Werkdruk
Werkdruk ontstaat als de werkbelasting groter is dan de belastbaarheid van de persoon.
Werkbelasting is de hoeveelheid en moeilijkheidsgraad van het werk.
De belastbaarheid wordt bepaald door gezondheid, het verleden, karakter, hoe men met dingen omgaat en beleving.
Werkdruk kan onderverdeeld worden in:
- Kwantitatieve werkdruk. Hierbij ervaart een werknemer dat de hoeveelheid werk niet meer in balans is met wat hij aankan.
- Kwalitatieve werkdruk. Hierbij heeft een werknemer het gevoel dat een opgedragen taak (te) moeilijk is.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 8 augustus 2022
Gerelateerd
![Leidinggeven aan een professionele schoolcultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/Leidinggeven aan een professionele schoolcultuur wijleren.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Werkdruk onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/luc-stevens-werkdruk-onderwijs-100.jpg)
![Werkdruk werkgelegenheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-werkgelegenheid-100.jpg)
![Onderwijsinspectie in gesprek](https://wij-leren.nl/images/iconen/alida-oppers-onderwijsinspectie-100.jpg)
![Nieuw taakbeleid en werkverdelingsplan](https://wij-leren.nl/images/iconen/taakbeleid-cao-werkverdelingsplan-100.jpg)
![Getting things done (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/getting-things-done-gdt-plannen-werkdruk-100.jpg)
![Ouderbetrokkenheid en werkdruk](https://wij-leren.nl/images/iconen/ouderbetrokkenheid-werkdruk-coach-pleitbezorger-100.jpg)
![Visualiseren van werkprocessen in stroomschema's](https://wij-leren.nl/images/iconen/stroomschema-processen-visualiseren-checklist-100.jpg)
![Werkdruk bespreekbaar maken (3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/cao-primair-onderwijs-duurzame-inzetbaarheid-zwangerschapsverlof-ouderschapsverlof-100.jpg)
![Werkdruk bespreekbaar maken (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/cao-primair-onderwijs-normjaartaak-opslagfactor-deeltijd-100.jpg)
![Werken met verbeterborden](https://wij-leren.nl/images/iconen/scrum-agile-lean-verbeterbord-werkplezier-100.jpg)
![Werkdruk bespreekbaar maken (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-cao-primair-onderwijs-werktijdfactor-taakbeleid-100.jpg)
![Reflectie-instrument voor werkdruk en werkplezier](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-werkplezier-reflectie-ontwikkel-instrument-100.jpg)
![Tips tegen werkdruk](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-verspilling-controle-verbeterbord-tips-100.jpg)
![Getting things done (3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/getting-things-done-stappen-beslissen-organiseren-100.jpg)
![Werkdruk en administratie](https://wij-leren.nl/images/iconen/administratie-werkdruk-onderwijs-salaris-100.jpg)
![Werkdrukbeleving](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-beleving-100.jpg)
![Opgestapelde veranderingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-overtuigingen-ontwikelingen-100.jpg)
![Startende leerkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/startende-leerkracht-100.jpg)
![Werkdruk tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-passend-onderwijs-100.jpg)
![Regeldruk en administratie](https://wij-leren.nl/images/iconen/regeldruk-administratie-100.jpg)
![40-urige werkweek](https://wij-leren.nl/images/iconen/40-urige-werkweek-werkdruk-100.jpg)
![Werkdruk verlagen](https://wij-leren.nl/images/iconen/tips-werkdruk-onderwijs-100.jpg)
![Groepsplan corveetaak?](https://wij-leren.nl/images/iconen/groepsplan-problemen-100.jpg)
![Werkdruk werkplezier](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-werkdruk-naar-werkplezier-100.jpg)
![Werkdruk en het stellen van grenzen](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-professionele-cultuur-grenzen-aangeven-100..jpg)
![Oud zeer in schoolorganisaties en weg tot herstel](https://wij-leren.nl/images/iconen/oud-zeer-schoolorganisatie-herstel-100.jpg)
![Angst en agressie in school](https://wij-leren.nl/images/iconen/angst-agressie-onderwijs-professional-100.jpg)
![Zzp-ers in het onderwijs en gevolgen van de uitspraak Hoge Raad](https://wij-leren.nl/images/iconen/zzp-onderwijs-uitspraak-hoge-raad-100.jpg)
![Staat van onderwijs en hoe verder](https://wij-leren.nl/images/iconen/staat-van-onderwijs-en-hoe-verder-100.jpg)
![In gesprek om van werkdruk werkplezier te maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/in-gesprek-over-werkdruk-schoolleider-100.jpg)
![Met je team aan de slag om het werkplezier te vergroten](https://wij-leren.nl/images/iconen/in-gesprek-over-werkdruk-team-100.webp)
![Suggesties werkdruk vermindering](https://wij-leren.nl/images/iconen/suggesties-werkdruk-vermindering-100.jpg)
![Suggesties werkdruk vermindering](https://wij-leren.nl/images/iconen/suggesties-werkdruk-vermindering-100.jpg)
![Efficiënt werken in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/efficient-werken-tijd-energie-100.jpg)
![Efficiënt werken in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/efficient-werken-tijd-energie-100.jpg)
![Top 10 teacher needs](https://wij-leren.nl/images/iconen/top-10-teacher-needs-100.jpg)
![Meester Mark -2-](https://wij-leren.nl/images/iconen/meester-mark-vraagt-door-100.jpg)
![Meester Mark -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/meester-mark-draait-door-100.jpg)
![Het Alternatief](https://wij-leren.nl/images/iconen/het-alternatief-100.jpg)
![Startende leraren in het po en vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/startende-leraren-in-het-po-en-vo-100.jpg)
![Druk druk druk, slimmer organiseren in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/druk-druk-druk-100.jpg)
![Een leven lang vitaal in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-leven-lang-vitaal-in-het-onderwijs-100.jpg)
![Bewegen naar optimale arbeidsmobiliteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/bewegen-naar-optimale-arbeidsmobiliteit-100.jpg)
![Curriculum voor scholen breidt zich uit](https://wij-leren.nl/images/iconen/wat-scholen-allemaal-moeten-curriculum-100.jpg)
![Drie soorten beleid](https://wij-leren.nl/images/iconen/beleid-protocol-visie-verantwoording-100.jpg)
![Groepsplangedoe](https://wij-leren.nl/images/iconen/format-groepsplan-hgw-gedrag-spelling-100.jpg)
![Werkdruk bespreken](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-bespreekbaar-maken-100.jpg)
![Werkdruk normjaartaak](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-normjaartaak-100.jpg)
![Vier maatregelen tegen lerarentekort](https://wij-leren.nl/images/iconen/vier-maatregelen-lerarentekort-100.jpg)
![Organisatie als rotonde](https://wij-leren.nl/images/iconen/organisatie-als-rotonde-100.jpg)
![Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe organiseer je als school kwalitatief goed onderwijs? Tjipcast 044](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe krijg je hoopgeleide mensen met een WW-uitkering voor de klas?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)