Groepsdynamica
Groepsdynamica gaat over de processen die zich in een groep kunnen afspelen en hoe je die processen kunt beïnvloeden. Belangrijk zijn de context van de groep en de wederzijdse beïnvloeding. Binnen het onderwijs wordt gebruik gemaakt van groepsdynamica om team processen te beïnvloeden en daarmee een effectief team te worden, maar ook binnen de klas om vorming van een goede groepssfeer te bevorderen.
Er zijn verschillende modellen waarmee je groepsprocessen kunt beschrijven. Bekend is het basismodel van Tuckman dat 5 fases benoemt:
- Forming: mensen in een groep nemen een afwachtende, verkennende houding aan
- Storming: er wordt een positie ingenomen, dit kan discussies opleveren
- Norming: expliciete of impliciete regels worden vastgesteld binnen de groep
- Performing: er ontstaat een gemeenschappelijk doel
- Adjourning; het proces wordt afgesloten, de groep valt weer uiteen
Efficiënt en effectief samenwerken kan worden bevorderd door als team of leerkracht bewust te zijn van de groepsdynamiek. Wanneer bepaalde processen stagneren, kunnen door beïnvloeding van de groep dingen weer bijgestuurd worden.
Gerelateerd

Medilex Onderwijs













































