Cognitieve belasting

De theorie van cognitieve belasting beschrijft hoe onze geheugenfuncties worden belast bij het leren. Deze theorie beschrijft de weg die prikkels afleggen voordat ze na binnenkomst via het korte termijngeheugen naar het lange termijngeheugen gaan. Daarbij zijn er drie soorten cognitieve belasting:

  • Inherente belasting. Dit gaat over de samenhang.
  • Nuttige belasting. Dit helpt bij het leren.
  • Irrelevante belasting. Dit belemmert het leren.

Instructie die gebaseerd is op de theorie van cognitieve belasting zorgt ervoor dat leren optimaal verloopt.

Gerelateerd

Leren van fouten
Van je eigen fouten leer je het meest?
Casper Hulshof
Acht dimensies
Leren: wat is dat eigenlijk
Robert-jan Simons










Tweelingen
Wat is beter voor tweelingen: in verschillende klassen of bij elkaar?
Motivationele differentiatie
Invloed van cognitieve en motivationele differentiatie bij hoogbegaafde en getalenteerde leerlingen
Bevorderen intelligentie
Bevorderen van de ontwikkeling van intelligentie in de bovenbouw van de basisschool
Wiskundige denktactiviteit
Wiskundige denkactiviteit in wiskunde op havo en vwo
Schoolkenmerken cognitieve prestatie
Onderwijssystemen, schoolkenmerken en cognitieve prestatie
Samenstelling klas
Samenstelling van de klas en cognitieve en sociaal-emotionele uitkomsten
Cognitieve voorstellingen wiskunde
Cognitieve verschillen bij voorstellingen van getallen in het onderwijs in wiskunde
Hersengedrag rekenonderwijs po
Hersengedrag bij rekenonderwijs in het basisonderwijs
Studeren adolescenten
Zelfcontrole en zelfregulering bij studeren tijdens de adolescentie
Werken en leren
Cognitieve, economische en sociale rendementen van leren en werken
Dyscalculie
Kunnen rekenen op je brein
Schrijf in voor de nieuwsbrief
[extra-breed-algemeen-kolom2]







Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.