Schrijfontwikkeling
De schrijfontwikkeling is het ontwikkelen van het schrijfgedrag. Het gaat hierbij om de ontwikkeling in de vroege jeugd. Deze schrijfontwikkeling bestaat uit verschillende fasen:
- Fase 1. Het tekenen. In deze fase is er nog geen verschil zichtbaar tussen tekenen en schrijven.
- Fase 2. Krabbelen. Een kind in deze fase geeft woorden weer met krabbels.
- Fase 3. Ketens letterachtige vormen of letters. In deze fase beseft een kind dat woorden weergegeven worden door reeksen abstracte tekens. Ook heeft het kind door dat deze tekens bij elk woord in een andere volgorde staan.
- Fase 4. Het gebruiken van één of enkele letters voor het hele woord. Een kind in deze fase schrijft net zo goed van links naar rechts als van rechts naar links.
- Fase 5. Invented spelling. In deze fase schrijft het kind de klanken zoals hij ze hoort. Deze spontane spelling verandert geleidelijk in spelling volgens de gebruikelijke regels.
(Bron: Bus e.a., 1991)
Gerelateerd
cursus

Dyslexiecoach in het vo
Coachen en begeleiden van leerlingen met dyslexie
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs


Spellingvaardigheid en leren spellen (2) - de speller.
Anna Bosman

Spellingvaardigheid en leren spellen (3) - de instructie.
Anna Bosman

Spellingvaardigheid en leren spellen (4) - instructiemethoden.
Anna Bosman

Lezenderwijs leren schrijven, en andersom
René Leverink

Leren spellen: de klanken bepalen de letters
Dolf Janson

Spellingvaardigheid en leren spellen (5) - toetsen
Anna Bosman

Zo leer je kinderen lezen en spellen
Anna Bosman

Spellingbewustzijn kan met een korte training gestimuleerd worden
Anna Bosman

Leren stellen en niet vergeten correct te spellen - Het succes van de zelfcorrectietraining
Anna Bosman

Opbrengstgericht lesgeven bij spelling
Dolf Janson

Leren leerlingen beter schrijven door afstandsonderwijs?
Nellianne van Schaik

Aan de slag met handschriftonderwijs
Marleen Legemaat

Enkele overdenkingen bij Schnabel I #onderwijs2032
Marjolein Zwik

Dyslexie of leesprobleem? Tjipcast 025
redactie

Heeft aandacht voor verschillende tekstsoorten effect op leesvaardigheid?

Welke relatie bestaat er tussen passieve woordenschat en technisch lezen?

Kan je dictee aanpassen voor iemand met dyslexie en hoe?

Hoe maak je goed lesmateriaal voor het aanleren van Nederlands aan volwassenen?

Wat is de ondergrens voor beheersing van het Nederlands op de basisschool?

Wat draagt bij aan de integratie van taalonderwijs in alle vakken?

Hoe ontwerp je goed educatief beeldmateriaal voor taalzwakke leerlingen?

Is er verband tussen de kwaliteit van het leesonderwijs en laaggeletterdheid?

Meer lezen betekent beter lezen?

Hoe leren pabo-studenten beter schrijven?

Vergelijkend onderzoek leesprestaties groep 6 basisonderwijs - PIRLS 2016

Effecten van een digitaal leermiddel bij het leren lezen

Leesvaardig door digitale leeskilometers in groep 3: Differentiatie door inzet van ICT

Vliegwielen voor begrijpend lezen in het basisonderwijs

GAS geven: doelgericht werken aan taal en lezen in Passend Onderwijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]