Dyslexieverklaring
Dyslexieverklaring
Een dyslexieverklaring is een verklaring die aantoont dat de leerling dyslexie heeft. Alleen psychologen of orthopedagogen die speciaal daarvoor opgeleid zijn mogen een dyslexieverklaring geven. Kinderen kunnen vanaf groep vier een dyslexieverklaring krijgen. Met een dyslexieverklaring heeft de school formeel meer ruimte om rekening te houden met de dyslectische leerling. Enkele voordelen van een dyslexieverklaring zijn:
- De leerling kan extra tijd krijgen bij toetsen.
- De leerling krijgt extra mogelijkheden bij luistertoetsen, bijvoorbeeld een DaisySpeler.
- De leerling mag uitvergrootte proefwerken maken, zodat de letters duidelijk zichtbaar zijn.
- De leerling mag toetsen op de computer maken met de spellingscontrole.
Gerelateerd

Dyslexie - kenmerken - tips aanpak
Arja Kerpel

Naar een brede begeleiding van dyslexie in het basisonderwijs
Terry van de Beek

Behandeling van dyslexie met de FL methode
Anna Bosman

Depressie en angst bij basisschoolleerlingen met dyslexie
Anna Bosman

Positieve ervaringen met het lettertype ‘Dyslexie’: Een placebo effect?
Anna Bosman

Eindexamen doen met dyslexie in 2015. Een verhaal uit de praktijk.
Terry van de Beek

Dyslexie - tips voor de leerkracht
Anton Horeweg

Dyslexie tijdig signaleren - Het komt vanzelf wel?
Terry van de Beek

Verschillende aangepaste leesvormen en hun ondersteuning
Anneke Wijtvliet

De gave van dyslexie
Arja Kerpel

Dit is dyslexie - achtergrond en aanpak
Marleen Legemaat

Ontwikkelingsdyslexie: Maken wij kinderen dyslectisch?
Ewald Vervaet

Heeft èlke dyslecticus dyslexie?
Teije de Vos

Wat zijn adviezen voor rekentaal bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis?

Hoe bevorder je lezen?

Welke samenhang is er tussen handschrift- en leesproblemen?

Helpt klappen in lettergrepen om foneembewustzijn bij jonge kinderen te ontwikkelen?

Hoe effectief is het gebruik van leesstrategieën in het vmbo?

Aanleren van klank-letterkoppelingen in groep 2: zinvol!

Welke leerprincipes zijn nodig voor lezen en spellen in groep 3?

Wat is effectief leesonderwijs voor zwakke lezers?

Mbo-studenten met dyslexie: welke ondersteuning helpt?

Gaan leesprestaties omhoog door modeling en leesstrategie-onderwijs?

Hoe stimuleer je zwakke lezers in groep 3?

Goede lezers: hoe hou je hen gemotiveerd?

Heeft het leren van Frans of Spaans invloed op dyslexie?

Hoe kan lezen in groep 5 effectief worden verbeterd?

Ontwikkelingsgericht onderwijs: kun je leren lezen zonder lesmethode?

Welke relatie is er tussen (tekst)begrip en leerprestaties?

Welk effect heeft tutorlezen op de ontwikkeling van technische leesvaardigheid?

Welke relatie is er tussen technisch lezen en spellen in groep 3?

Lezende kleuters: hoe help je hen verder?

Vrij lezen: welk effect heeft dat op het leerklimaat?

Vergelijkend onderzoek leesprestaties groep 6 basisonderwijs - PIRLS 2016

Effecten van een digitaal leermiddel bij het leren lezen

Leesvaardig door digitale leeskilometers in groep 3: Differentiatie door inzet van ICT

Vliegwielen voor begrijpend lezen in het basisonderwijs

GAS geven: doelgericht werken aan taal en lezen in Passend Onderwijs

Verbetering leesvaardigheid voor zaakvakken

Ontwikkeling van begrijpend lezen in het basisonderwijs

Rol van de woordenschat bij de ontwikkeling van begrijpend lezen

Leren lezen met mentale voorstellingen

Leergedrag kleuters legt belangrijke basis voor het leren lezen
[extra-breed-algemeen-kolom2]