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-tien-lessen-dylan-wiliam-100.jpg)
![Tien lessen over formatief evalueren (5 t/m 7)](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-tien-lessen-dylan-wiliam-2-100.jpg)
![Tien lessen over formatief evalueren (5 t/m 7)](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-tien-lessen-dylan-wiliam-2-100.jpg)
![Tien lessen over formatief evalueren (8 t/m 10)](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-tien-lessen-dylan-wiliam-3-100.jpg)
![Tien lessen over formatief evalueren (1 t/m 4)](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-tien-lessen-dylan-wiliam-100.jpg)
![Tien lessen over formatief evalueren (5 t/m 7)](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-tien-lessen-dylan-wiliam-2-100.jpg)
![Tien lessen over formatief evalueren (8 t/m 10)](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-tien-lessen-dylan-wiliam-3-100.jpg)
![Prestatiepijn door toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/prestatiepijn-toetsen-boosdoeners-100.jpg)
![Betrokkenheid! - Marzano](https://wij-leren.nl/images/iconen/betrokkenheid-100.jpg)
![Toetsrevolutie](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsrevolutie-100.jpg)
![Feedback zichtbaar maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/feedback-om-leren-zichtbaar-te-maken-100.jpg)
![Formatief evalueren schoolbreed implementeren](https://wij-leren.nl/images/iconen/recensie-formatief-evalueren-schoolbreed-implementeren-100.jpg)
![Formatief evalueren schoolbreed implementeren](https://wij-leren.nl/images/iconen/recensie-formatief-evalueren-schoolbreed-implementeren-100.jpg)
![Toetsen in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)