DSM
DSM staat voor Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. DSM is een handboek voor diagnose en statistiek van psychische aandoeningen. In veel landen geldt DSM als de standaard in de psychiatrische diagnostiek.
Elke nieuwe versie van het handboek krijgt een volgnummer. Momenteel is DSM V / DSM 5 actueel.
De classificatie van aandoeningen middels DSM was noodzakelijk door de internationale spraakverwarring in de literatuur over psychische ziekten. Termen als "depressie" of "psychose" werden door verschillende auteurs heel anders ingevuld en waren vaak ook nationaal gekleurd.
DSM zorgt voor meer eenheid in diagnosen. Het is nodig om alle symptomen duidelijk te omschrijven en precies te definiëren welke symptomen kunnen voorkomen bij een ziektebeeld. In DSM wordt ook aangegeven hoeveel symptomen aanwezig dienen te zijn, voordat er gesproken kan worden van een bepaald syndroom of ziektebeeld bij een patiënt.
Critici geven aan dat DSM geen eigen leven moet gaan leiden en dat er oog moet blijven voor de omstandigheden van de 'patient'. Vaak liggen oorzaken van aandoeningen in de omstandigheden en kan er niet zomaar van 'ziekte' gesproken worden.
Gerelateerd
cursus

Autismecoach in het vo
Coachen en begeleiden van leerlingen met autisme
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs


Wees terughoudend bij stellen psychiatrische diagnose.
Laura Batstra

Handelingsgericht Integraal Indiceren.
Noëlle Pameijer

De diagnose houdt kinderen op achterstand
Marcel van Herpen

ASS / Autisme: sterk naar het voortgezet onderwijs
Inge Verstraete

Handelingsgericht classificeren in het onderwijs
Noëlle Pameijer

Diagnose ADHD Schoenmaker blijf bij je leest
Willem de Jong

Vind je eigen weg met jouw autisme
Marleen Legemaat

Autisme anders bekijken - Omdat geen kind hetzelfde is
Helèn de Jong

ADHD is geen ziekte
Laura Batstra

Zorgen kleine klassen voor minder probleemgedrag?

Hoe stel je klassen in de bovenbouw van havo/vwo effectief samen?

Wat zijn effectieve interventies bij gedragsproblemen?

Wat zijn oorzaken van voortijdige uitval in het voortgezet onderwijs en hoe stop je het?

Neemt ongewenst en lastig gedrag toe in het basisonderwijs?

Is intensieve mentoring helpend voor ongemotiveerde jongen?

Wat kun je als docent doen aan onderpresteren?

Dreigende escalatie: wat helpt jou op zo'n moment als leerkracht?

Samenwerking in jeugdhulp: wat levert het op?

Leerlingen onder stress: direct onderwijs geven of even wachten?

Invloed van antisociaal gedrag en prosociaal gedrag op schoolprestaties

Doen wat werkt: interventies in de klas voor kinderen met symptomen van ADHD

Taakspel in het voortgezet speciaal onderwijs cluster 4

Geïntegreerd onderwijs en behandeling voor kinderen met psychiatrische problemen - OnderwijsBewijs

Gedragsproblemen in de basisschool en competenties van leraren
[extra-breed-algemeen-kolom2]