Normering
De normering is de maatstaf die gehanteerd wordt bij het becijferen van toetsen. Er zijn twee manieren om te normeren: relatief en absoluut. Bij een absolute normering geldt voor iedereen dezelfde norm. Bijvoorbeeld: bij elke twee fouten gaat er een punt af. Het is duidelijk, maar kan soms erg pijnlijk zijn.
Bij een relatieve normering wordt achteraf vastgesteld of de leerprestaties voldoende of onvoldoende zijn. Als in het onderwijs alle kinderen dezelfde kennisbasis moeten hebben, dan is een absolute normering nodig. Maar daarnaast is het ook goed om op pedagogische gronden voor een relatieve normering te kiezen.
Een veelgebruikte normering in het basisonderwijs is de Cito-normering.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 4 augustus 2022
Gerelateerd
E-learning module
Wat is formatieve evaluatie?
Online module over formatieve evaluatie
Wij-leren.nl Academie
Wij-leren.nl Academie
Congres
Van groep 2 naar groep 3
Een warme overgang van speels naar schools leren
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs
Gratis webinar
Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!
Bekende experts delen hun kennis
Wij-leren.online Academie
Wij-leren.online Academie
10 pittige problemen met de Eindtoets Basisonderwijs.
Machiel Karels
Toetstekst als leesgenre Voorbereiding lees- en woordenschattoetsen.
Karin van de Mortel
Volgen van ontwikkeling: evalueren - normeren - LVS - rapportage
Arja Kerpel
Leren van de toetsuitslag
Eveline van Baalen
Onduidelijk wat de Cito-woordenschattoets meet
Paul Filipiak
Veel gestelde vragen over verplichte eindtoets, gevolgen po/vo
Gerdineke van Silfhout
Spellingfouten categoriseren
Teije de Vos
Meten is niet alles weten
Teije de Vos
Testen voor het leerlingvolgsysteem
Teije de Vos
Toetsen met of zonder hulp(middelen)?
Teije de Vos
Het verantwoord gebruik van DLE's
Gerard Melis
De kritiek op DLE’s weerlegd
Gerard Melis
Geschiedenis van het DLE
Teije de Vos
De vicieuze cirkel van teaching to the test
Marjolein Zwik
Wat valt er te kiezen naast de Centrale Eindtoets Basisonderwijs?
Gerdineke van Silfhout
Wat zegt classificatie?
Mathilde Tempelman-Lam
Toetsing in het basisonderwijs: nuttig of belemmerend?
Karen Heij
Toelichting beoordelingscriteria en beoordeling LVS-toetsen Woordenschat (1)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Luisteren en Technisch Lezen (2)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Lezen (3)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen Spelling en Taalverzorging (4)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen Schrijfvaardigheid en Engels (5)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen Rekenen-Wiskunde (6)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen Hoofdrekenen en overige specifieke vaardigheden (7)
Corine Treffers
Overzicht LVS-toetsen en toelichting
Corine Treffers
Welk LVS past bij jouw school? - Keuzehulp bij het kiezen van een LVS
Corine Treffers
Toelichting beoordelingscriteria en beoordeling LVS-toetsen Woordenschat (1)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Luisteren en Technisch Lezen (2)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Lezen (3)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen Spelling en Taalverzorging (4)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen Schrijfvaardigheid en Engels (5)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen Rekenen-Wiskunde (6)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen Hoofdrekenen en overige specifieke vaardigheden (7)
Corine Treffers
Overzicht LVS-toetsen en toelichting
Corine Treffers
Laat je niet wegcijferen
Paul Filipiak
Visie van de onderwijsinspectie op de Cito eindtoets
Arnold Jonk
Update van de Cito-normen: inflatie en desastreuze gevolgen
Marjolein Zwik
Leerlingvolgsysteem in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Toetsen in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Is het tijd om ons onderwijs anders vorm te geven? Tjipcast 011
redactie
[extra-breed-algemeen-kolom2]