Agora
Agora is een onderwijsconcept waarbij autonomie van de lerende een belangrijke rol speelt. De rol van de coach is daarnaast erg belangrijk. Schoolvakken zijn vervangen door onderzoek naar de wereld. Bij het Agora onderwij zijn er geen toetsen, cijfers, methodes of huiswerk.
Leerlingen doen zelf kennis op en maken vanuit hun eigen wensen, vragen en interesses een persoonlijke leerroute door vijf ‘werelden’:
- kunstzinnige wereld
- wetenschappelijke wereld
- spirituele wereld
- maatschappelijke wereld
- sociale/ethische wereld
Een van de uitgangspunten van Agora is ‘leren vindt het best in vrijheid plaats’. Leraren begeleiden de leerlingen bij hun eigen leerroute en heten daarom ‘coaches’. Ook ouders worden actief betrokken bij het leertraject van hun kind. Leerlingen ronden hun school af met een regulier diploma.
Autonoom leren
Agora gaat feitelijk over autonoom leren. De scholen die werken volgens het Agora concept, begeleiden lerenden, zodat ze steeds meer eigenaarschap (leren) nemen over hun eigen leren. Samen met de coach bepaalt de lerende wat op een bepaald moment zinvol is en wat niet. Het gevolg is dat iedereen zijn eigen leerroute volgt.
Leervraag centraal
De leervraag (challenge) van de lerende staat centraal in het totale leerproces. De nieuwsgierigheid of leergierigheid is leidend voor de leeractiviteiten. Vanuit de leervraag (challenge) ontstaat het leerproces. Hier komt de coach nadrukkelijk aan bod. De coach wordt ook wel Agoriaanse Meester genoemd. De coach stuurt, stimuleert, inspireert, helpt analyseren, adviseert en geeft feedback.
Sociaal leren
Autonoom leren betekent niet ‘in je eentje leren’. Leren vindt altijd plaats te midden van en samen met anderen, binnen en buiten een groep. Die autonomie is onlosmakelijk verbonden met vrijheid én verbondenheid. Elke leerling garandeert die autonomie, vrijheid en verantwoordelijkheid ook voor zijn of haar medeleerlingen. Rekening houden met elkaar en gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor elkaars autonomie en vrijheid. Kortom: vrijheid, maar geen vrijblijvendheid. De coaches spelen een sleutelrol in deze dynamiek en in dit pedagogisch klimaat.
Wetenschappelijke onderbouwing Agora concept
De pedagogische en didactische opdracht van Agora is wetenschappelijk onderbouwd middels de volgende theorieën:
- De zelfbeschikkingstheorie van Deci & Ryan.
- Het model van zelfregulerend leren van Huh & Reigeluth.
- Creatief proces in vier fasen van SLO. Creativiteit betekent hier een set aan hersenactiviteiten waar leerlingen mee aan de slag gaan tijdens hun verblijf op Agora. Het gaat hier dan om: kaderen, waarnemen, focussen, verbeelden, divergeren, convergeren, experimenteren, presenteren en probleem oplossen.
- Learner Centered Psychological Principles van APA (Barbara McCombs), waarbij aandacht is voor meer dan alleen het cognitieve en metacognitieve aspect van de leerling.
- Theory van Implementation intentions van Peter M. Gollwitzer, om leerlingen met digitale kaartjes bij hun intenties te ondersteunen. Iets willen en vervolgens ook doen zijn twee verschillende dingen.
- De taxonomie van Robert J. Marzano. Deze helpt in het observeren van een kind en het stellen van de juiste vragen aan hem of haar. Onder andere om de aspecten die hierboven genoemd zijn (bij ‘creativiteit’) naar een hoger niveau te tillen.
Bron: Vereniging Agora
Gerelateerd
Opleiding

Alle opleidingen en boeken in het onderwijs
Voor jouw persoonlijke ontwikkeling en werkplezier
oo.nl
oo.nl

E-learning cursus

Je digitale vaardigheden up-to-date houden?
Met de online cursussen van E-WISE gaat dat bijna vanzelf. Vraag nu een gratis proefcursus aan en ontdek alle voordelen!
E-Wise
E-Wise

Lesprogramma

Samenhang in taalonderwijs
Taal, spelling en lezen leren moet anders. Nu kan het ook anders! Nieuw Nederlands Junior
Noordhoff
Noordhoff

Online software

Ontdek WegWijsVR
Interactieve en toffe verkeerslessen voor jouw leerlingen!
Zwijsen
Zwijsen



Overdenken en doen - Een pedagogische bijdrage aan adaptief onderwijs.
Luc Stevens

Creativiteit - wat is creativiteit en hoe ontwikkel je het?.
Machiel Karels

Creativiteit in je klas.
Dick van der Wateren

Hoe kinderen leren: intelligentie - leerprocessen
Arja Kerpel

Onderzoekend en Ontwerpend Leren: Wat vraagt dit van de leerkracht?
Sietske van der Wegen

Actief kritisch denkvermogen en onderzoekende houding: de leerkracht als rolmodel
Sietske van der Wegen

Een klas van denkers
Dick van der Wateren

De leerling als kritische denker
Dolf Janson

Effectieve vragen stellen essentieel voor een onderzoekende houding
Sietske van der Wegen

Verwondering in de les
Dick van der Wateren

Top-down denken in onderwijs en opvoeding
Lisanne van Nijnatten

Leren denken als basis voor succes op school
Dolf Janson

Het goede doen. En dat samen. Over kwaliteitsbewustzijn in de Agorascholen
Naomi Mertens

Catharsia - een andere visie op onderwijs
Hartger Wassink

De leeruitdaging - James Nottingham
Machiel Karels

Handboek leren leren - 5 krachtige principes
Arja Kerpel

Het Grote Vindingrijkboek - Creativiteit ontwikkelen in het onderwijs
Arja Kerpel

Denken, dromen, kijken en doen
Bas ter Avest

Omix Webtalks met Adjiedj Bakas - De onderwijsinrichting van morgen
redactie

Omix Webtalks met Ben Tiggelaar - Leiderschap en verandering in het onderwijs.
redactie

Metacognitie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Stimuleert onderzoekend leren bij vmbo-t-leerlingen leren samenwerken en communiceren?

Welke competenties zijn nodig voor begeleiders in hybride leeromgevingen?

Hoe bevorder je zelfsturing van laagopgeleide nt2-leerlingen?

Hoe effectief is projectmatig werken in de bovenbouw?

Is de metafoor van de leerkuil bruikbaar?

Hoe stimuleer je leerlingen tot reflectie op hun leerproces?

Kunnen geschiedenislessen historisch tijdsbesef versterken?

Wat is het effect van bestuurlijke inrichting in het primair onderwijs?

Hoe begeleidt je leerlingen/studenten in het (v)mbo?

Welke invloed hebben herkansingsmogelijkheden op studiegedrag Pabo-studenten?

Differentiatie in de klas middels opdrachtgestuurd leren

De metadenkende leerling: effecten van de IMPROVE-methode

Reviewstudie: metacognitie en zelfgestuurd leren

Ondersteuning voor onderzoekend leren bij kinderen en adolescenten - reviewstudie

De rol van de docent bij onderzoekend leren door leerlingen in de klas - reviewstudie
[extra-breed-algemeen-kolom2]