Leerproces
Het leerproces is het proces waarin de leerlingen kennis en vaardigheden verwerven. In dit proces is de leerkracht de belangrijkste factor. Om te zorgen voor kwaliteit en effectiviteit binnen dit leerproces heeft de leerkracht bepaalde competenties nodig:
- Hij moet zorgen voor een duidelijke uitleg, waarin één oplossingsstrategie centraal staat.
- Hij moet ook steeds controleren of de leerlingen het begrijpen.
- Hij geeft een activerende instructie.
- Hij is taakgericht en resultaatgericht.
-
Hij stemt het onderwijs af op de verschillen tussen de leerlingen.
Laatst geactualiseerd op 18 februari 2021
Gerelateerd
Onderwijsboeken

Wijze Lessen
Welke bouwstenen voor effectieve lessen kunnen docenten in het VO gebruiken?
Uitgeverij Ten Brink
Uitgeverij Ten Brink

Congres

Metacognitie - inzicht in leren
Stimuleer zelfregulerend leren bij je leerlingen
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs


Goed onderwijs in 2032? Vijf stellingen!.
Machiel Karels

Hoe kinderen leren: intelligentie - leerprocessen
Arja Kerpel

Taxonomie van bloom - uitleg denkvaardigheden
Machiel Karels

Makkelijk en moeilijk lezen
Paul Filipiak

Hattie geeft richting, maar geen recepten
Bas ter Avest

Is gepersonaliseerd onderwijs een tegenhanger van effectieve instructie?
Machiel Karels

Is de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden?
Michel Verdoorn

Vijf hardnekkige mythes over leerbereidheid
Ivo Mijland

Begrijpend lezen vervangen door Close Reading?
Paul Filipiak

Hogere orde denkopdrachten - een must voor hoogbegaafde kinderen
Lisanne van Nijnatten

Hoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals
Yvonne van Sark

Selectie op basis van talent is goed voor de leerresultaten
Annemieke Top

Taal in alle vakken - De sleutel naar taalgericht onderwijs
Gerdineke van Silfhout

Leren spellen: de klanken bepalen de letters
Dolf Janson

Leren van de buitenwereld
Dolf Janson

Leesdorst lessen (2) - Acht valkuilen van leesmethodes
Paul Filipiak

Leesdorst lessen (1) - Tien tips voor een goede les
Paul Filipiak

Hoe laat je intrinsieke motivatie groeien?
Dirk van der Wulp

Hersenen en woorden in verbinding
Dolf Janson

Aantrekkelijk en effectief leesonderwijs: motiverend!
Paul Filipiak

Top-down denken in onderwijs en opvoeding
Lisanne van Nijnatten

The Voice of vloeiend lezen als vliegwiel voor beter leesbegrip
Karin van de Mortel

De leerhouding als basis voor succes op school
Jos Cöp

Talentontwikkeling met wetenschap en techniek
Hanno van Keulen

Motiveren: Ga je je huiswerk ook echt maken?
Dirk van der Wulp

Meer motivatie door oplossingsgerichte feedback
Dirk van der Wulp

Hoe leuk moeten we schoolteksten maken? Opleuken helpt niet!
Gerdineke van Silfhout

Dieper leren. De zin en onzin van leerrijk onderwijs
Martine Blonk - Meulenkamp

Koppeling tussen verhaal en som
Ceciel Borghouts

Mindmappen, een instrument voor het denken
Ed van Uden

Leesonderwijs: begin pas als het kind aan lezen toe is
Ewald Vervaet

Leeruitkomsten formuleren voor je opleiding
Carine Elferink

Directe instructie doorgelicht - 1: een kritische blik
Ewald Vervaet

Vier pijlers voor het neerzetten van een leescultuur op school
Anneke Bemer

Directe instructie doorgelicht - 2: leesonderwijs en directe instructie
Ewald Vervaet

Leesonderwijs: wat is er mis en hoe kan het anders?
Jos Cöp

Directe instructie doorgelicht - 3: is trainen van kleuters mogelijk?
Ewald Vervaet

Hybride leeromgeving (1): over de grens tussen werk en school
Rens Gresnigt

Hybride leeromgeving (2): de onderwijsvisie
Rens Gresnigt

Hybride leeromgeving (3): het ontwerp
Rens Gresnigt

Directe instructie doorgelicht - 4: de kijk vanuit de psychologie
Ewald Vervaet

Directe instructie doorgelicht - 5: wat zegt het onderzoek?
Ewald Vervaet

Directe instructie doorgelicht - 6: bezwaren tegen EDI-kleuteronderwijs
Ewald Vervaet

Leeruitkomsten zijn ontwikkeld. Welke stap nu?
Ingrid Roescher

Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker
Marianne Hogenhout

Close Reading - Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs
Marleen Legemaat

De zesde rol van de leraar
Machiel Karels

Handboek voor leraren
Marleen Legemaat

Teach like a Champion - 62 technieken om leerlingen te laten excelleren
Arja Kerpel

Handboek leren leren - 5 krachtige principes
Arja Kerpel

Expliciete Directe Instructie - Tips en technieken voor een goede les
Machiel Karels

Onderpresteren op de basisschool
Arja Kerpel

Aan de slag met handschriftonderwijs
Marleen Legemaat

Een plasje buiten de pot
Ivo Mijland

Beste heer Slob, drie adviezen voor u!
Ivo Mijland

Vinger opsteken in de klas is niet verkeerd!
Michel Verdoorn

Stop met innoveren! Ga in transitie
Marjoke Hinnen

Stop marginalisering in het onderwijs
Marjoke Hinnen

Onderwijs dat vrij maakt
Hartger Wassink

Hoe kun je als professional regie nemen over innovatie? Tjipcast 037
redactie

Prestatie gerichte aanpak in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Leergerichte aanpak in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Welk effect hebben leesmethodes?

Welke competenties zijn nodig voor begeleiders in hybride leeromgevingen?

Leidt eigenaarschap tot betere leerprestaties?

Is de metafoor van de leerkuil bruikbaar?

Hoe zorg je voor een goede online feedback tussen studenten?

Is het uitschrijven van leerdoelen op het bord helpend?

Aan welke criteria voldoet een goede instructievideo?

Hoe kies je een middelbare school?

Hoe versterk je eigenaarschap van leerlingen in het primair onderwijs?

Heeft aandacht voor verschillende tekstsoorten effect op leesvaardigheid?

Kwaliteitszorg, innovatie en schoolontwikkeling - review
[extra-breed-algemeen-kolom2]