Normering
De normering is de maatstaf die gehanteerd wordt bij het becijferen van toetsen. Er zijn twee manieren om te normeren: relatief en absoluut. Bij een absolute normering geldt voor iedereen dezelfde norm. Bijvoorbeeld: bij elke twee fouten gaat er een punt af. Het is duidelijk, maar kan soms erg pijnlijk zijn.
Bij een relatieve normering wordt achteraf vastgesteld of de leerprestaties voldoende of onvoldoende zijn. Als in het onderwijs alle kinderen dezelfde kennisbasis moeten hebben, dan is een absolute normering nodig. Maar daarnaast is het ook goed om op pedagogische gronden voor een relatieve normering te kiezen.
Een veelgebruikte normering in het basisonderwijs is de Cito-normering.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 4 augustus 2022
Gerelateerd
E-learning module

Wat is formatieve evaluatie?
Online module over formatieve evaluatie
Wij-leren.nl Academie
Wij-leren.nl Academie

Leerlijn

Compleet effectief leesonderwijs:
De Leerlijn Lezen en Schrijven van De Schoolschrijver. Klik voor een gratis sneak preview!
De Schoolschrijver
De Schoolschrijver

Lespakket

Veilig van A naar B met Streetwise Digitaal
Probeer de nieuwe digitale leerlijn van de ANWB schooljaar 2023-2024 gratis uit. Meld je nu aan!
ANWB
ANWB

Scholing

Toetsen en evalueren
Welke vormen zijn er en hoe zet jij ze in?
oo.nl
oo.nl

Congres

Kom naar Onderwijsinzicht - vr. 15 sep 2023
OnderwijsInzicht is het onderwijscongres voor beslissers & ICT coördinatoren PO-VO rond ICT in het onderwijs.
Kennisnet
Kennisnet



10 pittige problemen met de Eindtoets Basisonderwijs.
Machiel Karels

Toetstekst als leesgenre Voorbereiding lees- en woordenschattoetsen.
Karin van de Mortel

Volgen van ontwikkeling: evalueren - normeren - LVS - rapportage
Arja Kerpel

Leren van de toetsuitslag
Eveline van Baalen

Onduidelijk wat de Cito-woordenschattoets meet
Paul Filipiak

Veel gestelde vragen over verplichte eindtoets, gevolgen po/vo
Gerdineke van Silfhout

Spellingfouten categoriseren
Teije de Vos

Meten is niet alles weten
Teije de Vos

Testen voor het leerlingvolgsysteem
Teije de Vos

Toetsen met of zonder hulp(middelen)?
Teije de Vos

Het verantwoord gebruik van DLE's
Gerard Melis

De kritiek op DLE’s weerlegd
Gerard Melis

Geschiedenis van het DLE
Teije de Vos

De vicieuze cirkel van teaching to the test
Marjolein Zwik

Wat valt er te kiezen naast de Centrale Eindtoets Basisonderwijs?
Gerdineke van Silfhout

Wat zegt classificatie?
Mathilde Tempelman-Lam

Toetsing in het basisonderwijs: nuttig of belemmerend?
Karen Heij

Toelichting beoordelingscriteria en beoordeling LVS-toetsen Woordenschat (1)
Corine Treffers

Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Luisteren en Technisch Lezen (2)
Corine Treffers

Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Lezen (3)
Corine Treffers

Beoordeling LVS-toetsen Spelling en Taalverzorging (4)
Corine Treffers

Beoordeling LVS-toetsen Schrijfvaardigheid en Engels (5)
Corine Treffers

Beoordeling LVS-toetsen Rekenen-Wiskunde (6)
Corine Treffers

Beoordeling LVS-toetsen Hoofdrekenen en overige specifieke vaardigheden (7)
Corine Treffers

Overzicht LVS-toetsen en toelichting
Corine Treffers

Welk LVS past bij jouw school? - Keuzehulp bij het kiezen van een LVS
Corine Treffers

Toelichting beoordelingscriteria en beoordeling LVS-toetsen Woordenschat (1)
Corine Treffers

Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Luisteren en Technisch Lezen (2)
Corine Treffers

Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Lezen (3)
Corine Treffers

Beoordeling LVS-toetsen Spelling en Taalverzorging (4)
Corine Treffers

Beoordeling LVS-toetsen Schrijfvaardigheid en Engels (5)
Corine Treffers

Beoordeling LVS-toetsen Rekenen-Wiskunde (6)
Corine Treffers

Beoordeling LVS-toetsen Hoofdrekenen en overige specifieke vaardigheden (7)
Corine Treffers

Overzicht LVS-toetsen en toelichting
Corine Treffers

Laat je niet wegcijferen
Paul Filipiak

Visie van de onderwijsinspectie op de Cito eindtoets
Arnold Jonk

Update van de Cito-normen: inflatie en desastreuze gevolgen
Marjolein Zwik

Leerlingvolgsysteem in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Toetsen in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Is het tijd om ons onderwijs anders vorm te geven? Tjipcast 011
redactie

Leren leerlingen van het vmbo anders?

Wat is het effect van vooraf toetsen?

Hoe stimuleer je begrijpend lezen bij NT2 leerlingen?

Wat is de rol van Intern begeleiders bij het bieden van extra ondersteuning?

Leerlingen met een onvoldoende taalbasis: hoe toets je rekenvaardigheden?

Schriftelijke toetsen: helpend voor een goed examenresultaat havo/vwo?

Zijn de Cito-LVS woordenschattoetsen geschikt voor taalzwakke leerlingen?

Herkansen: leidt dit tot betere leerresultaten en een beter leergedrag?

Welke invloed heeft het hergebruiken van vragen in een toets?

Succesvol opstromen naar vwo-niveau van leerlingen met een havo-advies.

Gebruik van toetsen bij het plannen van leertrajecten

Selfassessment voor formatief toetsen van basisschoolleerlingen

Beter begrip van informatie in teksten door zelftoetsen

Samenhang expertiseniveau leerling bij leren met zelftoetsen

Zelftoetsen voor het effectiever leren van teksten
[extra-breed-algemeen-kolom2]
111 cito
99 cito-score
22 dl
22 dle
38 kleutertoetsen
82 leerlingvolgsysteem
42 leerrendement
22 niveauwaarde
28 percentielscores
188 toetsen
47 toetskalender
99 cito-score
22 dl
22 dle
38 kleutertoetsen
82 leerlingvolgsysteem
42 leerrendement
22 niveauwaarde
28 percentielscores
188 toetsen
47 toetskalender