Protocol ERWD
Het Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie (ERWD) biedt een stappenplan voor passend rekenwiskundeonderwijs wanneer de rekenwiskundige ontwikkeling van een leerling niet optimaal verloopt.
Het Protocol ERWD richt zich op het rekenwiskunde-onderwijs aan alle leerlingen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar in het basisonderwijs, het speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs.
Het protocol is geschreven voor iedereen die zich direct of indirect bezighoudt met rekenwiskunde-onderwijs binnen de school en daaromheen, maar bevat ook nuttige informatie voor ouders.
Gerelateerd
congres

Rekenen met kleuters
Beginnende gecijferdheid in groep 1 en 2
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs


Hulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen (1).
Jeanne Buijks

Diagnosticerend onderwijzen bij rekenen.
Korstiaan Karels

Voorkomen van rekenproblemen - protocol dyscalculie
Korstiaan Karels

Processen zijn cool: werken met stroomschema's
Theo Wildeboer

Hoe leer je kinderen splitsen?
Ceciel Borghouts

De vertaalcirkel
Ceciel Borghouts

De Vertaalcirkel 3 Werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars
Ceciel Borghouts

De Vertaalcirkel 1 werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars
Ceciel Borghouts

De Vertaalcirkel 2 Werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars
Ceciel Borghouts

De Vertaalcirkel als diagnostisch hulpmiddel
Ceciel Borghouts

De Vertaalcirkel bij kleuters
Ceciel Borghouts

Kiezen in rekendoelen met leerroutes van Passende Perspectieven
Nina Boswinkel

Durf te kiezen in doelen: 19 tips voor zwakke rekenaars
Nina Boswinkel

Op weg naar beter rekenonderwijs
Dolf Janson

Het rekenproces in de rekenles - protocol ERWD
Korstiaan Karels

Singapore Rekenen - Rekenwonders
Korstiaan Karels

Leerlijn rekenen - Wie kan delen, kan vermenigvuldigen
Martie de Pater

Leren vermenigvuldigen: meer dan tafels leren!
Martie de Pater

Een schatter kan niet zonder redeneren
Dolf Janson

Herkenbare rekenproblemen en persoonlijke doelen
Dolf Janson

Spelen of Toetsen - kansen voor wiskundige ontwikkeling
Martie de Pater

Het effect van gericht automatiseren van rekenvaardigheden
Marjolein Zwik

De leerlijnen de baas
Martie de Pater

Criteria keuzeproces methode rekenen
Korstiaan Karels

Hulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen (2)
Jeanne Buijks

Hulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen (2)
Jeanne Buijks

Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 1 - Taalproblemen
Jeanne Buijks

Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 2 - Materiële leerfase
Jeanne Buijks

Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 3 - Speciale taalhulp
Jeanne Buijks

Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 4 - RT en logopedie
Jeanne Buijks

Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 5 - Stress en faalangst
Jeanne Buijks

Het nut van kolomsgewijs rekenen
Ceciel Borghouts

Wie is er bang voor Wiskunde?
Dick van der Wateren

Effectief Rekenonderwijs op de basisschool
Korstiaan Karels

Vloeiend van groep 2 naar 3
Marleen Legemaat

Goed leren rekenen op de basisschool: Tjipcast 005
redactie

Geeft lange toetstijd eerlijk beeld van rekenvaardigheid?

Hoe leer je effectief automatiseren en memoriseren bij rekenen?

Hoe stimuleer je het dagelijks gebruik van rekenen bij zeer moeilijk lerende kinderen?

Digitale versus papieren methode: waneer leer je beter rekenen?

Helpen concrete materialen bij rekenonderwijs?

Hoe leer je kinderen klokkijken?

Helpt overleg met klasgenoten bij het oplossen van rekenproblemen?

Welke didactische strategieën helpen je bij rekenen en wiskunde?

Authentieke rekencontext: spreekt dat aan?

Zelfwerkzaamheid en groepswerk in het rekenonderwijs

Naar verdieping van het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool

Gebruik van animaties bij rekenen in het basisonderwijs

Verbeteren van rekenvaardigheid mbo-leerlingen met een serious game

Differentiatie in de rekenles in het mbo

Digitaal oefenen en ouderbetrokkenheid bij taal- en rekenprestaties in het voortgezet onderwijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]