Overlegmodel taakbeleid (deel 1 artikel CAO PO) - geldig tot 1-8-2019
Het overlegmodel werd als term gebruikt vóór 2019. Sinds die tijd wordt de term werkmodel gebruikt.
In het overlegmodel werden afspraken gemaakt over het totaal aan werkzaamheden dat binnen de school moeten worden uitgevoerd en door wie. Er gold een individuele opslagfactor (zie opslagfactor) in plaats van een algemene. Deze kan van veel factoren afhangen, zoals bijvoorbeeld groepsgrootte, ervaring van de leerkracht, aantal zorgkinderen, etc. Het overlegmodel kon slechts worden ingevoerd na een invoeringsprocedure langs GMR en PMR. Ook moest een meerderheid van de medewerkers op een school instemmen. Dit moest elke 3 jaar opnieuw gebeuren.
Lukte het niet om instemming te krijgen, dan gold het basismodel.
Per 1 augustus 2019 zijn het overlegmodel en basismodel komen te vervallen. Er gelden nieuwe regels en er is één werkmodel waarvoor een maximale lestaak geldt van 940 uur.
Zie verder:
Taakberekingen werkverdelingsplan basisonderwijs
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 11 oktober 2022
Gerelateerd
![Positief leiderschap vanuit transactionele analyse](https://wij-leren.nl/images/iconen/Positief leiderschap TA wijleren.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Werkdruk onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/luc-stevens-werkdruk-onderwijs-100.jpg)
![Onderwijs2032 professionalisering](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs2032-als-nadere-professionalisering-100.jpg)
![Nieuw taakbeleid en werkverdelingsplan](https://wij-leren.nl/images/iconen/taakbeleid-cao-werkverdelingsplan-100.jpg)
![Visualiseren van werkprocessen in stroomschema's](https://wij-leren.nl/images/iconen/stroomschema-processen-visualiseren-checklist-100.jpg)
![Werkdruk bespreekbaar maken (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/cao-primair-onderwijs-normjaartaak-opslagfactor-deeltijd-100.jpg)
![Werkdruk bespreekbaar maken (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-cao-primair-onderwijs-werktijdfactor-taakbeleid-100.jpg)
![Werkdruk oplossen](https://wij-leren.nl/images/iconen/regels-in-de-onderwijsruimte-onderwijsinspectie-100.jpg)
![Werkdruk en administratie](https://wij-leren.nl/images/iconen/administratie-werkdruk-onderwijs-salaris-100.jpg)
![Werkdrukbeleving](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-beleving-100.jpg)
![Ontspannen lesgeven tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-in-het-onderwijs-100.jpg)
![40-urige werkweek](https://wij-leren.nl/images/iconen/40-urige-werkweek-werkdruk-100.jpg)
![Zzp-ers in het onderwijs en gevolgen van de uitspraak Hoge Raad](https://wij-leren.nl/images/iconen/zzp-onderwijs-uitspraak-hoge-raad-100.jpg)
![Het waarom en het hoe van veranderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/aan-de-slag-met-onderwijsvernieuwing-100.jpg)
![Handboek onderwijsrecht](https://wij-leren.nl/images/iconen/handboek-onderwijsrecht-100.jpg)
![Veranderend toezicht onderwijsinspectie](https://wij-leren.nl/images/iconen/veranderend-toezicht-100..jpg)
![Drie soorten beleid](https://wij-leren.nl/images/iconen/beleid-protocol-visie-verantwoording-100.jpg)
![Schoolleider als hitteschild](https://wij-leren.nl/images/iconen/hitteschild-doorgeefluik-100.jpg)
![Vier maatregelen tegen lerarentekort](https://wij-leren.nl/images/iconen/vier-maatregelen-lerarentekort-100.jpg)
![Hoe kicken we af van zinloze routines? Tjipcast 018](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe organiseer je als school kwalitatief goed onderwijs? Tjipcast 044](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe krijg je hoopgeleide mensen met een WW-uitkering voor de klas?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat doen scholen aan het oplossen van het lerarentekort?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
37 basismodel taakbeleid
35 cao
31 deeltijd werken
58 normjaartaak
25 onderwijs arbodienst
41 onderwijsrecht
83 werkdruk
28 werktijdfactor