Jean Piaget
Jean Piaget is een belangrijke ontwikkelingspsycholoog die leefde van 1896 tot 1980.
Eén van zijn bijdragen aan de psychologie is onder andere dat het potentieel om te leren en om bepaalde evenementen bewust te ervaren zich ontwikkelt met de leeftijd. Deze theorie wordt de cognitieve ontwikkelingstheorie genoemd.
Piaget onderscheidde drie mechanismen waarmee kennis vergaard wordt: assimilatie, accommodatie en equilibratie. Volgens Piaget bestaat kennis uit structuren.
Piaget formuleerde vier verschillende stadia in de ontwikkeling van het kind. Een 'normale' ontwikkeling bestaat volgens Piaget niet.
Hieronder de vier stadia van ontwikkeling die Piaget onderscheidde. De leeftijden geven slechts een indicatie van de periode waarin bepaalde ontwikkelingen plaatsvinden.
Sensomotorische fase, 0-2 jaar
Preoperationele fase, 2-6 jaar
Concreet operationele fase, 6-11 jaar
Formeel operationele fase, 11 jaar en ouder
Preoperationele fase, 2-6 jaar
Concreet operationele fase, 6-11 jaar
Formeel operationele fase, 11 jaar en ouder
Gerelateerd

Ontwikkeling van kleuters
Medilex Onderwijs


Ontwikkelingspsychologie - psychologische ontwikkeling kinderen
Arja Kerpel

Jean Piaget (1896-1980) - biografie en werk
Ewald Vervaet

Jean Piaget: Objectpermanentie en ontwikkeling van de intelligentie
Ewald Vervaet

Jean Piaget: de genetische epistemologie na 1968
Ewald Vervaet

Jean Piaget: kritiek en onbegrip - empirisme
Ewald Vervaet

Jean Piaget: leertheorie en psychoanalyse
Ewald Vervaet

Naar school - Psychologie van 3 tot 8 jaar
Arja Kerpel

Werken met een kleine kring in de onderbouwklas

Wat is beter voor tweelingen: in verschillende klassen of bij elkaar?

Invloed van cognitieve en motivationele differentiatie bij hoogbegaafde en getalenteerde leerlingen

Bevorderen van de ontwikkeling van intelligentie in de bovenbouw van de basisschool

Wiskundige denkactiviteit in wiskunde op havo en vwo

Onderwijssystemen, schoolkenmerken en cognitieve prestatie

Samenstelling van de klas en cognitieve en sociaal-emotionele uitkomsten

Cognitieve verschillen bij voorstellingen van getallen in het onderwijs in wiskunde

Hersengedrag bij rekenonderwijs in het basisonderwijs

Zelfcontrole en zelfregulering bij studeren tijdens de adolescentie

Cognitieve, economische en sociale rendementen van leren en werken

Kunnen rekenen op je brein
[extra-breed-algemeen-kolom2]