Inclusief onderwijs (ION)
Inclusief onderwijs is een alternatief voor speciaal onderwijs waarbij de nadruk ligt op het aanvaarden van de verscheidenheid en gelijkwaardigheid van de leerlingen.
Bij inclusief onderwijs komen kinderen met een handicap of leerstoornis niet op het speciaal onderwijs en worden ze niet uit de gewone schoolomgeving weggehaald. In plaats daarvan wordt bij inclusief onderwijs de specifieke hulp naar het kind gebracht in de gewone school.
De extra ondersteuning die hiervoor nodig is, wordt doorgaans verzorgd door een school voor speciaal of buitengewoon onderwijs, of vanuit een regionaal expertisecentrum. Dit heet ambulante begeleiding.
Inclusief onderwijs gaat een stap verder dan geïntegreerd onderwijs. Daar ligt namelijk de nadruk op integratie van het kind en het is dan nodig dat het kind zich aanpast aan de bestaande schoolomgeving.
Bij inclusief onderwijs wordt de nadruk gelegd op het aanvaarden van de verscheidenheid: De school past zich aan aan de leerling en zijn mogelijkheden. Dit leidt bijvoorbeeld tot het loslaten van eindtermen omdat deze voor een inclusieleerling gewoon onmogelijk zijn. De leerling volgt dan volledig op een eigen traject.
Inclusief onderwijs zorgt er voor dat het kind kan opgroeien in de vertrouwde omgeving. Voorstanders stellen dat deze kinderen veel opsteken van klasgenoten door zich aan hen op te trekken.
Critici geven aan dat het leren van anderen tegenvalt, omdat het kind fysiek wel in dezelfde omgeving is, maar in werkelijkheid helemaal niet echt meedoet met het klasgebeuren.
Alhoewel inclusief onderwijs volgens de voorstanders bij tal van kinderen zeer goede resultaten geeft, wijzen recentelijke studies uit dat er ook nadelen aan verbonden zijn. De studies pleiten niet voor het afschaffen van inclusief onderwijs, maar wel voor een betere voorlichting aan ouders bij het al dan niet kiezen voor deze vorm van onderwijs.
Bij inclusief onderwijs komen kinderen met een handicap of leerstoornis niet op het speciaal onderwijs en worden ze niet uit de gewone schoolomgeving weggehaald. In plaats daarvan wordt bij inclusief onderwijs de specifieke hulp naar het kind gebracht in de gewone school.
De extra ondersteuning die hiervoor nodig is, wordt doorgaans verzorgd door een school voor speciaal of buitengewoon onderwijs, of vanuit een regionaal expertisecentrum. Dit heet ambulante begeleiding.
Inclusief onderwijs gaat een stap verder dan geïntegreerd onderwijs. Daar ligt namelijk de nadruk op integratie van het kind en het is dan nodig dat het kind zich aanpast aan de bestaande schoolomgeving.
Bij inclusief onderwijs wordt de nadruk gelegd op het aanvaarden van de verscheidenheid: De school past zich aan aan de leerling en zijn mogelijkheden. Dit leidt bijvoorbeeld tot het loslaten van eindtermen omdat deze voor een inclusieleerling gewoon onmogelijk zijn. De leerling volgt dan volledig op een eigen traject.
Inclusief onderwijs zorgt er voor dat het kind kan opgroeien in de vertrouwde omgeving. Voorstanders stellen dat deze kinderen veel opsteken van klasgenoten door zich aan hen op te trekken.
Critici geven aan dat het leren van anderen tegenvalt, omdat het kind fysiek wel in dezelfde omgeving is, maar in werkelijkheid helemaal niet echt meedoet met het klasgebeuren.
Alhoewel inclusief onderwijs volgens de voorstanders bij tal van kinderen zeer goede resultaten geeft, wijzen recentelijke studies uit dat er ook nadelen aan verbonden zijn. De studies pleiten niet voor het afschaffen van inclusief onderwijs, maar wel voor een betere voorlichting aan ouders bij het al dan niet kiezen voor deze vorm van onderwijs.
Zie verder:
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 13 december 2021
Gerelateerd
Scholing

Onderwijsvormen
De vele smaken in het onderwijs, op welke richt jij je pijlen?
oo.nl
oo.nl

Cursus & Materiaal

Kennis & vaardigheden m.b.t. de meldcode
Wil jij als leerkracht het verschil maken bij kinderen die thuis onveilig opgroeien? Kijk hoe Augeo daarbij helpt.
Augeo
Augeo

Congres

Kom naar Onderwijsinzicht - vr. 15 sep 2023
OnderwijsInzicht is het onderwijscongres voor beslissers & ICT coördinatoren PO-VO rond ICT in het onderwijs.
Kennisnet
Kennisnet

Lespakket

Veilig van A naar B met Streetwise Digitaal
Probeer de nieuwe digitale leerlijn van de ANWB schooljaar 2023-2024 gratis uit. Meld je nu aan!
ANWB
ANWB



Passend onderwijs op een basisschool - ondersteuningsplicht
Arja Kerpel

Samenwerkingsverbanden: de belangrijkste punten op een rij
Joost Karels

Passend Onderwijs: beweging van onderop
Peter de Vries

Het Ontwikkelingsperspectief als groeimodel
Korstiaan Karels

Waarom een ontwikkelingsperspectief meer is dan IQ en leerrendement
Noëlle Pameijer

De Brede School: passend onderwijs en integratie
Anke de Boer

Inzet klassenassistent belemmert integratie speciale leerlingen
Anke de Boer

Hoe zorgen we er in Nederland voor dat iedereen kan meedoen?
redactie

Passend onderwijs in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Onderwijsachterstand of leervertraging? Welke term gebruik je wanneer?

Wat zijn de effecten van ervaringsgericht leren?

Hoe geef je gestalte aan interdisciplinair opleiden op het mbo?

Hoe bevorder je eigenaarschap bij leerlingen met een licht verstandelijke beperking?

Hoe effectief is passend onderwijs op het mbo?

Wat kan een ambulant begeleider betekenen voor een leerkracht?

Mbo-studenten met dyslexie: welke ondersteuning helpt?

Is een app helpend voor mbo-studenten tijdens hun stage?

Wat beïnvloedt het schoolloopbaansucces in het VO?

Zorgleerlingen vergeleken in het reguliere en speciale basisonderwijs

GAS geven: doelgericht werken aan taal en lezen in Passend Onderwijs

Toegesneden instructievormen bij rekenonderwijs op (speciaal) basisonderwijs

Passend Onderwijs - kengetallen vervolgmeting

Verschillen in aanpak Passend Onderwijs basis- en middelbare scholen

MBO voortvarend aan de slag met Passend Onderwijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]