Gedragsproblemen
Gedragsproblemen zijn de ongewenste gedragingen die voor de omgeving of het kind zelf storend zijn. Hieronder valt bijvoorbeeld agressief, driftig of ongehoorzaam gedrag. Ook vernielzucht of pestgedrag horen hierbij.
Dit zijn vooral externaliserende gedragsproblemen, omdat ze naar buiten toe en op anderen gericht zijn. Soms worden ook internaliserende gedragsproblemen hierbij gerekend, zoals faalangst. Als het probleemgedrag langer dan een jaar aanhoudt, kan er sprake zijn van een gedragsstoornis.
Bij een gedragsstoornis komen de symptomen in bepaalde combinaties voor, die ook in de DSM-V zijn beschreven.
Zie verder:
Nederlands Jeugdinstituut - gedragsproblemen
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 16 februari 2024
Gerelateerd
![Gedragsexpert in het vmbo en mbo](https://wij-leren.nl/images/iconen/Gedragsexpert vmbo.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Roos van Leary in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/dyslexie-tips-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Gedragsproblemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/indicaties-gedragsproblemen-100.jpg)
![Tips voor mentoren in begeleiding problematiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/mentor-begeleidingsgesprek-tips-100.jpg)
![Explosief agressief gedrag (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/explosief-agressief-gedrag-gesprek-oplossingen-100.jpg)
![Explosief agressief gedrag (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/explosief-agressief-gedrag-executieve-functies-100.jpg)
![Samenwerken van school en jeugdzorg](https://wij-leren.nl/images/iconen/vaardigheden-regiefuncties-jeugdhulp-100.jpg)
![Tips in de klas - hechtingsproblemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/tips-gedragsproblemenindeklas-hechtingsproblemen - 100.jpg)
![Fysiek straffen](https://wij-leren.nl/images/iconen/straffen-lichamelijk-interventies-orde-100.jpg)
![Relatie inzetten](https://wij-leren.nl/images/iconen/regie-versterken-relaties-contact-regieversterkend-handelen-100.jpg)
![Maatwerk en vakmanschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/gedrag-vier-dimensies-agility-engangement-touch-performance-100.jpg)
![Professionele houding](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-professionaliteit-leraar-100.jpg)
![Scheiding ouders](https://wij-leren.nl/images/iconen/echtscheiding-verantwoordelijkheid-ouders-100.jpg)
![Vluchtelingen begeleiding](https://wij-leren.nl/images/iconen/vluchtelingen-klas-begeleiding-100.jpg)
![Toelaatbaarheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/zorgstructuur-toelaatbaarheid-ontwikkelingsperspectief-100.jpg)
![Interventies gedragsproblemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/interventies-bij-gedragsproblemen-100.jpg)
![Getraumatiseerde kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/trauma-hechtingsstoornis-100.jpg)
![Mindfulness oefeningen](https://wij-leren.nl/images/iconen/mindfulness-oefeningen-100.jpg)
![Onderwijstijdschrift JSW](https://wij-leren.nl/images/iconen/jsw-100-jaar-100.png)
![Positive Behavior Support](https://wij-leren.nl/images/iconen/school-wide-positive-behavior-support-100.jpg)
![Professional in de spiegel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/professional-in-de-spiegel-100.jpg)
![Omgaan met agressie](https://wij-leren.nl/images/iconen/omgaan-met-agressie-100.jpg)
![Functie gedragsproblemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/functie-gedragsproblemen-100.jpg)
![Gedragsproblemen tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-model-100.jpg)
![Preventie gedragsproblemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/preventie-gedragsproblemen-100.jpg)
![Werken met Groepsplan gedrag](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-gedrag-100.jpg)
![Gedragsproblemen leerkrachtgedrag](https://wij-leren.nl/images/iconen/gedragsproblemen-anton-101.jpg)
![Omgaan met gedragsproblemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/omgaan-met-gedragsproblemen-100.jpg)
![Probleemgedrag in gradaties](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-gedragsproblemen-100.jpg)
![ADHD misdiagnose](https://wij-leren.nl/images/iconen/adhd-misdiagnose-100.jpg)
![Kinderen met een psychotrauma](https://wij-leren.nl/images/iconen/kinderen-met-een-psychotrauma-100.jpg)
![Talentontwikkeling van executieve functies](https://wij-leren.nl/images/iconen/talentontwikkeling-executieve-functies-100.jpg)
![Externaliserend gedrag en investeren in relatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/externaliserend-gedrag-investeer-relatie-100.jpg)
![Zeven tips anti discriminatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/zeven-tips-anti-discriminatie-100..jpg)
![Sociale veiligheid, wat is het](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-veiligheid-oorzaken-100.jpg)
![Sociaal emotionele vaardigheden, basis voor je leven](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociaal-emotioneel-vo-1-100.jpg)
![Gedragsproblemen vanuit prikkels van het brein](https://wij-leren.nl/images/iconen/gedragsproblemen-prikkels-brein-100.jpg)
![Sociale veiligheid - omgaan met angst en boosheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-veiligheid-bang-en-boos-100.jpg)
![Angst en agressie in school](https://wij-leren.nl/images/iconen/angst-agressie-onderwijs-professional-100.jpg)
![Hardnekkig probleemgedrag moeilijke groep](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardnekkig-probleemgedrag-moeilijke-groep-102.jpg)
![Hardnekkig probleemgedrag moeilijke groep](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardnekkig-probleemgedrag-moeilijke-groep-102.jpg)
![Tien aanbevelingen voor omgang jongeren en messencriminaliteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/jongeren-en-messencriminaliteit-aanbevelingen-oplossing-100.jpg)
![Jongeren en messencriminaliteit: analyse en problematiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/jongeren-en-messen-criminaliteit-101.jpg)
![Sociale veiligheid consequent betrouwbaar toegankelijk polyvaaltheorie](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-veiligheid-consequent-betrouwbaar-toegankelijk-100.jpg)
![Sel-levensvaardigheden-sociaal-emotioneel](https://wij-leren.nl/images/iconen/sel-levensvaardigheden-sociaal-emotioneel-100.jpg)
![Goed gedrag aanleren vraagt om een professionele schoolcultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/goed-gedrag-aanleren-is-teamsport-100.jpg)
![Kinderen met messen](https://wij-leren.nl/images/iconen/kinderen-met-messen-100..jpg)
![Waarom het reguliere onderwijs systematische valkuilen bevat](https://wij-leren.nl/images/iconen/preventie-schoolproblemen-reguliere-onderwijsorganisatie-1-100.jpg)
![Brutaal, boos of agressief gedrag op school](https://wij-leren.nl/images/iconen/brutaal-boos-of-agressief-gedrag-op-school-100-.jpg)
![De traumasensitieve school](https://wij-leren.nl/images/iconen/horeweg-de-traumasensitieve-school-100.jpg)
![Lessen in orde](https://wij-leren.nl/images/iconen/lessen-in-orde-twee-100.jpg)
![Gedragsproblemen bij kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/gedragsproblemen-bij-kinderen-100.jpg)
![Instrumenten passend onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/instrumenten-begeleiden-passend-onderwijs-100.jpg)
![Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/lesgeven-aan-getraumatiseerde-kinderen-100.jpg)
![Temperamentvolle kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/temperamentvolle-kinderen-nieuw-100.jpg)
![Vluchtelingenkinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwrichte-kinderen-100.jpg)
![Meester Mark -2-](https://wij-leren.nl/images/iconen/meester-mark-vraagt-door-100.jpg)
![Meester Mark -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/meester-mark-draait-door-100.jpg)
![Interactiewijzer](https://wij-leren.nl/images/iconen/Interactiewijzer-100.jpg)
![Klassenkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/klassenkracht-100.png)
![Coachen van kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/coachen-executieve-functies-100.jpg)
![Gedragsproblemen in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/gedragsproblemen-in-de-klas-100.jpg)
![Voorkom probleemgedrag](https://wij-leren.nl/images/iconen/voorkom-probleemgedrag-100.jpg)
![Groepsplan gedrag](https://wij-leren.nl/images/iconen/groepsplan-gedrag-101.jpg)
![Ik ben toch té gek!](https://wij-leren.nl/images/iconen/ik-ben-toch-te-gek-luxe-100.jpg)
![Sociale veiligheid in school](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-veiligheid-in-school-100.jpg)
![Roos van Leary interactiekunde professionals](https://wij-leren.nl/images/iconen/roos-van-leary-interactiekunde-professionals-100.jpg)
![Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep](https://wij-leren.nl/images/iconen/gedragsoplossingen-voor-de-moeilijke-groep-100.jpg)
![Nieuwe autoriteit - Haim Omer](https://wij-leren.nl/images/iconen/nieuwe-autoriteit-100.jpg)
![Nieuwe autoriteit - Haim Omer](https://wij-leren.nl/images/iconen/nieuwe-autoriteit-100.jpg)
![Nieuwe autoriteit voor ouders](https://wij-leren.nl/images/iconen/nieuwe-autoriteit-voor-ouders-100.jpg)
![Lof der zotheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/lof-der-zotheid-ivo-mijland-verschillen-100.jpg)
![Aanpak probleemjongeren](https://wij-leren.nl/images/iconen/aanpak-hangjongeren-100.jpg)
![Traumasensitief team bij psychotrauma](https://wij-leren.nl/images/iconen/traumasensitief-team-psychotrauma-100.jpg)
![Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe? Tjipcast 035](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hechtingsstoornis in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Roos van Leary in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
32 DSM
19 gilles de la tourette
27 hechtingsstoornissen
13 parentificatie
56 positive behavior support (pbs)
79 roos van leary
14 schizofreen
29 verzuim
39 vroegsignalering
![Timmie Timecoach](https://wij-spelen.nl/images/iconen/timecoach-100.png)
![](img/linkwl.png)
![Wijzer in Executieve Functies](https://wij-spelen.nl/images/iconen/wijzer-in-executieve-functies-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Teken je gesprek over gedrag](https://wij-spelen.nl/images/iconen/teken-je-gesprek-100.jpg)
![](img/linkwl.png)