Sociale vaardigheden
Sociale vaardigheden zijn vaardigheden die betrekking hebben op de omgang en communicatie met anderen. Het gaat hierbij om het hebben van inzicht in andere mensen en de gevoelens van anderen en het beïnvloeden daarvan. Sociale vaardigheden zijn noodzakelijk voor het opbouwen en onderhouden van een relatie, om je staande te houden in de maatschappij en voor een goede samenwerking. Sociale vaardigheden kunnen verdeeld worden in vaardigheden die inzicht geven in de ander en vaardigheden voor de omgang met de ander. Voorbeelden van sociale vaardigheden zijn:
- Goed kunnen luisteren
- Aandacht hebben voor andermans gevoelens
- Conflicten oplossen
- Opkomen voor je eigen mening
- Omgaan met emoties
- Een gesprek gaande houden
In het basisonderwijs wordt veel aandacht gegeven aan sociale vaardigheden. Sommige kinderen zijn in aanleg erg sociaal vaardig, maar bij veel kinderen moet het nog (verder) ontwikkeld worden. Als kinderen vastlopen op sociaal gebied, kan een sociale vaardigheidstraining helpen.
Boek over sociale vaardigheden: Sel
sociaal-emotioneel leren als basis
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 6 december 2023
Gerelateerd
![Autismecoach in het vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/Autismecoach vo.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Het belang van spel voor jonge kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/opbrengstgericht-passend-onderwijs-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Coöperatieve leerstrategieën](https://wij-leren.nl/images/iconen/cooperatieve-leerstrategieen-handboek-cooperatief-leren-100.jpg)
![Sociale ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociaal-emotionele-ontwikkeling.jpg)
![Gedrag beïnvloeden](https://wij-leren.nl/images/iconen/attitude-gedrag-beinvloeden-100.jpg)
![Weerbaarheid in gymles](https://wij-leren.nl/images/iconen/psycho-fysieke-weerbaarheid-gymzaal-sociale-vaardigheden-100.jpg)
![Groepsdynamiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/sova-training-sociale-vaardigheid-groepsdynamiek-100.jpg)
![Onveilige hechting](https://wij-leren.nl/images/iconen/onveilige-hechting-neurobiologie-100.jpg)
![Inzicht in gevoelens](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociaal-emotionele-ontwikkeling-1.jpg)
![Inzicht in anderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociaal-emotionele-ontwikkeling-2.jpg)
![Weerbaar maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/weerbaar-maken-100.jpg)
![Sociaal emotionele vaardigheden](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociaal-emotionele-vaardigheden-100.jpg)
![De basishouding van de docent in de ontwikkeling van de leerling](https://wij-leren.nl/images/iconen/ego-ontwikkeling-regiefuncties-basishouding-100.jpg)
![Visie en beleid op onderwijs aan jonge kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/jonge-kind-onderwijs-visie-beleid-100.jpg)
![Overzicht LVS-toetsen en toelichting](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-intro-overzicht-100.jpg)
![Beoordeling LVS toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-100.jpg)
![Overzicht LVS-toetsen en toelichting](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-intro-overzicht-100.jpg)
![Werken in een kleuterwereld](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-in-een-kleuterwereld-100.jpg)
![SEL en gedrag in de groep](https://wij-leren.nl/images/iconen/sel-en-gedrag-in-de-groep-100.jpg)
![Theorieboek groepsdynamica](https://wij-leren.nl/images/iconen/theorieboek-groepsdynamica-grol-weerbaarheid-100.jpg)
![SEL](https://wij-leren.nl/images/iconen/SEL-100.jpg)
![Interactiewijzer](https://wij-leren.nl/images/iconen/Interactiewijzer-100.jpg)
![Sociaal? Vaardig!](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociaal-vaardig-steven-pont-100.jpg)
![Spelen in uitdagende hoeken](https://wij-leren.nl/images/iconen/spelen-in-uitdagende-hoeken-100.jpg)
![Stapsgewijs onderwijs: Het kind centraal](https://wij-leren.nl/images/iconen/stapsgewijs-onderwijs-100.jpg)
![Stapsgewijs onderwijs: Het kind centraal](https://wij-leren.nl/images/iconen/stapsgewijs-onderwijs-100.jpg)
![Stapsgewijs onderwijs: Het kind centraal](https://wij-leren.nl/images/iconen/stapsgewijs-onderwijs-100.jpg)
![Kiezen voor het jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/kiezen-voor-het-jonge-kind-100.jpg)
![Meesterlijk kleuteronderwijs voor juffen en meesters](https://wij-leren.nl/images/iconen/meesterlijk-kleuteronderwijs-voor-juffen-en-meesters-100.jpg)
![Meer ruimte vrij spel](https://wij-leren.nl/images/iconen/vrij-spel-jonge-kinderen-100.jpg)
![Kinderen opvoeden](https://wij-leren.nl/images/iconen/kinderen-opvoeden-100.jpg)
![Hoe maak je van een schoolplein een aantrekkelijke, groene speelomgeving?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
48 psychosociale ontwikkeling
96 sociaal-emotionele ontwikkeling
48 spelontwikkeling
49 spelvormen
![EQ- Babbelspel](https://wij-spelen.nl/images/iconen/eq-babbelspel-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![OK of niet OK?](https://wij-spelen.nl/images/iconen/ok-of-niet-ok-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Team Toppers](https://wij-spelen.nl/images/iconen/team-toppers-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Complimentenspel PCM](https://wij-spelen.nl/images/iconen/complimentenspel-pcm-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Ik en mijn gevoelens](https://wij-spelen.nl/images/iconen/ik-en-mijn-gevoelens-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Multiculturele poppen](https://wij-spelen.nl/images/iconen/multiculturele-pop-100.jpg)
![](img/linkwl.png)