Percentielscores
Percentielscores zijn de scores van toetsen met een absolute normering waarbij de populatie kinderen verdeeld is in categorieën. Het Cito maakt gebruik van percentielscores in vijf categorieën:
- Niveau A: Goed tot zeer goed. Dit zijn de circa 25% best scorende leerlingen.
- Niveau B: Ruim voldoende tot goed. Dit zijn de circa 25% leerlingen die net boven het landelijk gemiddelde scoren.
- Niveau C: Matig tot ruim voldoende. Dit zijn de circa 25% leerlingen die net onder het landelijk gemiddelde scoren.
- Niveau D: Zwak tot matig. Dit zijn de circa 15% leerlingen die ruim onder het landelijk gemiddelde scoren.
- Niveau E: Zeer zwak tot zwak. Dit zijn de circa 10% laagst scorende leerlingen.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 13 december 2021
Gerelateerd
![Examencommissies in het vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/Examencommissies vo.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Wat is formatieve evaluatie?](https://wij-leren.nl/images/iconen/attitude-sociogram-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![10 problemen Eindtoets](https://wij-leren.nl/images/iconen/eindtoets-basisonderwijs-100.jpg)
![Opbrengst toetsen en doel van onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/opbrengst-toetsen-summatief-evalueren-100.jpg)
![Volgen van de ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/volgen-van-ontwikkeling-1.jpg)
![wat is de doorstroomtoets](https://wij-leren.nl/images/iconen/doorstroomtoets-100.jpg)
![Uitleg DLE](https://wij-leren.nl/images/iconen/DLE-normering-100.jpg)
![DLE kritiek weerlegd](https://wij-leren.nl/images/iconen/DLE-uitleg-100.jpg)
![Hoe de eindtoets het curriculum en het onderwijsmodel bepaalt](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsing-in-het-basisonderwijs-karen-heij-100.jpg)
![Overzicht LVS-toetsen en toelichting](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-intro-overzicht-100.jpg)
![Beoordeling LVS toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-100.jpg)
![Overzicht LVS-toetsen en toelichting](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-intro-overzicht-100.jpg)
![Kleuters toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleuters-toetsen-100.jpg)
![Eindtoets overbodig](https://wij-leren.nl/images/iconen/eindtoets-ranglijst-100.jpg)
![Toetsen in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Referentieniveaus in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Is het tijd om ons onderwijs anders vorm te geven? Tjipcast 011](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
103 cito-score
27 doorstroomtoets
35 eindtoets basisonderwijs
42 leerrendement
22 niveauwaarde
47 normering
27 referentieniveau
60 teaching to the test
200 toetsen
50 toetskalender