Groepsdynamica
Groepsdynamica gaat over de processen die zich in een groep kunnen afspelen en hoe je die processen kunt beïnvloeden. Belangrijk zijn de context van de groep en de wederzijdse beïnvloeding. Binnen het onderwijs wordt gebruik gemaakt van groepsdynamica om teamprocessen te beïnvloeden en daarmee een effectief team te worden, maar ook binnen de klas om vorming van een goede groepssfeer te bevorderen.
Er zijn verschillende modellen waarmee je groepsprocessen of groepsvorming kunt beschrijven. Bekend is het basismodel van Tuckman dat 5 fases benoemt:
- Forming: mensen in een groep nemen een afwachtende, verkennende houding aan om te zien wie er bij hen in de groep zit.
- Storming: er wordt een positie ingenomen. Dit kan discussies opleveren.
- Norming: expliciete of impliciete regels worden vastgesteld door de groep.
- Performing: er ontstaat een gemeenschappelijk doel en er wordt productief gewerkt (alleen als er een positieve groepsvorming heeft plaatsgevonden).
- Reforming: het proces wordt geëvalueerd en afgesloten. De groep valt weer uiteen.
Efficiënt en effectief samenwerken kan worden bevorderd door als team of leerkracht bewust te zijn van de groepsdynamiek. Wanneer bepaalde processen stagneren, kunnen door beïnvloeding van de groep dingen weer bijgestuurd worden. Bijvoorbeeld door als schoolleider en leerkracht zelf het goede voorbeeld te geven en groepsactiviteiten te doen.
Boeken over groepsdynamiek
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 2 december 2023
Gerelateerd
![Roos van Leary in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-tien-lessen-dylan-wiliam-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Antipestcoördinator in het vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/Antipestco vo.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Artikelen overzicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-begrippen-100.jpg)
![Schoolorganisatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/schoolorganisatie.jpg)
![Roos van Leary -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/roos-van-leary-gedrag-100.jpg)
![Roos van Leary -2-](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-met-de-roos-van-leary-100.jpg)
![Pedagogisch klimaat](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogisch-klimaat-artikel.jpg)
![5 redenen waarom pesten niet stopt](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesten-aanpakken-slachtoffer-100.jpg)
![Medogenloze groep](https://wij-leren.nl/images/iconen/positieve-groepsvorming-groepsdynamica-100.jpg)
![Veilige school](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-veiligheid-waarden-gedrag-groepsdynamiek-100.jpg)
![Interpersoonlijke identiteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/identiteit-leraar-interpersoonlijke-relaties-100.jpg)
![Groepsvorming](https://wij-leren.nl/images/iconen/positieve-groepsvorming-groepsdynamiek-100.jpg)
![Pesten tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesten-tips-100.jpg)
![Luisteren bij leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-leiderschap-100.jpg)
![Subjectificatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonsvorming-subjectificatie-100.jpg)
![Positive Behavior Support](https://wij-leren.nl/images/iconen/school-wide-positive-behavior-support-100.jpg)
![Vijfsporenaanpak pesten](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesten-op-school-100.jpg)
![Pesterijen op school](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesterijen-op-school-100.jpg)
![Gevolgen van pesten](https://wij-leren.nl/images/iconen/gevolgen-pesten-100.jpg)
![Werken met Groepsplan gedrag](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-gedrag-100.jpg)
![Pesten groepsaanpak](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesten-groep-100.jpg)
![Groepsprocessen](https://wij-leren.nl/images/iconen/groepsprocessen-100.jpg)
![Teamleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/teamleren-in-een-lerende-school-100.jpg)
![Hardnekkig probleemgedrag moeilijke groep](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardnekkig-probleemgedrag-moeilijke-groep-102.jpg)
![Sociale cohesie in klaslokaal](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-cohesie-klaslokaal-100.jpg)
![Sociale cohesie en individualiteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-cohesie-individualiteit-100.jpg)
![Filosoferen met pubers](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-pubers-100.jpg)
![Filosoferen met pubers](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-pubers-100.jpg)
![De macht van de leerkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/wereldgericht-onderwijs-schoolleiderschap-1-100.jpg)
![De macht van de leerkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/wereldgericht-onderwijs-schoolleiderschap-1-100.jpg)
![Meidenvenijn](https://wij-leren.nl/images/iconen/meidenvenijn-in-het-basisonderwijs-100.jpg)
![Grip op de groep](https://wij-leren.nl/images/iconen/grip-op-de-groep-100.jpg)
![De Ringaanpak](https://wij-leren.nl/images/iconen/ringaanpak-groepsdynamiek-sociale-veiligheid-100.jpg)
![Klassenkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/klassenkracht-100.png)
![Alles over pesten](https://wij-leren.nl/images/iconen/alles-over-pesten-100.jpg)
![Groepsplan gedrag](https://wij-leren.nl/images/iconen/groepsplan-gedrag-101.jpg)
![Groepsklimaat](https://wij-leren.nl/images/iconen/gelukkige-kinderen-gelukkige-klas-100.jpg)
![Effectief leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-zeven-eigenschappen-van-effectief-leiderschap-100.jpg)
![Roos van Leary interactiekunde professionals](https://wij-leren.nl/images/iconen/roos-van-leary-interactiekunde-professionals-100.jpg)
![Beter leren door groepsdynamiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-leren-door-groepsdynamiek-100.jpg)
![De zilveren weken](https://wij-leren.nl/images/iconen/zilveren-weken-100.jpg)
![Ik in de Wij](https://wij-leren.nl/images/iconen/ik-in-de-wij-100.jpg)
![Teamontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/teamleren-uitdaging-schoolleider-100.jpg)
![Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe? Tjipcast 035](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Roos van Leary in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)