Geletterdheid
Geletterdheid wil zeggen: het kunnen lezen en schrijven. Het begrip geletterdheid wordt op verschillende manieren gebruikt. Een gangbaar onderscheid is:
- Ontluikende geletterdheid. Dit is het eerste begin waarin geschreven taal een rol gaat spelen in het leven van een kind. Hierbij gaat het om kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar.
- Beginnende geletterdheid. Dit is het groeiende inzicht in de functies van geschreven taal, inzicht in het alfabetisch schrift en het verband tussen gesproken en geschreven taal. Een kind in deze fase leert eenvoudige woorden te verklanken, betekenis te verlenen aan geschreven taal en om woordjes te schrijven. Hierbij gaat het om kinderen in groep 1, 2 en 3.
- Gevorderde geletterdheid. In deze fase kunnen kinderen steeds sneller woorden herkennen en betekenis toekennen aan geschreven taal. In deze fase ontwikkelt ook het werken met teksten en het omzetten van gedachten en ideeën in geschreven taal. Hierbij gaat het om kinderen in groep 4 tot en met 8.
- Functionele geletterdheid. Aan het einde van de basisschool behoort een kind functioneel geletterd te zijn. Dat wil zeggen dat hij/zij in staat is om geschreven taal te lezen en schrijven in situaties in het maatschappelijk leven. Denk hierbij aan het lezen van een handleiding.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 31 januari 2022
Gerelateerd
Scholing

Ontwikkeling
Van kind naar volwassene, van beginner naar expert
oo.nl
oo.nl

Lespakket

Veilig van A naar B met Streetwise Digitaal
Probeer de nieuwe digitale leerlijn van de ANWB schooljaar 2023-2024 gratis uit. Meld je nu aan!
ANWB
ANWB



Spellingvaardigheid en leren spellen (1) - relatie spellen en lezen.
Anna Bosman

Spellingvaardigheid en leren spellen (2) - de speller.
Anna Bosman

Analyse van de toets Taal voor Kleuters Deel 2.
Ewald Vervaet

Spelling en expliciete instructie
Anna Bosman

Leren spellen: de klanken bepalen de letters
Dolf Janson

Rijk taalaanbod door spel
Sieneke Goorhuis

Spellingvaardigheid en leren spellen (5) - toetsen
Anna Bosman

Zo leer je kinderen lezen en spellen
Anna Bosman

Leren stellen en niet vergeten correct te spellen - Het succes van de zelfcorrectietraining
Anna Bosman

Opbrengstgericht lesgeven bij spelling
Dolf Janson

Beter begrip door vloeiend lezen
Karin van de Mortel

Woorden en betekenissen
Dolf Janson

Leesproblemen en dyslexie -1-
Paul Filipiak

Leesproblemen en dyslexie -2-
Paul Filipiak

Leesproblemen en dyslexie: Comorbiditeit -3-
Paul Filipiak

Leesproblemen: fonologische dyslexie -4-
Paul Filipiak

Leesproblemen en dyslexie: Hardnekkigheid -5-
Paul Filipiak

Leesproblemen en dyslexie: Preventie -6-
Paul Filipiak

Leesproblemen en dyslexie: Preventie -7-
Paul Filipiak

Hulp bij leesproblemen en dyslexie -8-
Paul Filipiak

Leesproblemen en dyslexie: Hulpprogramma`s -9-
Paul Filipiak

Leesproblemen en dyslexie: Toegankelijkheid -10-
Paul Filipiak

Fonologische vaardigheden -1-
Jeanne Buijks

Vloeiend doorstromen van groep 2 naar groep 3
Aafke Bouwman

Fonologische zwakte - Speciale hulp na het primair onderwijs -11-
Jeanne Buijks

Lerende leeshulp
Karin van de Mortel

Pratend en lezend woorden leren; Intro en overzicht -0-
Paul Filipiak

Woorden in het brein -11-
Paul Filipiak

Woordselectie en woordenschatdidactiek -12-
Paul Filipiak

Pratend en lezend woorden leren; Intro en overzicht -0-
Paul Filipiak

Spellingonderwijs: pas als het kind er rijp voor is
Ewald Vervaet

Werkmap Begrijpend luisteren en woordenschat
Machiel Karels

Werkmap Fonemisch bewustzijn
Machiel Karels

Vloeiend van groep 2 naar 3
Marleen Legemaat

Zo ontdek ik het lezen!
Machiel Karels

Technisch lezen in een doorlopende lijn; een praktisch handboek voor de basisschool.
Paul Filipiak

Dyslexie of leesprobleem? Tjipcast 025
redactie

Welk effect hebben leesmethodes?

Welke hulpstap is voor leerlingen effectief bij het leren spellen?

Zijn ondersteuningskaarten helpend bij dyslexie en rekenproblemen?

Hardop denken: goede strategie voor volwassen leerders?

Leerlingen met een onvoldoende taalbasis: hoe toets je rekenvaardigheden?

Is het leren van verschillende scripts zwaar voor laaggeletterden?

Wat is de beste didactische aanpak voor zwakke lezers?

Wat zijn effectieve verdiepingsopdrachten voor goede spellers?

Wanneer kun je het beste open lettergrepen lezen in groep 3?

Kleuters in een combinatieklas: gezamenlijke instructie of apart?

Vergelijkend onderzoek leesprestaties groep 6 basisonderwijs - PIRLS 2016

Effecten van een digitaal leermiddel bij het leren lezen

Leesvaardig door digitale leeskilometers in groep 3: Differentiatie door inzet van ICT

Vliegwielen voor begrijpend lezen in het basisonderwijs

GAS geven: doelgericht werken aan taal en lezen in Passend Onderwijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]