Groepsdynamica

Groepsdynamica gaat over de processen die zich in een groep kunnen afspelen en hoe je die processen kunt beïnvloeden. Belangrijk zijn de context van de groep en de wederzijdse beïnvloeding. Binnen het onderwijs wordt gebruik gemaakt van groepsdynamica om team processen te beïnvloeden en daarmee een effectief team te worden, maar ook binnen de klas om vorming van een goede groepssfeer te bevorderen.


Er zijn verschillende modellen waarmee je groepsprocessen kunt beschrijven. Bekend is het basismodel van Tuckman dat 5 fases benoemt:

  • Forming: mensen in een groep nemen een afwachtende, verkennende houding aan
  • Storming: er wordt een positie ingenomen, dit kan discussies opleveren
  • Norming: expliciete of impliciete regels worden vastgesteld binnen de groep
  • Performing: er ontstaat een gemeenschappelijk doel
  • Adjourning; het proces wordt afgesloten, de groep valt weer uiteen

Efficiënt en effectief samenwerken kan worden bevorderd door als team of leerkracht bewust te zijn van de groepsdynamiek. Wanneer bepaalde processen stagneren, kunnen door beïnvloeding van de groep dingen weer bijgestuurd worden.
 

Gerelateerd

Introductieworkshop Model voor Effectief Lesgeven
Introductieworkshop Model voor Effectief Lesgeven
Praktische actiestappen voor een goede les
Bazalt | HCO | RPCZ 
Positieve groepsvorming
Positieve groepsvorming
Verdiepende cursus over groepsvorming
Medilex Onderwijs 
Artikelen overzicht
Onderwijs basisschool - uitleg basisonderwijs
redactie
Pedagogisch klimaat
Pedagogisch klimaat - leidinggeven - veiligheid - orde in de klas
Arja Kerpel
Roos van Leary -1-
Roos van Leary - uitleg - test - gebruik
Arja Kerpel
Interpersoonlijke identiteit
Relatie met leerling van invloed op welzijn docent
Annemieke Top
Schoolorganisatie
Schoolorganisatie en teamwork op een basisschool - leiderschap
Arja Kerpel
Groepsprocessen
Groepsprocessen in de klas
Anton Horeweg
Groepsvorming
De groep in je greep!
Ivo Mijland
Gevolgen van pesten
Pesten op school - gevolgen en aanpak
Machiel Karels
Werken met Groepsplan gedrag
Passend onderwijs: werken met een groepsplan gedrag
Kees van Overveld
Positive Behavior Support
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Monique Baard
Pesterijen op school
Pesterijen op school - oorzaken - profielen van betrokkenen
Machiel Karels
Subjectificatie
Persoonsvorming of subjectificatie? Een poging tot verdere verheldering
Gert Biesta
Pesten groepsaanpak
Pesten vraagt om een positieve groepsaanpak
Kees van Overveld
Pesten tips
Pesten: wat kun je doen in de klas?
Anton Horeweg
Vijfsporenaanpak pesten
De vijfsporenaanpak bij pesten
Bob van der Meer
Teamleren
Teamleren in een lerende school: samen werken aan beter onderwijs
Jan Jutten
Luisteren bij leiderschap
Schoolleiders en hun team: (Her)waardering luisterfunctie
Harry van de Pol
Veilige school
Een veilige school. Veiligheid in 5 stappen.
Elena Carmona van Loon
Klassenkracht
Klasse(n)kracht - in zeven stappen naar een veilig en sociaal groepsklimaat
Arja Kerpel
Groepsplan gedrag
Groepsplan gedrag - passend onderwijs in PO en VO
Arja Kerpel
Grip op de groep
Grip op de groep - Hoe vorm je een positieve groep?
Arja Kerpel
De Ringaanpak
De Ringaanpak - Een groepsdynamische benadering voor een veilige klas
Korstiaan Karels
Groepsklimaat
Gelukkige kinderen in een gelukkige klas
Arja Kerpel
Meidenvenijn
Meidenvenijn in het basisonderwijs - Preventie en aanpak
Arja Kerpel
Alles over pesten
Alles over pesten
HelŔn de Jong
Roos van Leary -2-
Werken met de Roos van Leary - boek over communicatie in het team
Arja Kerpel
Effectief leiderschap
De zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen Covey
Arja Kerpel
Teamontwikkeling
Werken aan team dÚ uitdaging schooldirecteur
Alex de Bruijn

Groepssamenstelling
Groepssamenstelling volgens de groepsfasen van Tuckman
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
[extra-breed-algemeen-kolom2]

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.