Schrijfontwikkeling
De schrijfontwikkeling is het ontwikkelen van het schrijfgedrag. Het gaat hierbij om de ontwikkeling in de vroege jeugd.
Fasen schrijfontwikkeling
De schrijfontwikkeling bestaat uit verschillende fasen:
- Fase 1. Het tekenen. In deze fase is er nog geen verschil zichtbaar tussen tekenen en schrijven.
- Fase 2. Krabbelen. Een kind in deze fase geeft woorden weer met krabbels.
- Fase 3. Ketens letterachtige vormen of letters. In deze fase beseft een kind dat woorden weergegeven worden door reeksen abstracte tekens. Ook heeft het kind door dat deze tekens bij elk woord in een andere volgorde staan.
- Fase 4. Het gebruiken van één of enkele letters voor het hele woord. Een kind in deze fase schrijft net zo goed van links naar rechts als van rechts naar links.
- Fase 5. Invented spelling. In deze fase schrijft het kind de klanken zoals hij ze hoort. Deze spontane spelling verandert geleidelijk in spelling volgens de gebruikelijke regels.
(Bron: Bus e.a., 1991)
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 3 december 2021
Gerelateerd
Scholing

Neuropsychologie en executieve functies
Hoe werkt het brein van kinderen? Wat past bij welke leeftijdsfase?
oo.nl
oo.nl

Lespakket

Veilig van A naar B met Streetwise Digitaal
Probeer de nieuwe digitale leerlijn van de ANWB schooljaar 2023-2024 gratis uit. Meld je nu aan!
ANWB
ANWB



Spellingvaardigheid en leren spellen (2) - de speller.
Anna Bosman

Spellingvaardigheid en leren spellen (3) - de instructie.
Anna Bosman

Spellingvaardigheid en leren spellen (4) - instructiemethoden.
Anna Bosman

Lezenderwijs leren schrijven, en andersom
René Leverink

Leren spellen: de klanken bepalen de letters
Dolf Janson

Spellingvaardigheid en leren spellen (5) - toetsen
Anna Bosman

Zo leer je kinderen lezen en spellen
Anna Bosman

Spellingbewustzijn kan met een korte training gestimuleerd worden
Anna Bosman

Leren stellen en niet vergeten correct te spellen - Het succes van de zelfcorrectietraining
Anna Bosman

Opbrengstgericht lesgeven bij spelling
Dolf Janson

Leren leerlingen beter schrijven door afstandsonderwijs?
Nellianne van Schaik

Fonologische vaardigheden -1-
Jeanne Buijks

Fonologische zwakte - Speciale hulp bij aanvankelijk schrijven/spelling/dictee -10-
Jeanne Buijks

Mythes rond de spellingdidactiek
Dolf Janson

Aan de slag met handschriftonderwijs
Marleen Legemaat

Enkele overdenkingen bij Schnabel I #onderwijs2032
Marjolein Zwik

Dyslexie of leesprobleem? Tjipcast 025
redactie

Vier jaar! Hoe stimuleer je een soepele overgang naar de basisschool?

Welk effect hebben leesmethodes?

Welke hulpstap is voor leerlingen effectief bij het leren spellen?

Wat is helpend ter bevordering van sociale vaardigheden en executieve functies van volwassenen?

Hoe versterk je online het actief leren van volwassen NT2-deelnemers?

Zijn ondersteuningskaarten helpend bij dyslexie en rekenproblemen?

Hardop denken: goede strategie voor volwassen leerders?

Leerlingen met een onvoldoende taalbasis: hoe toets je rekenvaardigheden?

Is het leren van verschillende scripts zwaar voor laaggeletterden?

Wat is de beste didactische aanpak voor zwakke lezers?

Vergelijkend onderzoek leesprestaties groep 6 basisonderwijs - PIRLS 2016

Effecten van een digitaal leermiddel bij het leren lezen

Leesvaardig door digitale leeskilometers in groep 3: Differentiatie door inzet van ICT

Vliegwielen voor begrijpend lezen in het basisonderwijs

GAS geven: doelgericht werken aan taal en lezen in Passend Onderwijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]