Prestatiegerichte aanpak

De prestatiegerichte aanpak komt voort uit de prestatiedoelentheorie (PDT)1. Deze motivatietheorie houdt zich bezig met de redenen waarom leerlingen leren en zich inzetten. De theorie maakt onderscheid tussen leerdoelen en prestatiedoelen. Leerlingen met leerdoelen zijn gericht op hun eigen leerproces. Leerlingen met prestatiedoelen zijn gericht op het presteren in vergelijking met anderen. Er worden twee soorten prestatiedoelen onderscheiden: 

  1. Prestatie-toenaderingsdoelen
    Deze leerlingen willen graag aan anderen laten zien hoe goed zij iets weten of kunnen. Ze vergelijken bijvoorbeeld hun cijfers met anderen of willen vaak als eerste klaar zijn.
  2. Prestatie-vermijdingsdoelen
    Deze leerlingen willen vermijden dat zij minder slim lijken dan anderen. Het werken in groepjes vinden ze lastig, omdat ze bang zijn fouten te maken in het bijzijn van anderen.

Vooral bij leerlingen met prestatie-vermijdingsdoelen is de inzet en prestatie minder optimaal gebleken2.

Het gebruik van prestatiedoelen wordt gestimuleerd door een prestatiegerichte aanpak. In deze aanpak ligt de nadruk op het geven van cijfers en het indelen van leerlingen in niveaugroepen op basis van het vergelijkend meten.

Maehr, M. L., & Zusho, A. (2009). Achievement Goal Theory. In: K. Wentzel, A. & Wigfield (Eds.). Handbook of motivation at school. New York: Routledge.

Pintrich, P. R. (2000). An achievement goal theory perspective on issues in motivation terminology, theory, and research. Contemporary Educational Psychology25(1), 92-104. doi: 10.1006/ceps.1999.1017

 

Gerelateerd

Tweedaags opleiding tot Schoolcoach Betrokkenheid
Tweedaags opleiding tot Schoolcoach Betrokkenheid
unieke kans!
Bazalt | HCO | RPCZ 
Hoe kinderen leren
Hoe kinderen leren: intelligentie - leerprocessen
Arja Kerpel
Leerproces evalueren
Praten over het leerproces bevordert metacognitieve vaardigheden
Annemieke Top
Leerhouding als basis
De leerhouding als basis voor succes op school
Jos Cöp
Vijf mythes over leerbereidheid
Vijf hardnekkige mythes over leerbereidheid
Ivo Mijland
Leerhouding als basis
De leerhouding als basis voor succes op school
Jos Cöp
Leraren en leerlingen
De betekenis van leraren en leerlingen voor elkaar
Luc Stevens
Teach like a Champion
Teach like a Champion - 62 technieken om leerlingen te laten excelleren
Arja Kerpel
Handboek leren leren
Handboek leren leren - 5 krachtige principes
Arja Kerpel
Handboek voor leraren
Handboek voor leraren
Marleen Legemaat
De lerende mens
De lerende mens
Arja Kerpel


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

betrokkenheid van leerlingen bij innovatieprocessen
Betrokkenheid van leerlingen bij innovatie vergroot motivatie?
Feedback en motivatie
Kan feedback motivatie en resultaten van studenten positief beïnvloeden?
Leerlingen betrekken bij schoolbeleid werkt positief?
Leerlingen betrekken bij schoolbeleid: heeft dat positief effect?
Schrijfmateriaal
Met welk schrijfmateriaal kunnen kinderen het beste leren schrijven?
leren lezen zonder lesmethode
Ontwikkelingsgericht onderwijs: kun je leren lezen zonder lesmethode?
[extra-breed-algemeen-kolom2]







Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.