Percentielscores
Percentielscores zijn de scores van toetsen met een absolute normering waarbij de populatie kinderen verdeeld is in categorieën. Het Cito maakt gebruik van percentielscores in vijf categorieën:
- Niveau A: Goed tot zeer goed. Dit zijn de circa 25% best scorende leerlingen.
- Niveau B: Ruim voldoende tot goed. Dit zijn de circa 25% leerlingen die net boven het landelijk gemiddelde scoren.
- Niveau C: Matig tot ruim voldoende. Dit zijn de circa 25% leerlingen die net onder het landelijk gemiddelde scoren.
- Niveau D: Zwak tot matig. Dit zijn de circa 15% leerlingen die ruim onder het landelijk gemiddelde scoren.
- Niveau E: Zeer zwak tot zwak. Dit zijn de circa 10% laagst scorende leerlingen.
Gerelateerd
Congres

Werken vanuit leerlijnen
Een dag over jouw vakmanschap, doelgericht werken en hoge opbrengsten
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs

Adviestraject
.png)
Gratis lesmethode Ik maak het verschil
Wat als het schooladvies niet voldoet aan verwachting ouders en kind? Maak het schooladvies bespreekbaar.
Driessen
Driessen

Lesprogramma

Samenhang in taalonderwijs
Taal, spelling en lezen leren moet anders. Nu kan het ook anders! Nieuw Nederlands Junior
Noordhoff
Noordhoff

Online software

Ontdek WegWijsVR
Interactieve en toffe verkeerslessen voor jouw leerlingen!
Zwijsen
Zwijsen

Opleiding

Alle opleidingen en boeken in het onderwijs
Voor jouw persoonlijke ontwikkeling en werkplezier
oo.nl
oo.nl



10 pittige problemen met de Eindtoets Basisonderwijs.
Machiel Karels

Toetsen maken: Dat is niet het doel van ons onderwijs!.
Dolf Janson

Volgen van ontwikkeling: evalueren - normeren - LVS - rapportage
Arja Kerpel

Het verantwoord gebruik van DLE's
Gerard Melis

De kritiek op DLE’s weerlegd
Gerard Melis

Toetsing in het basisonderwijs: nuttig of belemmerend?
Karen Heij

Peuters en kleuters zijn niet toetsbaar
Sieneke Goorhuis

Hoe de Cito-ranglijst duidelijk maakt dat de eindtoets overbodig is
Rijk van Ommeren

Toetsen in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Referentieniveaus in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Is het tijd om ons onderwijs anders vorm te geven? Tjipcast 011
redactie

Leren leerlingen van het vmbo anders?

Wat is het effect van vooraf toetsen?

Hoe stimuleer je begrijpend lezen bij NT2 leerlingen?

Leerlingen met een onvoldoende taalbasis: hoe toets je rekenvaardigheden?

Schriftelijke toetsen: helpend voor een goed examenresultaat havo/vwo?

Zijn de Cito-LVS woordenschattoetsen geschikt voor taalzwakke leerlingen?

Herkansen: leidt dit tot betere leerresultaten en een beter leergedrag?

Welke invloed heeft het hergebruiken van vragen in een toets?

Succesvol opstromen naar vwo-niveau van leerlingen met een havo-advies.

Hoe is formatieve evaluatie helpend in het vso-praktijkonderwijs?

Gebruik van toetsen bij het plannen van leertrajecten

Selfassessment voor formatief toetsen van basisschoolleerlingen

Beter begrip van informatie in teksten door zelftoetsen

Samenhang expertiseniveau leerling bij leren met zelftoetsen

Zelftoetsen voor het effectiever leren van teksten
[extra-breed-algemeen-kolom2]
101 cito
90 cito-score
28 eindtoets basisonderwijs
36 leerrendement
21 niveauwaarde
38 normering
14 referentieniveau
55 teaching to the test
172 toetsen
38 toetskalender
90 cito-score
28 eindtoets basisonderwijs
36 leerrendement
21 niveauwaarde
38 normering
14 referentieniveau
55 teaching to the test
172 toetsen
38 toetskalender