Schrijfontwikkeling
De schrijfontwikkeling is het ontwikkelen van het schrijfgedrag. Het gaat hierbij om de ontwikkeling in de vroege jeugd.
Fasen schrijfontwikkeling
De schrijfontwikkeling bestaat uit verschillende fasen:
- Fase 1. Het tekenen. In deze fase is er nog geen verschil zichtbaar tussen tekenen en schrijven.
- Fase 2. Krabbelen. Een kind in deze fase geeft woorden weer met krabbels.
- Fase 3. Ketens letterachtige vormen of letters. In deze fase beseft een kind dat woorden weergegeven worden door reeksen abstracte tekens. Ook heeft het kind door dat deze tekens bij elk woord in een andere volgorde staan.
- Fase 4. Het gebruiken van één of enkele letters voor het hele woord. Een kind in deze fase schrijft net zo goed van links naar rechts als van rechts naar links.
- Fase 5. Invented spelling. In deze fase schrijft het kind de klanken zoals hij ze hoort. Deze spontane spelling verandert geleidelijk in spelling volgens de gebruikelijke regels.
(Bron: Bus e.a., 1991)
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 3 december 2021
Gerelateerd
Congres
Leesproblemen en dyslexie
Herken en begeleid leerlingen met stagnaties bij lezen
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs
Webinar
Taalontwikkeling en taalbeleid
Gratis webinar met Karen Heij
Wij-leren.nl Academie
Wij-leren.nl Academie
Passend Onderwijs
Meer inzicht in gedrag leerling met Aurecool.
Aurecool ondersteunt jou bij begrijpen en bevorderen van de soc-emo ontwikkeling van elke leerling.
Aurecool
Aurecool
Spellingvaardigheid en leren spellen (2) - de speller.
Anna Bosman
Spellingvaardigheid en leren spellen (3) - de instructie.
Anna Bosman
Spellingvaardigheid en leren spellen (4) - instructiemethoden.
Anna Bosman
Lezenderwijs leren schrijven, en andersom
René Leverink
Leren spellen: de klanken bepalen de letters
Dolf Janson
Spellingvaardigheid en leren spellen (5) - toetsen
Anna Bosman
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Anna Bosman
Spellingbewustzijn kan met een korte training gestimuleerd worden
Anna Bosman
Leren stellen en niet vergeten correct te spellen - Het succes van de zelfcorrectietraining
Anna Bosman
Opbrengstgericht lesgeven bij spelling
Dolf Janson
Leren leerlingen beter schrijven door afstandsonderwijs?
Nellianne van Schaik
Fonologische vaardigheden -1-
Jeanne Buijks
Fonologische zwakte - Speciale hulp bij aanvankelijk schrijven/spelling/dictee -10-
Jeanne Buijks
Mythes rond de spellingdidactiek
Dolf Janson
Aan de slag met handschriftonderwijs
Marleen Legemaat
Enkele overdenkingen bij Schnabel I #onderwijs2032
Marjolein Zwik
Dyslexie of leesprobleem? Tjipcast 025
redactie
[extra-breed-algemeen-kolom2]