Intern Begeleider (IB-er)
De intern begeleider is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg en heeft coördinerende en begeleidende taken. Hij/zij helpt leerkrachten en ouders met hulpvragen over kinderen. Hij/zij voert ook gesprekken met ouders en leerkracht over het kind.
Vaak is het zo dat de leerkracht een hulpvraag heeft, dan gaat de IB’er dit onderzoeken en kijken wat een passende oplossing is.
De IB’er houdt zich ook bezig met handelingsplannen en het leerlingvolgsysteem.
Soms is de IB’er tegelijk coach, dan helpt hij/zij leerkrachten met beter klassenmanagement en didactisch en pedagogisch handelen. In dat geval legt de IB’er klassenbezoeken af, filmt hij/zij in de klas en voert daar gesprekken over.
Tegenwoordig stellen scholen steeds vaker een IB’er aan die relevante opleidingen of een master heeft gevolgd, zoals de Master SEN.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 25 januari 2021
Gerelateerd
![De intern begeleider als kwaliteitscoördinator](https://wij-leren.nl/images/iconen/De intern begeleider als kwaliteitscoördinator.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Passende ouderbetrokkenheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/bang-voor-ouders-100.jpg)
![Intern begeleider](https://wij-leren.nl/images/iconen/intern-begeleider-passend-onderwijs-professionalisering-100.jpg)
![Werkdruk werkplezier](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-werkdruk-naar-werkplezier-100.jpg)
![Rol IB-er bij kindgericht onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/rol-ib-kindgericht-onderwijs-100.jpg)
![Fonologische zwakte in de klas: (h)erkenning en interventie](https://wij-leren.nl/images/iconen/fonologische-zwakte-ondersteuning-100.jpg)
![Speciale hulp bij spreekvaardigheid en woordenschat](https://wij-leren.nl/images/iconen/speciale-hulp-spreekvaardigheid-woordenschat-100.jpg)
![Fonologische problemen materialen en bronnen](https://wij-leren.nl/images/iconen/fonologische-problemen-materialen-bronnen-100.jpg)
![Leerprocessen van professionals in de school begeleiden](https://wij-leren.nl/images/iconen/collega-begeleiden-professionele-cultuur-100.jpg)
![Visualisatie van begeleidingstrajecten werkt!](https://wij-leren.nl/images/iconen/visualiseren-in-de-basis-100.jpg)
![Visualisaties in kindgesprekken](https://wij-leren.nl/images/iconen/visualisaties-voor-leerlingen-100.jpg)
![Eigenaarschap en denken in driehoeken -3](https://wij-leren.nl/images/iconen/eigenaarschap-en-denken-in-driehoeken-3-100.jpg)
![Instrumenten passend onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/instrumenten-begeleiden-passend-onderwijs-100.jpg)
![Wegwijzer voor de intern begeleider](https://wij-leren.nl/images/iconen/wegwijzer-voor-de-intern-begeleider-100.jpg)
![Hoe zorgen we er in Nederland voor dat iedereen kan meedoen?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Leerlingvolgsysteem in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Leerlingenzorg in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)