Dyslexieverklaring
Dyslexieverklaring
Een dyslexieverklaring is een verklaring die aantoont dat de leerling dyslexie heeft. Alleen psychologen of orthopedagogen die speciaal daarvoor opgeleid zijn mogen een dyslexieverklaring geven. Kinderen kunnen vanaf groep vier een dyslexieverklaring krijgen. Met een dyslexieverklaring heeft de school formeel meer ruimte om rekening te houden met de dyslectische leerling. Enkele voordelen van een dyslexieverklaring zijn:
- De leerling kan extra tijd krijgen bij toetsen.
- De leerling krijgt extra mogelijkheden bij luistertoetsen, bijvoorbeeld een DaisySpeler.
- De leerling mag uitvergrootte proefwerken maken, zodat de letters duidelijk zichtbaar zijn.
- De leerling mag toetsen op de computer maken met de spellingscontrole.
Gerelateerd
Masterclass

Aan de slag met schooltaalwoorden
Beter leren lezen door een goede schooltaalwoordenschat
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs


Dyslexie - kenmerken - tips aanpak
Arja Kerpel

Verschillende aangepaste leesvormen en hun ondersteuning
Anneke Wijtvliet

Dyslexie tijdig signaleren - Het komt vanzelf wel?
Terry van de Beek

Dyslexie - tips voor de leerkracht
Anton Horeweg

Naar een brede begeleiding van dyslexie in het basisonderwijs
Terry van de Beek

Positieve ervaringen met het lettertype ‘Dyslexie’: Een placebo effect?
Anna Bosman

Depressie en angst bij basisschoolleerlingen met dyslexie
Anna Bosman

Behandeling van dyslexie met de FL methode
Anna Bosman

Eindexamen doen met dyslexie in 2015. Een verhaal uit de praktijk.
Terry van de Beek

Dit is dyslexie - achtergrond en aanpak
Marleen Legemaat

De gave van dyslexie
Arja Kerpel

Ontwikkelingsdyslexie: Maken wij kinderen dyslectisch?
Ewald Vervaet

Heeft èlke dyslecticus dyslexie?
Teije de Vos

Dyslexie of leesprobleem? Tjipcast 025
redactie

Welk effect heeft tutorlezen op de ontwikkeling van technische leesvaardigheid?

Mbo-studenten met dyslexie: welke ondersteuning helpt?

Vrij lezen: welk effect heeft dat op het leerklimaat?

Wat zijn adviezen voor rekentaal bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis?

Hoe stimuleer je zwakke lezers in groep 3?

Goede lezers: hoe hou je hen gemotiveerd?

Wat is effectief leesonderwijs voor zwakke lezers?

Hoe bevorder je lezen?

Lezende kleuters: hoe help je hen verder?

Welke relatie is er tussen (tekst)begrip en leerprestaties?

Vergelijkend onderzoek leesprestaties groep 6 basisonderwijs - PIRLS 2016

Effecten van een digitaal leermiddel bij het leren lezen

Leesvaardig door digitale leeskilometers in groep 3: Differentiatie door inzet van ICT

Vliegwielen voor begrijpend lezen in het basisonderwijs

GAS geven: doelgericht werken aan taal en lezen in Passend Onderwijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]