Werkverdelingsplan
Het werkverdelingsplan is het plan op schoolniveau waarin staat welke werkzaamheden binnen de school worden uitgevoerd en wie dat doet. Dit wordt opgesteld door de directie in samenspraak met het team, waarbij de meerderheid moet instemmen met de inhoud.
Er geldt een maximale lessentaak van 940 uur (op fulltime basis, bij deeltijders geldt naar rato). Meer uren lesgeven kan alleen bij individuele overeenstemming tussen medewerker en leidinggevende hierover voorafgaand aan het schooljaar.
Per 1 augustus 2019 is het verplicht een werkverdelingsplan te hebben. Als het goed is, zijn er evenveel taken als beschikbare tijd van leerkrachten.
Door een oplopend lerarentekort krijgen scholen hun werkverdelingsplan soms niet sluitend en moeten er taken blijven liggen.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 12 augustus 2022
Gerelateerd
![Leidinggeven aan een professionele schoolcultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/Leidinggeven aan een professionele schoolcultuur wijleren.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Verantwoordelijkheid nemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/luc-stevens-leerkracht-onderwijs-100.jpg)
![Werkdruk werkgelegenheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-werkgelegenheid-100.jpg)
![Nieuw taakbeleid en werkverdelingsplan](https://wij-leren.nl/images/iconen/taakbeleid-cao-werkverdelingsplan-100.jpg)
![Werkdruk bespreekbaar maken (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-cao-primair-onderwijs-werktijdfactor-taakbeleid-100.jpg)
![Reflectie-instrument voor werkdruk en werkplezier](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-werkplezier-reflectie-ontwikkel-instrument-100.jpg)
![Werkdruk oplossen](https://wij-leren.nl/images/iconen/regels-in-de-onderwijsruimte-onderwijsinspectie-100.jpg)
![Tips tegen werkdruk](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-verspilling-controle-verbeterbord-tips-100.jpg)
![Werkdruk en administratie](https://wij-leren.nl/images/iconen/administratie-werkdruk-onderwijs-salaris-100.jpg)
![Werkdrukbeleving](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-beleving-100.jpg)
![Opgestapelde veranderingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-overtuigingen-ontwikelingen-100.jpg)
![Regeldruk en administratie](https://wij-leren.nl/images/iconen/regeldruk-administratie-100.jpg)
![Ontspannen lesgeven tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-in-het-onderwijs-100.jpg)
![40-urige werkweek](https://wij-leren.nl/images/iconen/40-urige-werkweek-werkdruk-100.jpg)
![Werkdruk verlagen](https://wij-leren.nl/images/iconen/tips-werkdruk-onderwijs-100.jpg)
![Persoonlijk meesterschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonlijk-meesterschap-100.jpg)
![Werkdruk werkplezier](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-werkdruk-naar-werkplezier-100.jpg)
![Werkdruk en het stellen van grenzen](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-professionele-cultuur-grenzen-aangeven-100..jpg)
![De noodzaak van een teamcoach om als team doelen te behalen](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-met-teacher-leadership-100.jpg)
![In gesprek om van werkdruk werkplezier te maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/in-gesprek-over-werkdruk-schoolleider-100.jpg)
![Met je team aan de slag om het werkplezier te vergroten](https://wij-leren.nl/images/iconen/in-gesprek-over-werkdruk-team-100.webp)
![Meester Mark -2-](https://wij-leren.nl/images/iconen/meester-mark-vraagt-door-100.jpg)
![Meester Mark -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/meester-mark-draait-door-100.jpg)
![Startende leraren in het po en vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/startende-leraren-in-het-po-en-vo-100.jpg)
![Een leven lang vitaal in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-leven-lang-vitaal-in-het-onderwijs-100.jpg)
![Drie soorten beleid](https://wij-leren.nl/images/iconen/beleid-protocol-visie-verantwoording-100.jpg)
![Werkdruk bespreken](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-bespreekbaar-maken-100.jpg)
![Vier maatregelen tegen lerarentekort](https://wij-leren.nl/images/iconen/vier-maatregelen-lerarentekort-100.jpg)
![Hoe kicken we af van zinloze routines? Tjipcast 018](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe organiseer je als school kwalitatief goed onderwijs? Tjipcast 044](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe krijg je hoopgeleide mensen met een WW-uitkering voor de klas?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat doen scholen aan het oplossen van het lerarentekort?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)