Percentielscores
Percentielscores zijn de scores van toetsen met een absolute normering waarbij de populatie kinderen verdeeld is in categorieën. Het Cito maakt gebruik van percentielscores in vijf categorieën:
- Niveau A: Goed tot zeer goed. Dit zijn de circa 25% best scorende leerlingen.
- Niveau B: Ruim voldoende tot goed. Dit zijn de circa 25% leerlingen die net boven het landelijk gemiddelde scoren.
- Niveau C: Matig tot ruim voldoende. Dit zijn de circa 25% leerlingen die net onder het landelijk gemiddelde scoren.
- Niveau D: Zwak tot matig. Dit zijn de circa 15% leerlingen die ruim onder het landelijk gemiddelde scoren.
- Niveau E: Zeer zwak tot zwak. Dit zijn de circa 10% laagst scorende leerlingen.
Laatst geactualiseerd op 13 december 2021
Gerelateerd
Beurs

Kom naar de NOT 2023!
Het event voor onderwijsprofessionals in KO, PO & VO. Van 24 t/m 28 jan 2023 Jaarbeurs te Utrecht.
NOT
NOT



10 pittige problemen met de Eindtoets Basisonderwijs.
Machiel Karels

Toetsen maken: Dat is niet het doel van ons onderwijs!.
Dolf Janson

Volgen van ontwikkeling: evalueren - normeren - LVS - rapportage
Arja Kerpel

Het verantwoord gebruik van DLE's
Gerard Melis

De kritiek op DLE’s weerlegd
Gerard Melis

Toetsing in het basisonderwijs: nuttig of belemmerend?
Karen Heij

Overzicht LVS-toetsen en toelichting
Corine Treffers

Welk LVS past bij jouw school? - Keuzehulp bij het kiezen van een LVS
Corine Treffers

Overzicht LVS-toetsen en toelichting
Corine Treffers

Peuters en kleuters zijn niet toetsbaar
Sieneke Goorhuis

Hoe de Cito-ranglijst duidelijk maakt dat de eindtoets overbodig is
Rijk van Ommeren

Toetsen in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Referentieniveaus in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Is het tijd om ons onderwijs anders vorm te geven? Tjipcast 011
redactie

Leren leerlingen van het vmbo anders?

Wat is het effect van vooraf toetsen?

Hoe stimuleer je begrijpend lezen bij NT2 leerlingen?

Leerlingen met een onvoldoende taalbasis: hoe toets je rekenvaardigheden?

Schriftelijke toetsen: helpend voor een goed examenresultaat havo/vwo?

Zijn de Cito-LVS woordenschattoetsen geschikt voor taalzwakke leerlingen?

Herkansen: leidt dit tot betere leerresultaten en een beter leergedrag?

Welke invloed heeft het hergebruiken van vragen in een toets?

Succesvol opstromen naar vwo-niveau van leerlingen met een havo-advies.

Hoe is formatieve evaluatie helpend in het vso-praktijkonderwijs?

Gebruik van toetsen bij het plannen van leertrajecten

Selfassessment voor formatief toetsen van basisschoolleerlingen

Beter begrip van informatie in teksten door zelftoetsen

Samenhang expertiseniveau leerling bij leren met zelftoetsen

Zelftoetsen voor het effectiever leren van teksten
[extra-breed-algemeen-kolom2]
111 cito
99 cito-score
31 eindtoets basisonderwijs
42 leerrendement
22 niveauwaarde
47 normering
25 referentieniveau
55 teaching to the test
185 toetsen
47 toetskalender
99 cito-score
31 eindtoets basisonderwijs
42 leerrendement
22 niveauwaarde
47 normering
25 referentieniveau
55 teaching to the test
185 toetsen
47 toetskalender