Normering
De normering is de maatstaf die gehanteerd wordt bij het becijferen van toetsen. Er zijn twee manieren om te normeren: relatief en absoluut. Bij een absolute normering geldt voor iedereen dezelfde norm. Bijvoorbeeld: bij elke twee fouten gaat er een punt af. Het is duidelijk, maar kan soms erg pijnlijk zijn.
Bij een relatieve normering wordt achteraf vastgesteld of de leerprestaties voldoende of onvoldoende zijn. Als in het onderwijs alle kinderen dezelfde kennisbasis moeten hebben, dan is een absolute normering nodig. Maar daarnaast is het ook goed om op pedagogische gronden voor een relatieve normering te kiezen.
Een veelgebruikte normering in het basisonderwijs is de Cito-normering.
Gerelateerd
cursus
 wijleren.jpg)
Formatief evalueren (VO)
Zelfsturing en persoonlijke groei van je leerlingen
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs


10 pittige problemen met de Eindtoets Basisonderwijs.
Machiel Karels

Toetstekst als leesgenre Voorbereiding lees- en woordenschattoetsen.
Karin van de Mortel

Volgen van ontwikkeling: evalueren - normeren - LVS - rapportage
Arja Kerpel

Leren van de toetsuitslag
Eveline van Baalen

Onduidelijk wat de Cito-woordenschattoets meet
Paul Filipiak

Veel gestelde vragen over verplichte eindtoets, gevolgen po/vo
Gerdineke van Silfhout

Spellingfouten categoriseren
Teije de Vos

Meten is niet alles weten
Teije de Vos

Testen voor het leerlingvolgsysteem
Teije de Vos

Toetsen met of zonder hulp(middelen)?
Teije de Vos

Het verantwoord gebruik van DLE's
Gerard Melis

De kritiek op DLE’s weerlegd
Gerard Melis

Geschiedenis van het DLE
Teije de Vos

De vicieuze cirkel van teaching to the test
Marjolein Zwik

Wat valt er te kiezen naast de Centrale Eindtoets Basisonderwijs?
Gerdineke van Silfhout

Laat je niet wegcijferen
Paul Filipiak

Visie van de onderwijsinspectie op de Cito eindtoets
Arnold Jonk

Update van de Cito-normen: inflatie en desastreuze gevolgen
Marjolein Zwik

Leerlingvolgsysteem in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Toetsen in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Is het tijd om ons onderwijs anders vorm te geven? Tjipcast 011
redactie

Deelname aan formatieve toetsen in het mbo verplichten?

Wat is het effect van woordbeoordelingen, zoals voldoende?

Is een periodieke indeling van het schooljaar effectief?

Op welke manier is oefenen met toetsen in het basisonderwijs effectief voor een betere beheersing van de lesstof, in plaats v...

Kan je dictee aanpassen voor iemand met dyslexie en hoe?

Hoe pas je formatief toetsen in binnen taalonderwijs?

Wat is de ondergrens voor beheersing van het Nederlands op de basisschool?

Welke groepssamenstelling zorgt voor de beste leerresultaten in het mbo?

Hoe toets je met de portfoliomethodiek bij volwassenen?

Helpt een spellingcontrole bij het maken van toetsen voor dyslectici?

Gebruik van toetsen bij het plannen van leertrajecten

Selfassessment voor formatief toetsen van basisschoolleerlingen

Beter begrip van informatie in teksten door zelftoetsen

Samenhang expertiseniveau leerling bij leren met zelftoetsen

Zelftoetsen voor het effectiever leren van teksten
[extra-breed-algemeen-kolom2]