Ontwikkelingspsychologie
De ontwikkelingspsychologie is de wetenschap die de normale ontwikkeling bestudeert van kind tot oudere. Daarnaast probeert de (klinische) ontwikkelingspsychologie achterstanden en stoornissen te beschrijven, te begrijpen en te verklaren.
Er zijn twee soorten:
- de klassieke ontwikkelingspsychologie; ziet de ontwikkeling als een regelmatige opeenvolging van fasen. Dit is een beschrijvende wetenschap.
- de levenslooppsychologie; houdt zich vooral bezig met wat iemand in zijn leven meemaakt en wat voor invloed dat heeft.
Binnen de ontwikkelingspsychologie zijn er vijf benaderingen:
- Leertheoretisch perspectief;
- Informatieverwerkingsperspectief;
- Cognitief ontwikkelingsperspectief;
- Psychosociaal perspectief;
- Contextueel perspectief.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 21 februari 2022
Gerelateerd
![Zone van naaste ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/aangepaste-leesvormen-ondersteuning-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Vrijheid voor onderwijs: wat heeft de school nodig om school te zijn?](https://wij-leren.nl/images/iconen/biesta-over-vrijheid-van-onderwijs-100.jpg)
![Jean Piaget](https://wij-leren.nl/images/iconen/jean-piaget-100.jpg)
![Piaget: objectpermanentie](https://wij-leren.nl/images/iconen/piaget-kinderpsychologie-100.jpg)
![Piaget: epistemologie](https://wij-leren.nl/images/iconen/piaget-genetisch-structuralisme-100.jpg)
![Piaget: empirisme](https://wij-leren.nl/images/iconen/piaget-empirisme-100.jpg)
![Piaget: leertheorie](https://wij-leren.nl/images/iconen/piaget-leertheorie-psychoanalyse-100.jpg)
![Leerlingen leren kennen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerlingen-leren-kennen.jpg)
![Ontwikkelingspsychologie](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwikkelingspsychologie.jpg)
![Ongewenst contact in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/veilige-leeromgeving-ongewenst-contact-100.jpg)
![Intelligentiekloof](https://wij-leren.nl/images/iconen/IQ-test-verbaal-performaal-100.jpg)
![Fase jonge schoolkind](https://wij-leren.nl/images/iconen/fase-het-jonge-schoolkind-100.jpg)
![Positieve psychologie](https://wij-leren.nl/images/iconen/positieve-psychologie-onderwijs-100.jpg)
![positief manipuleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/positief-manipuleren-100.jpg)
![nadelen directe instructie](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-nadelen-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid en gevoelige periodes in de ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-gevoelige-periodes-ontwikkeling-100.jpg)
![Gevoelige periodes - integratie leerwinsten](https://wij-leren.nl/images/iconen/gevoelige-periodes-integratie-leerwinsten-100.jpg)
![leesonderwijs en directe instructie](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-leesonderwijs-di-100.jpg)
![directe instructie onderzoek](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-trainen-kleuters-100.jpg)
![directe instructie conditioneringspsychologie](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-conditioneringspsychologie-100.jpg)
![Directe instructie onderzoek](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-onderzoek-100.jpg)
![Zelfaanvaarding: een belangrijke bouwsteen voor individueel geluk](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelfaanvaarding-positieve-psychologie-100.jpg)
![13 adviezen om te groeien in zelfaanvaarding](https://wij-leren.nl/images/iconen/groeien-zelfaanvaarding-adviezen-100.jpg)
![Parentificatie ontrafelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/parentificatie-ontrafelen-100.jpg)
![Constructivisme en onderwijs -deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/constructivisme-en-onderswijs-deel-1-100..jpg)
![Constructivisme en onderwijs -deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/constructivisme-en-onderswijs-deel-1-100..jpg)
![Wat is sociaal constructivisme -3.1](https://wij-leren.nl/images/iconen/wat-is-sociaal-constructivisme-100.jpg)
![Psychologisch constructivisme met rijpheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/psychologisch-constructivisme-met-rijpheid-100.jpg)
![Constructivisme en kennisverwerving deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/constructivisme-kennisverwerving-100.jpg)
![Psychologisch constructivisme zonder rijpheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/psychologisch-constructivisme-zonder-rijpheid-100.jpg)
![Zo ontdek ik het lezen - spellingsrijpheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/zo-ontdek-ik-het-lezen-100.jpg)
![Basisonderwijs met/zonder basis](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-met-zonder-basis-100.jpg)
![Ontwikkeling jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwikkeling-psychologie-100.jpg)
![Zo ontdek ik het lezen!](https://wij-leren.nl/images/iconen/zo-ontdek-ik-het-lezen-ewald-vervaet-100.jpg)
![Klimroos leerlingvolgsysteem](https://wij-leren.nl/images/iconen/klimroos-leerlingvolgsysteem-100.jpg)
![Afstemmen op ontwikkelingsfase kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/testcultuur-proeven-ontwikkelingsfase-100.jpg)
![Paradigma in het onderwijs: wat komt eerst?](https://wij-leren.nl/images/iconen/paradigma-ontwikkeling-versus-onderwijs-100.jpg)
![Metacognitie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)