Geletterdheid
Geletterdheid wil zeggen: het kunnen lezen en schrijven. Het begrip geletterdheid wordt op verschillende manieren gebruikt. Een gangbaar onderscheid is:
- Ontluikende geletterdheid. Dit is het eerste begin waarin geschreven taal een rol gaat spelen in het leven van een kind. Hierbij gaat het om kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar.
- Beginnende geletterdheid. Dit is het groeiende inzicht in de functies van geschreven taal, inzicht in het alfabetisch schrift en het verband tussen gesproken en geschreven taal. Een kind in deze fase leert eenvoudige woorden te verklanken, betekenis te verlenen aan geschreven taal en om woordjes te schrijven. Hierbij gaat het om kinderen in groep 1, 2 en 3.
- Gevorderde geletterdheid. In deze fase kunnen kinderen steeds sneller woorden herkennen en betekenis toekennen aan geschreven taal. In deze fase ontwikkelt ook het werken met teksten en het omzetten van gedachten en ideeën in geschreven taal. Hierbij gaat het om kinderen in groep 4 tot en met 8.
- Functionele geletterdheid. Aan het einde van de basisschool behoort een kind functioneel geletterd te zijn. Dat wil zeggen dat hij/zij in staat is om geschreven taal te lezen en schrijven in situaties in het maatschappelijk leven. Denk hierbij aan het lezen van een handleiding.
Gerelateerd
congres

Technisch lezen
Verbeter het leesonderwijs in groep 4 t/m 8
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs


Spelling en expliciete instructie
Anna Bosman

Leren spellen: de klanken bepalen de letters
Dolf Janson

Analyse van de toets Taal voor Kleuters Deel 2
Ewald Vervaet

Rijk taalaanbod door spel
Sieneke Goorhuis

Spellingvaardigheid en leren spellen (1) - relatie spellen en lezen
Anna Bosman

Spellingvaardigheid en leren spellen (2) - de speller
Anna Bosman

Spellingvaardigheid en leren spellen (5) - toetsen
Anna Bosman

Zo leer je kinderen lezen en spellen
Anna Bosman

Leren stellen en niet vergeten correct te spellen - Het succes van de zelfcorrectietraining
Anna Bosman

Opbrengstgericht lesgeven bij spelling
Dolf Janson

Beter begrip door vloeiend lezen
Karin van de Mortel

Spellingonderwijs: pas als het kind er rijp voor is
Ewald Vervaet

Werkmap Begrijpend luisteren en woordenschat
Machiel Karels

Werkmap Fonemisch bewustzijn
Machiel Karels

Vloeiend van groep 2 naar 3
Marleen Legemaat

Schrijven met pen: op papier of op beeldscherm?

Spiegelend schrijven in groep 3: heeft de klasopstelling invloed?

Welk effect heeft tutorlezen op de ontwikkeling van technische leesvaardigheid?

Mbo-studenten met dyslexie: welke ondersteuning helpt?

Vrij lezen: welk effect heeft dat op het leerklimaat?

Wat zijn adviezen voor rekentaal bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis?

Hoe stimuleer je zwakke lezers in groep 3?

Hoe stimuleer je spellingvaardigheden effectief?

Goede lezers: hoe hou je hen gemotiveerd?

Wat is effectief leesonderwijs voor zwakke lezers?

Vergelijkend onderzoek leesprestaties groep 6 basisonderwijs - PIRLS 2016

Effecten van een digitaal leermiddel bij het leren lezen

Leesvaardig door digitale leeskilometers in groep 3: Differentiatie door inzet van ICT

Vliegwielen voor begrijpend lezen in het basisonderwijs

GAS geven: doelgericht werken aan taal en lezen in Passend Onderwijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]