Curriculum
Het curriculum is het leerplan van de school. Hierin staan de inhouden en de doelen die geleerd moeten worden. Benoemd worden welke vakken er gegeven worden en wat de kerndoelen zijn.
Het Ministerie van Onderwijs stelt de eisen vast waaraan het curriculum moet voldoen. De overheid heeft dus veel invloed op de inhoud van het curriculum. Maar scholen en leraren mogen binnen de kaders zelf een samenhangend curriculum opzetten.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 29 april 2022
Gerelateerd
![Leidinggeven aan een professionele schoolcultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/Leidinggeven aan een professionele schoolcultuur wijleren.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Leerinhouden](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerinhouden.jpg)
![Innerlijkheid en humaniteit pedagogiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/Pedagogiek-innerlijkheid-en-humaniteit-100.jpg)
![Cultuureducatie basisschool](https://wij-leren.nl/images/iconen/cultuureducatie-basisschool-koplopers-100.jpg)
![ERK curriculum](https://wij-leren.nl/images/iconen/europees-referentiekader-talen-curriculum-erk-100.jpg)
![Formatieve evaluatie literatuuronderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatieve-evaluatie-literatuuronderwijs-100.jpg)
![High Tech High](https://wij-leren.nl/images/iconen/high-tech-high-projectgestuurd-curriculum-100.jpg)
![Kind centraal](https://wij-leren.nl/images/iconen/kind-centraal-kunst-stimuleert-ontwikkeling-100.jpg)
![Leren met kunst](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-leren-en-onthouden-met-kunst-100.jpg)
![Leerplan in beeld](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerplan-in-beeld-slo-gepersonaliseerd-leren-100.jpg)
![Praten over kunst](https://wij-leren.nl/images/iconen/praten-over-kunst-100.jpg)
![Cultuurcoördinator](https://wij-leren.nl/images/iconen/tien-jaar-cultuurcoordinatoren-100.jpg)
![Pictoverhalen lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/picto-verhalen-lezen-100.jpg)
![Overladenheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/overladenheid-curriculum-100.jpg)
![Tekenles](https://wij-leren.nl/images/iconen/tekenen-ontwikkelingen-zelfvertrouwen-visueel-100.jpg)
![Tien effecten van kunst](https://wij-leren.nl/images/iconen/kunst-curriculum-100.jpg)
![Over innovatie en verbinding - pcm](https://wij-leren.nl/images/iconen/brief-uit-mijn-hart-innovatie-verbinding-100.jpg)
![Vakintegratie; verschillende vormen om kennis te verbinden -een](https://wij-leren.nl/images/iconen/vakintegratie-kennis-verbinden-100.jpg)
![Vakintegratie, didactische aanpak-twee](https://wij-leren.nl/images/iconen/vakintegratie-didactische-aanpak-integrating-agent-100.jpg)
![Vakintegratie en leerkracht competenties](https://wij-leren.nl/images/iconen/vakintegratie-leerkracht-docent-competenties-100.jpg)
![Persona als ijkpersoon bij flexibiliseren van onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/persona-ijkpersoon-flexibiliseren-onderwijs-100.jpg)
![Commentaar curriculum.nu door Gert Biesta](https://wij-leren.nl/images/iconen/commentaar-curriculum.nu-gert-biesta-100.jpg)
![leeruitkomsten formuleren curriculum](https://wij-leren.nl/images/iconen/leeruitkomsten-formuleren-flexibel-curriculum-100.jpg)
![Leerdoelen als uitgangspunt voor de lesinhoud](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerdoeldenken-definitie-opbrengst-100.jpg)
![In drie stappen naar leerdoelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerdoelen-drie-stappen-leerlijn-100.jpg)
![Leerdoeldenken implementeren en organiseren](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerdoeldenken-implementeren-organiseren-100.jpg)
![Kenmerken van optimaliserend onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/optimaliserend-onderwijs-kansengelijkheid-100.jpg)
![landelijk kerncurriculum, vrij schoolcurriculum](https://wij-leren.nl/images/iconen/landelijk-kerncurriculum-vrij-schoolcurriculum-100.jpg)
![Leeruitkomsten ontwikkelen voor mbo](https://wij-leren.nl/images/iconen/leeruitkomsten-ontwikkelen-mbo-100..jpg)
![onvoldoende-voor-burgerschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/onvoldoende-voor-burgerschap -100.jpg)
![Een ontwerp van Optimaliserend Onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/preventie-schoolproblemen-criteria-kenmerken-optimaliserend-onderwijs-2-100.jpg)
![Vrijheid en verantwoordelijkheid als kaders voor ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/wereldgericht-onderwijs-schoolleiderschap-3-100.jpg)
![Tien lessen over formatief evalueren (8 t/m 10)](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-tien-lessen-dylan-wiliam-3-100.jpg)
![Tien lessen over formatief evalueren (8 t/m 10)](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-tien-lessen-dylan-wiliam-3-100.jpg)
![Juffen zijn toffer dan meesters](https://wij-leren.nl/images/iconen/juffen-zijn-toffer-dan-meesters-100.jpg)
![Regieversterkend leiderschap - inleiding](https://wij-leren.nl/images/iconen/regieversterkend-leiderschap-100.jpg)
![Toetsrevolutie](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsrevolutie-100.jpg)
![Succesvolle schoolprofilering](https://wij-leren.nl/images/iconen/succesvolle-schoolprofilering-100.jpg)
![Curriculum voor scholen breidt zich uit](https://wij-leren.nl/images/iconen/wat-scholen-allemaal-moeten-curriculum-100.jpg)
![Curriculum geen visie](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-biesta-onderwijs-2032-curriculum-nog-geen-visie-100.jpg)
![Time-out 2032](https://wij-leren.nl/images/iconen/ons-onderwijs-2032-hoe-verder-100.jpg)
![Platform #onderwijs2032](https://wij-leren.nl/images/iconen/platform-onderwijs-2032-100.jpg)
![Vreemde talen onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/platform-onderwijs2032-vreemde-talen-onderwijs-100.jpg)
![Nationaal curriculum](https://wij-leren.nl/images/iconen/vorming-nationaal-curriculum-onderwijs-2032-100.jpg)
![Leerachterstand: waar lopen ze op achter?](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerachterstand-waar-lopen-ze-op-achter-100.jpg)
![Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe? Tjipcast 035](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Groepsdynamica in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Het belang van maakonderwijs op de basisschool. Tjipcast 020](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is een lerende organisatie? En hoe word je het? Tjipcast 019](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)