Handelingsplan
In een handelingsplan staat concreet beschreven welke doelen de school nastreeft met een leerling. Hierbij gaat het om leer- en/of gedragsproblemen. Ook staat erin op welke manier de doelen behaald kunnen worden.
De afspraken over de aanpak van de leerling worden doelgericht geformuleerd. Het moet meetbaar zijn, want anders kan nooit nagekeken worden of een leerling het doel gehaald heeft.
Een goed handelingsplan stelt de onderwijsbehoeften van het kind centraal. In een handelingsplan wordt eerst de beginsituatie beschreven, dan de aanpak en tenslotte de evaluatie. Ook staat altijd de termijn genoemd, dus hoelang er aan dit plan gewerkt wordt. In een goed uitgewerkt handelingsplan staat ook wie erbij betrokken zijn en welke hulpmiddelen ingezet worden.
Effectieve Handelingsplanning
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 12 december 2023
Gerelateerd
![De beste nascholing volg je bij Medilex Onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/Logo.png)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Zone van naaste ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesbegrip-instructie-leesonderwijs-peilingonderzoek-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Handelingsgericht werken](https://wij-leren.nl/images/iconen/hgw-handelingsgericht-werken.jpg)
![Handelingsgericht indiceren](https://wij-leren.nl/images/iconen/hgw-indicatie-100.jpg)
![Zorg voor het kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/zorg-voor-het-kind.jpg)
![Samenwerken van school en jeugdzorg](https://wij-leren.nl/images/iconen/vaardigheden-regiefuncties-jeugdhulp-100.jpg)
![HGW leerling niveau](https://wij-leren.nl/images/iconen/hgw-handelingsplannen-100.jpg)
![HGW classificeren](https://wij-leren.nl/images/iconen/hgw-classificeren-100.jpg)
![HGW en RT bijdrage](https://wij-leren.nl/images/iconen/hgw-rt-groepsplan-100.jpg)
![Groepsplan corveetaak?](https://wij-leren.nl/images/iconen/groepsplan-problemen-100.jpg)
![Ouderbetrokkenheid plus leerlingbetrokkenheid is beter onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/ouderbetrokkenheid-en-kindbetrokkenheid-100.jpg)
![Fonologische zwakte in de klas: (h)erkenning en interventie](https://wij-leren.nl/images/iconen/fonologische-zwakte-ondersteuning-100.jpg)
![Speciale hulp bij spreekvaardigheid en woordenschat](https://wij-leren.nl/images/iconen/speciale-hulp-spreekvaardigheid-woordenschat-100.jpg)
![Fonologische problemen materialen en bronnen](https://wij-leren.nl/images/iconen/fonologische-problemen-materialen-bronnen-100.jpg)
![Meester Mark -2-](https://wij-leren.nl/images/iconen/meester-mark-vraagt-door-100.jpg)
![Meester Mark -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/meester-mark-draait-door-100.jpg)
![Groepsplangedoe](https://wij-leren.nl/images/iconen/format-groepsplan-hgw-gedrag-spelling-100.jpg)
![Handelingsgericht werken in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)