Normjaartaak

De normjaartaak is de jaartaak van een fulltime leerkracht. Dit is vastgelegd in de CAO. In het primair onderwijs omvat deze taak 1659 uur. De verdeling daarvan is als volgt:

  • Lesgevende taak: 930 uur

  • Lesgebonden taken (35%x930): 325 uur

  • Deskundigheidsbevordering (10%): 166 uur

  • Taakuren: 238 uur

Bij parttimers is de verdeling naar rato van de werktijdfactor.

Dit is de theorie. In de praktijk geven de meeste leerkrachten aan dat de werkdruk flink hoger ligt. 

Gerelateerd

Veerkracht voor de Leerkracht
Veerkracht voor de Leerkracht
Beter omgaan met stress: preventie burn-out en reductie ziekteverzuim. Kennismakingsworkshops 2018
Veerkracht voor de leerkracht 
Timemanagement voor leraren
Timemanagement voor leraren
Meer regie over uw tijd en onderwijstaken
Medilex Onderwijs 
Regeldruk en administratie
Regeldruk en administratie: 5 vragen
Machiel Karels
40-urige werkweek
De 40-urige werkweek: lust of last?
Marjolein Zwik
Werkdruk verlagen
Hoe kun je werkdruk echt verlagen?
Michel Verdoorn
Werkdruk werkplezier
Van werkdruk naar werkplezier: versterk brede professionele basis
Angela Kouwenhoven
Werkdruk tips
Werkdruk? Wees zuinig op je professionals!
Machiel Karels
Startende leerkracht
De startende leerkracht
Angela Kouwenhoven
Werkdrukbeleving
De dooddoener die werkdrukbeleving heet...
Marjolein Zwik
Werkdruk en administratie
De bliksemafleiders in de discussie over werkdruk
Marjolein Zwik
Tips tegen werkdruk
Drie tips tegen werkdruk en stress in het onderwijs
Jaap Versfelt
Het Alternatief
Het Alternatief - weg met de afrekencultuur in het onderwijs!
Machiel Karels
Werkdruk normjaartaak
Flipping de normjaartaak: werkdruk in het onderwijs ontrafeld
Marjolein Zwik
Staat van de leraar
De Staat van de Leraar
Marjolein Zwik
Werkdruk werkgelegenheid
Van werkdruk naar werkgelegenheid
Marjolein Zwik
Werkdruk bespreken
Leraren en werkdruk: waarom mopperen in de koffiekamer niet werkt
Angela Kouwenhoven
Groepsplangedoe
Groepsplangedoe - Het baren van papieren tijgers
Paul Filipiak
Drie soorten beleid
Beleid, beleid en beleid
Harm Klifman










Effect van lerarenstress op henzelf en op hun leerlingen
Gestresste leraren: wat is hun invloed op leerlingen?
Relatie werkbelasting en vakkennis
Is er een relatie tussen ervaren werkbelasting en bekwaamheid?
Tijdsbesteding aan onderwijsontwikkeling mbo
Onderwijsontwikkeling: hoeveel tijd kost het een mbo-docent?
Passende professionalisering
Passend onderwijs vraagt om passende professionalisering
Ontwikkeling voorwaarden
Ontwikkeling van en voorwaarden voor Passend onderwijs
Ouderbeleid achterstandsleerlingen
Ouderbeleid in scholen met veel en weinig achterstandsleerlingen
Schrijf in voor de nieuwsbrief
[extra-breed-algemeen-kolom2]







Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.