Kennisplatform
Alles over een passend schooladvies!

Normering

Dossier: alle informatie over Normering

Normering bij toetsen: absoluut versus relatief

Normering is de maatstaf waarmee toetsresultaten worden beoordeeld. Dit kan op twee manieren: absoluut of relatief, waarbij beide methoden hun eigen toepassingen en voor- en nadelen hebben.

Absolute normering (criteriumgericht toetsen)

Bij absolute normering, ook wel criteriumgericht toetsen genoemd, wordt vooraf een vaste norm vastgesteld die voor iedereen geldt. Bijvoorbeeld: bij elke twee fouten gaat er een punt af. Deze aanpak biedt helderheid, omdat de beoordeling objectief en voorspelbaar is. Het kan echter als streng ervaren worden, omdat het geen rekening houdt met de prestaties van de rest van de groep.

Absolute normering is vooral geschikt in situaties waarin een minimale kennisbasis of vaardigheid vereist is, zoals bij kernvakken of einddoelen. Bijvoorbeeld: "Iedere leerling moet 80% van de rekenopgaven correct beantwoorden om te slagen."

Relatieve normering (normgericht toetsen)

Bij relatieve normering, ook wel normgericht toetsen genoemd, worden de prestaties van een leerling vergeleken met die van de groep. Pas na de toetsafname wordt bepaald wat voldoende of onvoldoende is. Deze methode houdt rekening met de groepsprestaties en kan op pedagogische gronden aantrekkelijk zijn, omdat het de druk van een vaste norm kan verminderen en ruimte biedt voor variatie binnen de groep. Dit type toetsing geeft inzicht in de relatieve positie van een leerling binnen een groep en wordt vaak gebruikt om selecties van leerlingen te maken.

Normering in het basisonderwijs

Een veelgebruikte normering in het basisonderwijs is de normering van de LVS-toetsen. Deze methode biedt scholen een gestandaardiseerde manier om prestaties van leerlingen te meten en te vergelijken, zowel binnen een klas als met landelijke gemiddelden.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 16 januari 2025

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Wat is formatieve evaluatie?Wat is formatieve evaluatie?
 Wij-leren.nl Academie
Hoe geef je een passend schooladvies?Hoe geef je een passend schooladvies?
 Wij-leren.nl Academie

Verdieping

10 problemen Eindtoets
10 pittige problemen met de Eindtoets Basisonderwijs
Machiel Karels
Toetsuitslag interpreteren
Leren van de toetsuitslag
Eveline van Baalen
Citoscore misverstanden
Meten is niet alles weten
Teije de Vos
DLE geschiedenis
Geschiedenis van het DLE
Teije de Vos
Teaching to the test
De vicieuze cirkel van teaching to the test
Marjolein Zwik
De invloed van classificatie op het onderwijs
Wat zegt classificatie?
Mathilde Tempelman-Lam
Hoe de doorstroomtoets het curriculum en het onderwijsmodel bepaalt
Toetsing in het basisonderwijs: nuttig of belemmerend?
Karen Heij
Beoordeling LVS-toetsen woordenschat (1)
Toelichting beoordelingscriteria en beoordeling LVS-toetsen Woordenschat (1)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen begrijpend luisteren technisch lezen (2)
Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Luisteren en Technisch Lezen (2)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen begrijpend lezen (3)
Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Lezen (3)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen spelling taalverzorging (4)
Beoordeling LVS-toetsen Spelling en Taalverzorging (4)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen schrijfvaardigheid Engels (5)
Beoordeling LVS-toetsen Schrijfvaardigheid en Engels (5)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen rekenen-wiskunde (6)
Beoordeling LVS-toetsen Rekenen-Wiskunde (6)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)
Beoordeling LVS-toetsen Hoofdrekenen en overige specifieke vaardigheden (7)
Corine Treffers
Overzicht LVS-toetsen en toelichting
Overzicht LVS-toetsen en toelichting
Corine Treffers
De impact van de concept kerndoelen voor rekenen en wiskunde
Concept kerndoelen voor rekenen en wiskunde, wat betekent dit voor ons onderwijs?
Maarten van der Steeg
Doorstroomtoets - overzichtsartikel
De rol en impact van de doorstroomtoets in het basisonderwijs: een onderwijskundig perspectief
Nico den Breejen
Schooladvies - deel 1 - proces
Hoe geef je een passend schooladvies? (1)
Nico den Breejen
Schooladvies - deel 2 - bouwstenen
Hoe geef je een passend schooladvies? (2)
Nico den Breejen
schooladvies - deel 3 - welk gewicht?
Hoe geef je een passend schooladvies? (3)
Nico den Breejen
schooladvies - deel 4- valkuilen
Hoe geef je een passend schooladvies? (4)
Nico den Breejen
schooladvies - deel 5- communicatie ouders en doorstroomtoets
Hoe geef je een passend schooladvies? (5)
Nico den Breejen

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.