De CITO-score is de score die een leerling behaalt op een toets van het CITO. Feitelijk stamt dit taalgebruik uit de tijd dat CITO de onderwijsmarkt qua toetsen domineerde en het woord 'Cito' zo'n beetje synoniem was voor 'toets'. Inmiddels zijn er veel meer aanbieders van zowel LVS-toetsen als de Eindtoets Basisonderwijs.
CITO LVS
Bij de toetsen van het CITO Leerlingvolgsysteem (LVS) wordt de uitslag omgezet in een letterscore van A tot en met E of naar Romeinse cijfers I t/m V. Het hoogste niveau is A, en het laagste niveau is E. Bij de normering met Romeinse cijfers is het hoogste niveau I en het laagste niveau V.
A-E normering versus I-V normering
De A-E normering en de I-V normering van Cito toetsen hebben een verschillende indeling wat betreft de percentages. In onderstaande tabel staan de beide normeringen naast elkaar.
Cito Eindtoets
De CITO-score voor de eindtoets is een cijferscore tussen de 500 en de 550. Een leerling met een score van 535 kan waarschijnlijk naar de HAVO. Als de score boven de 545 ligt, dan kan de leerling waarschijnlijk naar het VWO.
De CITO-score is een richtlijn bij het advies dat de school geeft aan de ouders. Maar ondanks de score kan de school ook een ander advies geven.
Boek over toetsen en toetsdruk
De ziekmakende effecten van de toetscultuur.
Verder lezen
Met de Eindtoets zijn veel problemen en over de Eindtoets is veel discussie. Zo dekt de eindtoets maar een beperkt deel van de leerstof af waar de leerlingen al die jaren aan gewerkt hebben. Daarnaast worden de resultaten van de Eindtoets vaak op een verkeerde manier gebruikt. Bijvoorbeeld om ranglijsten van scholen van te maken. Lees in dit verband ook het artikel: Rankinglijst eindtoetsen verwerpelijk!
en
Laatst geactualiseerd op 11 maart 2024