Prestatiegerichte aanpak

De prestatiegerichte aanpak komt voort uit de prestatiedoelentheorie (PDT)1. Deze motivatietheorie houdt zich bezig met de redenen waarom leerlingen leren en zich inzetten. De theorie maakt onderscheid tussen leerdoelen en prestatiedoelen. Leerlingen met leerdoelen zijn gericht op hun eigen leerproces. Leerlingen met prestatiedoelen zijn gericht op het presteren in vergelijking met anderen. Er worden twee soorten prestatiedoelen onderscheiden: 

  1. Prestatie-toenaderingsdoelen
    Deze leerlingen willen graag aan anderen laten zien hoe goed zij iets weten of kunnen. Ze vergelijken bijvoorbeeld hun cijfers met anderen of willen vaak als eerste klaar zijn.
  2. Prestatie-vermijdingsdoelen
    Deze leerlingen willen vermijden dat zij minder slim lijken dan anderen. Het werken in groepjes vinden ze lastig, omdat ze bang zijn fouten te maken in het bijzijn van anderen.

Vooral bij leerlingen met prestatie-vermijdingsdoelen is de inzet en prestatie minder optimaal gebleken2.

Het gebruik van prestatiedoelen wordt gestimuleerd door een prestatiegerichte aanpak. In deze aanpak ligt de nadruk op het geven van cijfers en het indelen van leerlingen in niveaugroepen op basis van het vergelijkend meten.

Maehr, M. L., & Zusho, A. (2009). Achievement Goal Theory. In: K. Wentzel, A. & Wigfield (Eds.). Handbook of motivation at school. New York: Routledge.

Pintrich, P. R. (2000). An achievement goal theory perspective on issues in motivation terminology, theory, and research. Contemporary Educational Psychology25(1), 92-104. doi: 10.1006/ceps.1999.1017

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 10 augustus 2022

Gerelateerd

E-learning module
Hoe gebruik je de taxonomie van Bloom?
Hoe gebruik je de taxonomie van Bloom?
De taxonomie van Bloom in de praktijk
Wij-leren.nl Academie 
Congres
Lesgeven in groep 3
Lesgeven in groep 3
Een stevige basis voor al je leerlingen
Medilex Onderwijs 
Leraren en leerlingen
De betekenis van leraren en leerlingen voor elkaar.
Luc Stevens
Leerproces evalueren
Praten over het leerproces bevordert metacognitieve vaardigheden
Annemieke Top
Hoe kinderen leren
Hoe kinderen leren: intelligentie - leerprocessen
Arja Kerpel
Vijf mythes over leerbereidheid
Vijf hardnekkige mythes over leerbereidheid
Ivo Mijland
Leerhouding als basis
De leerhouding als basis voor succes op school
Jos Cöp
Handboek voor leraren
Handboek voor leraren
Marleen Legemaat
Teach like a Champion
Teach like a Champion - 62 technieken om leerlingen te laten excelleren
Arja Kerpel
De lerende mens
De lerende mens
Arja Kerpel
Handboek leren leren
Handboek leren leren - 5 krachtige principes
Arja Kerpel

Wij-leren.nl Academie

Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Leergerichte aanpak  in een video van één minuut uitgelegd
Leergerichte aanpak in een video van één minuut uitgelegd
redactie
[extra-breed-algemeen-kolom2]



leergerichte aanpak
leerproces
prestatiegerichte aanpak
schaduwonderwijs

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest