CITO score
De CITO-score is de score die een leerling behaalt op een toets van het CITO. Feitelijk stamt dit taalgebruik uit de tijd dat CITO de onderwijsmarkt qua toetsen domineerde en het woord 'Cito' zo'n beetje synoniem was voor 'toets'. Inmiddels zijn er veel meer aanbieders van zowel LVS-toetsen als de Eindtoets Basisonderwijs.
CITO LVS
Bij de toetsen van het CITO Leerlingvolgsysteem (LVS) wordt de uitslag omgezet in een letterscore van A tot en met E of naar Romeinse cijfers I t/m V. Het hoogste niveau is A, en het laagste niveau is E. Bij de normering met Romeinse cijfers is het hoogste niveau I en het laagste niveau V.
A-E normering versus I-V normering
De A-E normering en de I-V normering van Cito toetsen hebben een verschillende indeling wat betreft de percentages. In onderstaande tabel staan de beide normeringen naast elkaar.
Cito Eindtoets
De CITO-score voor de eindtoets is een cijferscore tussen de 500 en de 550. Een leerling met een score van 535 kan waarschijnlijk naar de HAVO. Als de score boven de 545 ligt, dan kan de leerling waarschijnlijk naar het VWO.
De CITO-score is een richtlijn bij het advies dat de school geeft aan de ouders. Maar ondanks de score kan de school ook een ander advies geven.
Boek over toetsen en toetsdruk
De ziekmakende effecten van de toetscultuur.
Verder lezen
Met de Eindtoets zijn veel problemen en over de Eindtoets is veel discussie. Zo dekt de eindtoets maar een beperkt deel van de leerstof af waar de leerlingen al die jaren aan gewerkt hebben. Daarnaast worden de resultaten van de Eindtoets vaak op een verkeerde manier gebruikt. Bijvoorbeeld om ranglijsten van scholen van te maken. Lees in dit verband ook het artikel: Rankinglijst eindtoetsen verwerpelijk!
en
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 11 maart 2024
Gerelateerd
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Examencommissies in het vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/Examencommissies vo.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Wat is formatieve evaluatie?](https://wij-leren.nl/images/iconen/fonologische-vaardigheden-zml-lezen-spellen-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![10 problemen Eindtoets](https://wij-leren.nl/images/iconen/eindtoets-basisonderwijs-100.jpg)
![Tegenvallende toetsresultaten](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-resultaten-vallen-tegen-wat-nu-100.jpg)
![Voorbereiden op toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/voorbereiden-lees-en-woordenschattoetsen-100.jpg)
![Leesrijpheid toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesrijpheidstoets-citotoets-taal-voor-kleuters-100.jpg)
![Volgen van de ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/volgen-van-ontwikkeling-1.jpg)
![wat is de doorstroomtoets](https://wij-leren.nl/images/iconen/doorstroomtoets-100.jpg)
![Effect woordbeoordelingen op schoolrapport in plaats van cijfers bo](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerhonger-uitdagende-doelen-hoogbegaafd-100.jpg)
![Ouders pleitbezorgers van het schooladvies](https://wij-leren.nl/images/iconen/ouders-pleitbezorgers-schooladvies-cito-100.jpg)
![Doubleren of doorstromen](https://wij-leren.nl/images/iconen/doubleren-doorstromen-zittenblijven-voordelen-nadelen-100.jpg)
![Omdenken met data](https://wij-leren.nl/images/iconen/omdenken-data-najaarsleerlingen-onderpresteerders-100.jpg)
![Leerwinst formatief toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-toetsen-begeleiding-voorwaarden-technieken-100.jpg)
![Toetsuitslag interpreteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-van-de-toetsuitslag-100.jpg)
![Woordenschattoets](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordkennis-woordenschat-toetsen-100.jpg)
![Gevolgen verplichte eindtoets](https://wij-leren.nl/images/iconen/eindtoets-po-gevolgen-vo-100.jpg)
![Grip op leesbegrip](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsen-evalueren-lezen-begrip-100.jpg)
![Cito spelling toets 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/meerkeuzevragen-spelling.jpg)
![Schoolvaardigheidstoets spelling](https://wij-leren.nl/images/iconen/schoolvaardigheidstoets-spelling-fouten-categoriseren-100.jpg)
![Citoscore hanteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/cito-score-hanteren-100.jpg)
![De inspectie gaat mank](https://wij-leren.nl/images/iconen/inspectie-statistiek-100.jpg)
![Leerlingvolgsysteem](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerlingvolgsysteem-wet-100.jpg)
![Citoscore misverstanden](https://wij-leren.nl/images/iconen/cito-score-interpreteren-100.jpg)
![Testen voor het LVS](https://wij-leren.nl/images/iconen/testen-leerlingvolgsysteem-100.jpg)
![Toetsen en hulp(middelen)](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsen-hulpmiddelen-100.jpg)
![Cito spelling toets 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/cito-spelling-toets-100.jpg)
![De staat van het onderwijs in 2020](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-staat-van-het-onderwijs-2020-100.jpg)
![De invloed van classificatie op het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/classificatie-normen-100.jpg)
![Minimale toetsing in schema gezet](https://wij-leren.nl/images/iconen/minimale-toetsing-schema-100.jpg)
![Referentieniveaus basisonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/referentieniveaus-eindtoets-basisonderwijs-100.jpg)
![Hoe de eindtoets het curriculum en het onderwijsmodel bepaalt](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsing-in-het-basisonderwijs-karen-heij-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen woordenschat (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-toelichting-woordenschat-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen begrijpend luisteren technisch lezen (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-begrijpend-luisteren-technisch-lezen-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen begrijpend lezen (3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-begrijpend-lezen-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen spelling taalverzorging (4)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-spelling-taalverzorging-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen schrijfvaardigheid Engels (5)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-schrijfvaardigheid-engels-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen rekenen-wiskunde (6)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-rekenen-wiskunde-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-hoofdrekenen-overig-100.jpg)
![Overzicht LVS-toetsen en toelichting](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-intro-overzicht-100.jpg)
![Beoordeling LVS toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen woordenschat (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-toelichting-woordenschat-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen begrijpend luisteren technisch lezen (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-begrijpend-luisteren-technisch-lezen-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen begrijpend lezen (3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-begrijpend-lezen-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen spelling taalverzorging (4)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-spelling-taalverzorging-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen schrijfvaardigheid Engels (5)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-schrijfvaardigheid-engels-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen rekenen-wiskunde (6)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-rekenen-wiskunde-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-hoofdrekenen-overig-100.jpg)
![Overzicht LVS-toetsen en toelichting](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-intro-overzicht-100.jpg)
![Waarom het reguliere onderwijs systematische valkuilen bevat](https://wij-leren.nl/images/iconen/preventie-schoolproblemen-reguliere-onderwijsorganisatie-1-100.jpg)
![Leraren zijn net echte mensen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leraren-zijn-net-echte-mensen-100.jpg)
![Leraren hebben meer vakantie](https://wij-leren.nl/images/iconen/leraren-hebben-meer-vakantie-100.jpg)
![Basisonderwijs met/zonder basis](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-met-zonder-basis-100.jpg)
![Interview Roel Bosker](https://wij-leren.nl/images/iconen/interview-roel-bosker-nee-dan-finland-100.jpg)
![Publicatie eindtoets](https://wij-leren.nl/images/iconen/publicatie-cito-resultaten-100.jpg)
![Toegevoegde waarde](https://wij-leren.nl/images/iconen/verleidingen-toegevoegde-waarde-100.jpg)
![Wegcijferen door toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/wegcijferen-toetsen-100.jpg)
![Kleuters toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleuters-toetsen-100.jpg)
![Verplichting Eindtoets ongewenst](https://wij-leren.nl/images/iconen/testen-toetsen-100.jpg)
![Onderwijsinspectie eindtoets](https://wij-leren.nl/images/iconen/cito-toets-onderwijsinspectie-100.jpg)
![Update Citonormen](https://wij-leren.nl/images/iconen/cito-normering-100.jpg)
![Meer aandacht voor hart en handen, niet alleen voor het hoofd](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-eenzijdig-gericht-op-kennisresultaat-100.jpg)
![Wat zijn metingen in het onderwijs waard?](https://wij-leren.nl/images/iconen/wat-zijn-metingen-in-het-onderwijs-waard-100.jpg)
![Leerlingvolgsysteem in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Toetsen in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Is het tijd om ons onderwijs anders vorm te geven? Tjipcast 011](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
22 dl
23 dle
27 doorstroomtoets
35 eindtoets basisonderwijs
38 kleutertoetsen
83 leerlingvolgsysteem
42 leerrendement
22 niveauwaarde
47 normering
30 percentielscores
60 teaching to the test
200 toetsen
50 toetskalender