Buitenspelen

Buitenspelen is het ontdekken van de buitenomgeving, met of zonder materialen, op een plek waar je met anderen in contact komt. Buitenspel kan thuis en op school plaatsvinden en heeft een open en onvoorspelbaar karakter. Door buiten te spelen, komen kinderen in contact met de natuur. Ook oefenen ze sociale vaardigheden door ‘doe alsof’ situaties en leren ze de regels van de maatschappij zo kennen.

Buitenspelen is gezond, omdat de omgeving vaak uitdaagt tot verkennen en bewegen. Ook leidt buitenspelen tot behendigheid. Zo leren kinderen hun eigen (on)mogelijkheden kennen. Tenslotte ontwikkelt een kind door buiten te spelen kennis over zichzelf en zijn plek in de wereld om hem heen.

Gerelateerd

congres
Beter leren in beweging (vo/mbo)
Beter leren in beweging (vo/mbo)
Integreer beweging in je dagelijkse lessen
Medilex Onderwijs 
Praktische tips thuis leren
100 praktische tips voor ouders met kinderen die thuis leren
Arja Kerpel
Het vrije spel
Het vrije spel
Sieneke Goorhuis
Buitenschools leren
Leren van de buitenwereld
Dolf Janson
Sociaal emotionele vaardigheden
Sociaal emotionele vaardigheden - uitgebreid overzicht
Machiel Karels
Mindfulness in de klas
Spelen in stilte- mindfulness in de klas
Marleen Legemaat
Temperamentvolle kinderen
Temperamentvolle kinderen - Tips om deze kinderen te begeleiden
Arja Kerpel
Meer ruimte vrij spel
Psychosociale ontwikkeling jonge kinderen gebaat bij vrij spel
Louise Berkhout
Kinderen opvoeden
Wat maakt kinderen gelukkig?
Steven Pont
Wat van waarde is in onderwijs op afstand
Over wat van waarde is in onderwijs op afstand
Rijk van Ommeren


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Aanpak theorie en praktijk onderzoekende houding
Hoe stimuleer je een onderzoekende houding bij studenten?
Effecten van buiten leren op ontwikkeling
Natuuronderwijs buiten: wat zijn de effecten?
Wat onthouden vo leerlingen aan kennis?
Wat onthouden vo-leerlingen aan kennis na verloop van tijd?
Effect van de muzieklessen op groepscohesie
Heeft de muziekles invloed op de groepscohesie?
Invloed zelf kiezen op motivatie vo bovenbouw
Zelf kiezen van het instructieniveau: welke invloed heeft dat?
Ondersteuning van kleuterspel
Hoe stimuleer je kleuters bij stagnerend spel?
Authentieke rekencontexten en motivatie
Authentieke rekencontext: spreekt dat aan?
Monitoring brede ontwikkeling po-leerling
Hoe kun je emotieregulatie van leerlingen bijhouden?
Effect onwaarheden op de soc.em.ontwikkeling
Wat doet liegen met een kind?
Theorie als bijdrage aan positief klasklimaat
Helpt theorie bij het vormen van een positief klasklimaat?
Fysieke activiteit en leerprestaties
Onderzoek naar relaties tussen fysieke activiteit en leerprestaties
Opdrachtgestuurd leren
Differentiatie in de klas middels opdrachtgestuurd leren
Onderzoekend leren
Ondersteuning voor onderzoekend leren bij kinderen en adolescenten - reviewstudie
Onderzoekend leren rol docent
De rol van de docent bij onderzoekend leren door leerlingen in de klas - reviewstudie
[extra-breed-algemeen-kolom2]



Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.