Rekenen
Rekenen behoort samen met spelling, technisch lezen en begrijpend lezen tot de hoofdvakgebieden op de basisschool. Er wordt ook wel gesproken van reken-wiskundeonderwijs.
Met rekenen worden een aantal bewerkingen aangeduid die op getallen worden uitgevoerd. Deze bewerkingen zijn: optellen - aftrekken - vermenigvuldigen - delen - machtsverheffen - worteltrekken.
- Wiskundig inzicht en handelen.
- Getallen en bewerkingen.
- Meten en meetkunde.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 1 augustus 2022
Gerelateerd
![Wat kun je wel en niet met toetsen in het onderwijs?](https://wij-leren.nl/images/iconen/screen-8908.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![De intern begeleider als kwaliteitscoördinator](https://wij-leren.nl/images/iconen/De intern begeleider als kwaliteitscoördinator.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Rekenen met een efficiente strategie](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenen-drieslagmodel-efficiente-strategie-100.jpg)
![Tips voor thuis rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenen-tips-thuisonderwijs-100.jpg)
![Klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen1](https://wij-leren.nl/images/iconen/klokkijken-kinderen-taaldenk-problemen-1a.jpg)
![Diagnosticerend onderwijzen bij rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenproblemen-dyscalculie-100.jpg)
![Voorkomen van rekenproblemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenproblemen-100.jpg)
![Memoriseren van splitsingen tot tien](https://wij-leren.nl/images/iconen/memoriseren-splitsingen-tot-10-rekenen-100.jpg)
![Veelgestelde vragen over de vertaalcirkel](https://wij-leren.nl/images/iconen/veelgestelde-vragen-over-de-vertaalcirkel-100.jpg)
![Rekenachterstand wegwerken](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenen-dyscalculie-instructie-oefenen-100.jpg)
![Vertaalcirkel 3](https://wij-leren.nl/images/iconen/vertaalcirkel-3-begrip-inzicht-zwakke-rekenaars-100.jpg)
![Vertaalcirkel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/vertaalcirkel-1-begrip-inzicht-zwakke-rekenaars-100.jpg)
![Vertaalcirkel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/vertaalcirkel-2-begrip-inzicht-zwakke-rekenaars-100.jpg)
![De vertaalcirkel hulpmiddel](https://wij-leren.nl/images/iconen/vertaalcirkel-diagnostiek-rekenen-erwd-100.jpg)
![Vertaalcirkel kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/vertaalcirkel-kleuters-rekenen-100.jpg)
![Referentieniveau 1F](https://wij-leren.nl/images/iconen/passende-perspectieven-rekenen-sbo-so-100.jpg)
![Tips zwakke rekenaars](https://wij-leren.nl/images/iconen/zwakke-rekenaars-kiezen-doelen-tips-100.jpg)
![Beter rekenonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-reken-wiskunde-onderwijs-100.jpg)
![Rekenproces in de rekenles](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenproblemen-erwd-100.jpg)
![Singapore rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenen-singapore-rekenwonders-100.jpg)
![Leerlijn rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerlijn-rekenen-100.jpg)
![Tafels leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/tafels-leren-100.jpg)
![Schatten en rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/schatten-rekenen-100.jpg)
![Opbrengstgericht werken en rekenproblemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/opbrengst-rekenproblemen-100.jpg)
![Citotoets rekenen groep 1 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/citotoets-rekenen-groep-1-2-100.jpg)
![Rekenen automatiseren](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenen-automatiseren-100.jpg)
![Leerlijnen de baas](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerlijnen-rekenen-wiskunde-100.jpg)
![Fase jonge schoolkind](https://wij-leren.nl/images/iconen/fase-het-jonge-schoolkind-100.jpg)
![Anders beginnen met vermenigvuldigen en delen](https://wij-leren.nl/images/iconen/beginnen-vermenigvuldigen-delen-100.jpg)
![Rekenonderwijs kleuters met de vertaalcirkel](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenonderwijs-kleuters-vertaalcirkel-100.jpg)
![Rekenonderwijs kleuters met de vertaalcirkel](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenonderwijs-kleuters-vertaalcirkel-100.jpg)
![Rekenen koppeling verhaal-som](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenen-koppeling-verhaal-som-100.jpg)
![Rekenen koppeling verhaal-som](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenen-koppeling-verhaal-som-100.jpg)
![Criteria methode rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-keuzeproces-methode-rekenen-oefensoftware-100.jpg)
![Hulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen-2](https://wij-leren.nl/images/iconen/klokkijken-kinderen-taaldenk-problemen-2-100.jpg)
![Hulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen-2](https://wij-leren.nl/images/iconen/klokkijken-kinderen-taaldenk-problemen-2-100.jpg)
![Taalproblemen bij formeel rekenen deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalproblemen-formeel-rekenen-1-100.jpg)
![Rekenen basisdidaktiek materiaal deel twee](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenen-basisdidaktiek-materiaal-2-100.jpg)
![Speciale taalhulp bij rekenen van formele sommen - 3](https://wij-leren.nl/images/iconen/speciale-taalhulp-rekenen-3-100.jpg)
![Speciale taalhulp rekenen logopedie -4](https://wij-leren.nl/images/iconen/speciale-taalhulp-rekenen-rt-logopedie-4-100.jpg)
![Hulp voor stress en faalangst bij rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hulp-stress-faalangst-rekenen-5-100.jpg)
![Hulp voor stress en faalangst bij rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hulp-stress-faalangst-rekenen-5-100.jpg)
![Het nut van kolomsgewijs rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/kolomsgewijs-rekenen-cijferen-100.jpg)
![Kleuters laten leren en ontdekken in de rekenhoek](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleuters-rekenhoek-100.jpg)
![Doorstroom van twee naar drie met rekendoelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/doorstroom-kleuters-groep-3-rekendoelen-100..jpg)
![Uitdagend rekenmateriaal](https://wij-leren.nl/images/iconen/uitdagend-rekenmateriaal-voor-goede-rekenaars-100.jpg)
![Subiteren stimuleren door middel van spelletjes](https://wij-leren.nl/images/iconen/subiteren-100.jpg)
![Referentieniveaus basisonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/referentieniveaus-eindtoets-basisonderwijs-100.jpg)
![Hoe de eindtoets het curriculum en het onderwijsmodel bepaalt](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsing-in-het-basisonderwijs-karen-heij-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen rekenen-wiskunde (6)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-rekenen-wiskunde-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-hoofdrekenen-overig-100.jpg)
![Overzicht LVS-toetsen en toelichting](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-intro-overzicht-100.jpg)
![Beoordeling LVS toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen rekenen-wiskunde (6)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-rekenen-wiskunde-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-hoofdrekenen-overig-100.jpg)
![Overzicht LVS-toetsen en toelichting](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-intro-overzicht-100.jpg)
![Impact van rekenwedstrijden](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenwedstrijd-voordelen-100.jpg)
![Werken met digitale methode](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-met-digitale-methode-8-vragen-100.jpg)
![Wie is er bang voor wiskunde](https://wij-leren.nl/images/iconen/wie-is-er-bang-voor-wiskunde-100.jpg)
![Gecijferd bewustzijn](https://wij-leren.nl/images/iconen/Werkmap-Gecijferd-bewustzijn-100.jpg)
![Effectief rekenonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/effectief-rekenonderwijs-op-de-basisschool-100.jpg)
![Rekenonderwijs kan anders!](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenonderwijs-kan-anders-100.jpg)
![De lerende mens](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-lerende-mens-100.jpg)
![Natuurlijk, buiten rekenen!](https://wij-leren.nl/images/iconen/natuurlijk-buiten-rekenen-100.jpg)
![Voorkom (ernstige) rekenproblemen, 7 aanraders](https://wij-leren.nl/images/iconen/voorkom-ernstige-rekenproblemen2-100.jpg)
![RekenReis](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenreis-100.jpg)
![Is het tijd om ons onderwijs anders vorm te geven? Tjipcast 011](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
21 drieslagmodel
19 handelingsmodel
20 hoofdlijnenmodel
46 laaggeletterdheid
57 protocol erwd
45 wiskunde
![Lang als een slang](https://wij-spelen.nl/images/iconen/lang-als-een-slang-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Quatrata](https://wij-spelen.nl/images/iconen/quatrata-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![5 minuten Rekenen](https://wij-spelen.nl/images/iconen/5_minuten_rekenen-100.png)
![](img/linkwl.png)
![Team Building](https://wij-spelen.nl/images/iconen/teambuilding-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Classifico](https://wij-spelen.nl/images/iconen/classifico-dobbelstenenparade-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Vormritme](https://wij-spelen.nl/images/iconen/vormritme-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Telstraatje](https://wij-spelen.nl/images/iconen/telstraatje-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Bouw een huis](https://wij-spelen.nl/images/iconen/bouw-een-huis-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Memoli](https://wij-spelen.nl/images/iconen/memoli-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Een andere kijk](https://wij-spelen.nl/images/iconen/een-andere-kijk-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Plus- en Minmaatje](https://wij-spelen.nl/images/iconen/plusmaatje-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Samen bouwen](https://wij-spelen.nl/images/iconen/samen-bouwen-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Zoek en vind - Schaduw en contour](https://wij-spelen.nl/images/iconen/zoek-en-vind-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Slakkenhuis](https://wij-spelen.nl/images/iconen/slakkenhuis-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Dwarsbomen](https://wij-spelen.nl/images/iconen/Dwarsbomen-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Cijferspelmat](https://wij-spelen.nl/images/iconen/cijferspelmat-100.jpg)
![](img/linkwl.png)