Leerstofaanbod
Het leerstofaanbod is de informatie die bij elk vak wordt aangeboden aan de leerlingen. Dit moet invulling geven aan de kerndoelen en de doelstellingen van de les. Het leerstofaanbod is gericht op kennisoverdracht en kennismaking met de diversiteit in de samenleving.
Goede lesmethodes zorgen voor een doorgaande lijn in het leerstofaanbod. Dat wil zeggen, dat de leerstof die in groep 6 aangeboden wordt, een logisch vervolg is op de leerstof in groep 5. De leerinhouden moeten aansluiten op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Als het goed is, werkt de leerkracht met een specifiek aanbod om de sociale competenties van de kinderen te ontwikkelen.
Bij het leerstofaanbod hoort ook het toerusten en vormen. Een onderdeel daarvan is het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 25 april 2022
Gerelateerd
![De intern begeleider als kwaliteitscoördinator](https://wij-leren.nl/images/iconen/De intern begeleider als kwaliteitscoördinator.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Hoe gebruik je de taxonomie van Bloom?](https://wij-leren.nl/images/iconen/Luk-Dewulf-2023-100.png)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Hoge verwachtingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rosenthaleffect-verwachtingen-leeropbrengsten-100.jpg)
![Stellingen #2032](https://wij-leren.nl/images/iconen/visie-onderwijs-2032-moreel-kompas-100.jpg)
![Leerinhouden](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerinhouden.jpg)
![Taxonomie-van-bloom](https://wij-leren.nl/images/iconen/taxonomie-van-bloom-1000.png)
![Taxonomie-van-bloom](https://wij-leren.nl/images/iconen/taxonomie-van-bloom-1000.png)
![Leerplan in beeld](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerplan-in-beeld-slo-gepersonaliseerd-leren-100.jpg)
![Hogere orde denken](https://wij-leren.nl/images/iconen/hogere-orde-denken-opdrachten-hoogbegaafd-kind-100.jpg)
![Leerwinst formatief toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-toetsen-begeleiding-voorwaarden-technieken-100.jpg)
![Taalgericht onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/taal-in-alle-vakken-100.jpg)
![Vakspecifiek verrijken](https://wij-leren.nl/images/iconen/vakspecifiek-verrijken-uitdagend-differentieren-100.jpg)
![Differentiatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/differentiatie-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Buitenschools leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/buitenschools-leren-ipc-curriculum-100.jpg)
![Werkdruk tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-passend-onderwijs-100.jpg)
![Excelleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/excellent-activeren-hoogbegaafd-100.jpg)
![Goede schoolteksten](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-goede-schooltekst-100.jpg)
![Cultuurcoördinator](https://wij-leren.nl/images/iconen/tien-jaar-cultuurcoordinatoren-100.jpg)
![Pictoverhalen lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/picto-verhalen-lezen-100.jpg)
![Grip op leesbegrip](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsen-evalueren-lezen-begrip-100.jpg)
![Vloeiend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/vloeiend-lezen-begrijpend-lezen-100.jpg)
![Overladenheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/overladenheid-curriculum-100.jpg)
![Samenlevingsgerichte school](https://wij-leren.nl/images/iconen/samenlevingsgerichte-school-100.jpg)
![Taalles als taallab](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalles-als-taallab-100.jpg)
![Vakintegratie; verschillende vormen om kennis te verbinden -een](https://wij-leren.nl/images/iconen/vakintegratie-kennis-verbinden-100.jpg)
![Vakintegratie, didactische aanpak-twee](https://wij-leren.nl/images/iconen/vakintegratie-didactische-aanpak-integrating-agent-100.jpg)
![Vakintegratie en leerkracht competenties](https://wij-leren.nl/images/iconen/vakintegratie-leerkracht-docent-competenties-100.jpg)
![Leerdoelen als uitgangspunt voor de lesinhoud](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerdoeldenken-definitie-opbrengst-100.jpg)
![leesonderwijs, hoe anders](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesonderwijs-wereldorienterend-lezen-100.jpg)
![In drie stappen naar leerdoelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerdoelen-drie-stappen-leerlijn-100.jpg)
![De invloed van classificatie op het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/classificatie-normen-100.jpg)
![Leerdoeldenken implementeren en organiseren](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerdoeldenken-implementeren-organiseren-100.jpg)
![Referentieniveaus basisonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/referentieniveaus-eindtoets-basisonderwijs-100.jpg)
![Overzicht LVS-toetsen en toelichting](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-intro-overzicht-100.jpg)
![Beoordeling LVS toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-100.jpg)
![Overzicht LVS-toetsen en toelichting](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-intro-overzicht-100.jpg)
![Werken met digitale methode](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-met-digitale-methode-8-vragen-100.jpg)
![Interdisciplinair samenwerken](https://wij-leren.nl/images/iconen/over-het-schoolhek-heen-100.jpg)
![Werkdruk bespreken](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-bespreekbaar-maken-100.jpg)
![Platform #onderwijs2032](https://wij-leren.nl/images/iconen/platform-onderwijs-2032-100.jpg)
![Vreemde talen onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/platform-onderwijs2032-vreemde-talen-onderwijs-100.jpg)
![Nationaal curriculum](https://wij-leren.nl/images/iconen/vorming-nationaal-curriculum-onderwijs-2032-100.jpg)
![Wat is tegenwoordig nog de waarde van kennis?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Het belang van maakonderwijs op de basisschool. Tjipcast 020](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is een lerende organisatie? En hoe word je het? Tjipcast 019](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Animatie: Zittenblijven en versnellen](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat zijn de meest hardnekkige onderwijsmythes? Tjipcast 030](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)